Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Ja det vil nok ligge i det området…

"The game is expected to reach its 12 month sales goal on PC of 487.000 units within the first 30 days after launch (goal as mentioned in the Q3 report) "

Synes “markedet” forventer mer av Funcom enn Funcom selv, og dette er jo noe betenkelig mtp at Funcom har et så “dårlig rykte”?

  • De nådde 12mnd mål på pc på 30 dager!

  • Salg på Xbox, hva er Funcoms forventninger her for 2017? La oss si at de har samme 12mnd mål som pc, altså 5mnd resterende 2017 = 202.000.

  • Hva forventes av omsetning ved full release? Den statistikken jeg har funnet av 4 spill(uavhengig av kategori) som gikk fra early access til full release var salgstallene 2-4 ganger høyere ved full release kontra ea. Pc, Xbox One, Ps4. Og spillet er allerede profitabelt(ut 2017).

  • De ser også potensialet for vesentlige inntekter i SWL. Dette er det fortsatt vanskelig å si noe om, men det kan se ut til at det er vesentlig interesse rundt spillet.

"For the first time in modern Funcom history the direct project cost was covered in less than seven days and the game is now profitable and will continue to be so in foreseeable future. "

Gi de litt tid :slight_smile: Tror Funcom vil imponere fremover.

12 Likes

Fin graf @koe :slight_smile: Matcher ikke helt måned for måned, men trenden er oppover, akkurat som grafen viser.

TekInvestor hadde ca 60k besøk/sessions i mai. Daily Unique Users ligger rundt 1000.

3 Likes

Liker at du har samme intervall som meg :grinning:

2 Likes

Morti hvem har tegnet skyggelappene dine? Du opererer med en helt annen måte å skrive på enn vanlig?

Jeg tror vi kan få en liten dump på Xbox, gammel vane vond å vende. Men som @evilfreud og flere sier. Trenden er at skuta er snudd. Funcom tjener penger, og det er begrenset hvor lenge aksjen kan holdes igjen.

PS jeg sitter i ro som de fleste med fornuften i behold. Det blir en humpete tur, men om man følger med på de litt større playerene så ser man at bl.a Storvestre laster, og laster og laster.

6 Likes

Karen fra Rogaland slenger jo bare ut med tall så ikke bry deg med han. :stuck_out_tongue::stuck_out_tongue:

Synes nå dere i haussekoret også er flinke å slenge rundt dere med tall da :joy:

5 Likes

Er det å tabbe seg ut når CE har solgt 600k på 4 mnd?

Tja gjør de det nå om dagen? hvor mange solgte spill ble det i q2?

Med andre ord er vi avhengige av at X-box og biome lyktes for at funcom skal komme seg på beina igjen.
Det er greit de fikk inn en stor pott med penger i februar, men disse vil sakte spises opp om ikke salget tar seg opp.
Har vi noen indikasjon på SWL nedlastinger og kjøp?

1 Like

Funcom har penger til minimum Sommer 2018 om alt salget på SWL og CE stoppet idag. Så kan man spørre seg hva sjangsen for at Xbox PC og Ps4 ikke selger noe spill fremover vil være.

6 Likes

Jo men poenget var at de ikke tjener penger om dagen.
Med de siste måneders salg så har de ikke gått i pluss.
Så det er feil å si at funcom tjener penger om dagen.

Så kan vi anta at de vil selge mye på xbox og ps4, men det vet vi ikke med sikkerhet enda så da kan vi heller ikke si at funcom tjener penger pga. at xbox og ps4 salget vil ta helt av.
Jeg er og helt sikker på at funcom vil tjene gode penger fremover, men pr. dags dato har de negativt resultat i q2.

Jeg tror Q2 blir nær null. husk at de periodiserer inntekter. og jeg mistenker de har periodisert nok til at vi ikke får et blodrødt Q2.

1 Like

Best anslaget jeg har sett her gir 100k (var vel @Alex) solgte på Q2 tallene, før SWL og royalties fra Drømmefall på konsoll.

Tror fort det blir positivt Q2, om enn bare såvidt.

1 Like

100.000 solgte gir fort 15.000.000 netto, minus litt på salget.

Ut året nå tenker jeg de vil ligge mellom 105.000.000 og 165.000.000 i netto på CE alene (basert på 700-1.100k solgte ut året med snitt 150kr inntjent pr solgte. (rabatt pc, litt høyere xbox).

3 Likes

Sant nok! Jeg er ikke så sikker på at cash-flow blir negativ heller, tipper den vil være relativt nærme null for Q2. Q3 derimot tror jeg blir veldig pent, men det må det jo nesten bli for at Funcom skal gå opp til 3-4kr aksjen (eller 1 - 1,3 milliarder). Spørsmålet er jo hvor pent. Har sett anslag her på alt fra 150k til 1 million første måneden. Jeg tror 250k vil være et bra resultat, 150k er fortsatt greit, alt over tar jeg som en bonus. :slight_smile:

EDIT

Jeg må si jeg er litt skeptisk til at de skal selge mer på de siste 6 månedene enn de har gjort på de 5 første månedene. Spillet hadde nyhetens interesse ved launch, såpass bra salg vil si at de får fullklaff en gang til. Jeg lander på 250k - 700k solgte av CE ut året. Jeg er enig med deg angående prising.

6 Likes

Kan ikke si noe på argumentene dine. Jeg har følgende forbehold som er viktige i min antakelse:

  • jeg forventer ett spill som er optimalisert etter august release.
  • jeg forventer at de vil kjøre flere perioder med rabatt ala nå.

Vi vil antakelig få en synergi effekt av at spillet vil være tilgjengelig på ikke 1, men 2 plattformer. Cross mf og ekstra oppmerksomhet.

De fleste større oppdateringer er ikke kommet enda. De kommer fremover nå.

Dagens eiere får snart merke ett mer optimalisert spill med en ny stor verden, gratis. Potensiale for økt “likes” på steam.

Ce på konsoll vil oppleve mindre konkurranse, og kan ha fordel av å ikke måtte konkurrere med alle de andre i sjangeren.

Når mere jul så vil fokuset begynne å rettes mot full launch. Det vil bli snakk om Ps4 og dette tror jeg skaper interesse på da xbox og pc.

1 Like

Og uansett hvor man havner i den rangen så er totalen for 2017 noe mange hadde sagt seg fornøyd med før release :slight_smile:

9 Likes

Jeg forventer også en relativt bra optimalisert versjon av CE 16. august, med noen forbedringer til kamp, og en ny biome. Alt etter det tar jeg som en bonus.

Det er helt klart at det vil være en synergi-effekt mellom de to plattformene, ihvertfall hvis spillet blir streamet endel. Vi så jo god effekt av det for CE-lanseringen.

Jepp, men spørsmålet er når! Hvis de f.eks. patcher inn “The Purge” og det faktisk fungerer bra, så tror jeg CE godt kan selge 6-700k ekstra i år, og fortsette å selge bra innover i 2017. Spørsmålet er om de kommer seg dit.

Spennende blir det framover, det er sikkert.

Det er her jeg tror de eksterne AI partnerne kommer inn

Konkurrenten blir nok ikke kjøpt like mye fremover som den har blitt kjøpt frem til nå, se nyheten om ARK her:

Dobles i pris pga prisen er så høy på konsoll når det er full launch. Hvis markedet godtar dette, så kan det gi Funcom rom til å kutte i prelanseringsprisen for å så øke ved lansering i Q1 2018.