Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

OK, Evilfreud. Du har helt sikkert rett. Jeg så bare på endringen fra i går.

1 Like

Tror du ikke avviket er større på ett småspill som CE når PUBG har 10% avvik?

De to datapunktene vi har er vel 320k og 480k fra februar. På de tidspunktene viste Steamspy ~20 prosent for lite. Som er samme vi har sett for andre spill, inkl. Cities Skylines som meldte 1 mill. solgte når Steamspy viste 800k.

6 Likes
1 Like

Ihvertfall utsagnet ditt angående 480k og 20% avvik er direkte feil.

Samme dag som Funcom rapporterte 480 solgte, 27. februar, så viste Steamspy 489k solgte. Legg merke til at før og etter, så viste Steamspy endel lavere, rundt 440k - 450k solgte. Jeg mener å huske at Steamspy faktisk justerte tallene for 27 februar/± noen dager.

Reelt avvik ser ut til å ligge på ca 1-(450k/480k)= 6%.

Takk til waybackmachine for fasit: https://web.archive.org/web/20170314150419/http://steamspy.com/app/440900

1 Like

Sorry, men jeg har rett. Steamspy korrigerte tallene ETTER tallet fra Funcom ble sluppet, derfor ser det slik ut nå. Vi har hatt denne diskusjonen før. Faktisk ser du jo korreksjonen der.

Husker til og med at Steamspy kommenterte avviket på Twitter. Her:

IMG_0069

4 Likes

Det er riktig som @h3nk1 her påpeker. Det slår meg som pussig at du ikke har fått dette med deg @Christian

2 Likes

Du må se flere dager, STeamspy gir trend. Hvordan skal man ellers forklare nedgangen? at 20k har refundet det?

Så å se på toppene funker, Det selges ca 500-1000 spill i døgnet. slik de ligger på listene nå.

Kanskje, men PUDG selger i hele verden, Jeg tror ikke det selges mye CE i kina og Korea.

Hvis du leser posten min, så ser du at jeg kommenter akkurat det. For å spesifisere, det ser ut til at tallene for 25, 26. og 27. februar er manuelt justert. Hvis du ser på tallene før og etter disse, så ser det ut til å være ujusterte tall, og det er de jeg brukte for å komme fram til 6% avvik.

For avviket den første uken, så er logikken at tallene er laggy, opptil 4 dager hvis salgstallene. Når man selger 20-50k om dagen, så blir det logisk nok ikke så veldig nøyaktig.

Utheving av relevant avsnitt

Implisitt, jeg har ikke brukt tallene for 27. februar for å beregne avviket, ettersom de er manuelt justerte.

Hvis du også ser på twitter-meldingen du siterer, så var tallet 415k 23. februar, og det var før evt justering. Hvis man da legger på 2k pr dag fram til 27. februar, så får man 423k, som gir et avvik vs 480k på 12%. Langt fra de 20% du skriver om.

1 Like

Skjønner ikke at dere henger dere sånn opp i Steamspy. Kan ikke se noe annet en hvordan salget trender.

1 Like

Men det er ikke bare de som ble justert. Den 23. februar viste Steamspy 415k (se Twitter screendump). Jeg fulgte med VELDIG nøye den tiden, og ~20 prosent avvik var rød tråd også uken(e) før / etter.

Det er muligens en krysspost her,

Ja, som jeg skrev over:

Twitter-meldingen er fra 23. februar, 4 dager før Steamspy-fyren sa han skulle se på problemet. Iflg ditt eget screenshot. :wink:

Jeg sjekket dataene for 23. februar nå, og de viser høyere tall, så det virker som han ikke bare justerte tallene rundt 27. februar manuelt, men endret på hvordan han beregner spillertallene for CE. Noe som indikerer at det vi har nå er justerte tall, ikke tall som er 12%+ feil.

Og så? Steamspy korrigerte ikke tallene sine før nesten 2 uker senere siden løken var på ferie. Husker idioter mente Funcom løy fordi Steamspy viste noe annet i lang tid. Og etter korreksjonen ble hele tidsserien løftet ~20 prosent.

Jeg sjekket dataene for 23. februar nå, og de viser høyere tall, så det virker som han ikke bare justerte tallene rundt 27. februar manuelt, men endret på hvordan han beregner spillertallene for CE. Noe som indikerer at det vi har nå er justerte tall, ikke tall som er 12%+ feil.

Det er hele poenget mitt.

Husk at Steamspy korrigerte for CE ved 320k solgte også. Da de også var ~20 for lavt. Samme nedside bestod altså ved 480k.

1 Like

Hvis du ser på dette screenshottet fra 1. mars (via waybackmachine)


Så er tallene allerede justert. Dette stemmer overens med tallene som du kan se i waybackmachine for 14. mars. Det stemmer da ikke med påstanden din her om at tallene ble justert to uker etterpå.

Ref: https://web.archive.org/web/20170301111356/http://steamspy.com/app/440900

OK. Dette vet dere mye bedre enn meg. Håper Funcom snart kan melde 1 mill solgte, totalt. Det må vel nærme seg etter hvert, eller er jeg på bærtur?

Jeg sjekket påstanden din og den stemmer ikke. Dataene til grafen er embedded i html-en, og den er hostet av wayback machine.

3 Likes

Tja, tipper det er solgt:

656.910 * 1,05 = 690k ca på PC

Xbox er enda mer tipping, men tror de har solgt 170k kopier.

Totalt: 860k

Godt mulig at jeg bommer fælt med antallet på xbox.

2 Likes

Mellom 650 og 670k solgt på pc. Snart 200k på xbox. Det nærmer seg

2 Likes