Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Synd på de som har solgt seg ut… :smiley:

Er det ?

Snittet her kjøpte jo aksjer på 1kr - 1kr 20øre. VIl faktisk påstå at det ikke er synd på de som har hentet ut 150-300% gevinst. Synes du?

2 Likes

Man har heldigvis de uoffisielle serverne som dominerer totalt med 3137. Der hadde bare 12 servere 0 spillere.

Problemet er de som har bygd litt og fått en ok character på en server. Er den nede får de ikke fortsatt med den characteren og huset sitt og det er nok veldig irriterende. De uoffisielle er nok en del skeptiske til. Hvor lenge eksisterer de f.eks.?

Blir litt dumt å snakke om “synd på Funcom” når de endelig har løst finansering for overskuelig framtid?

Håper de er glade og jobber med utfordringene, men også unner seg seg en fredagsøl i dag, det har de fortjent!

8 Likes

Hehe, helt ærlig tror jeg nok heller de sikter mot onsdagspils til uka, no rest for the wicked i den første releasehelgen.

2 Likes

Ja, men misfornøyde spillere kan skape litt bråk og dårlig stemning på forum. Håper virkelig ikke funcom går på en lignende blemme som starbreeze gjorde med crimewave. 50% tomme/nede offisielle servere er ikke bra for noen.

Starbreeze strevde med dette problemet et halvt år? Regner med at Funcom er litt mer på ballen her. Det kommer patcher hele tiden. Likevel dro jo kursen godt under denne perioden og spillet tjente bra med penger. Så ja jeg var jo ute den gangen da jeg ble skremt av den dårlig hånderingen, men det var ikke lurt kursmessig.

Uhm, om det er mange ledige servere, er ikke det kjempe kjempe bra? Nesten det eneste som har blitt klaget på er bugs og serverkapasitet. Da jeg sjekket sist var det 1439 servere totalt oppe på tirsdag. At de har mange servere med god plass viser jo bare at de nå har plass til rushet som kommer i helgen. #mindreklagingpåservere og bedre reviews framover! 65% positive nå, fra 50% på bunnen :slight_smile:

Trengs mye plass på serverene for å få plass til disse her ^^

http://imgur.com/wkxEkZB

http://imgur.com/dNxJ8m1

3 Likes

Serverne er døde eller nede, de jeg sjekket i alle fall, se selv her

https://www.battlemetrics.com/servers/conanexiles?feature%3A25=True%2C+Official&maxPlayers=0&page=1

Skjønner ikke helt hva som er problemet her, ser bedre enn normalt ut fra det jeg kan se. Husk at vi ikke er i peak time :slight_smile: Ganske langt unna.

Funcom - Objektiv Informasjon
Er blitt bedt om å legge opp dette innlegget i egen tråd så da gjør jeg det.

Det er viktig å ha i perspektiv at Funcoms egne kommuniserte target for Conan Exiles var innen ett år etter endelig release av spillet å ligge blant de mest 10 mest selgende spill i sjangeren (ett år fra Final Release i 2017/18 og ikke nå tidligaksess).

“The company’s goal for Conan Exiles is to be in this top 10 chart a year after launch.”*

Disse spill varierer fra salg fra 476.000 eksemplarer (laveste) og RUST som høyeste med 4.558.000 eksemplarer. Funcom benytter selv også Steamspy som kilde for disse tallene. Og oversikten i linken nederst gir også en indikasjon på den lange levetiden/salgstiden for slike spill.

Selskapet har allerede etter 3 dager solgt ca. 130.000 spill* og slike spill selger normalt i svært lang tid. (*+/- noen tusen da Steamspy tall ikke er helt eksakte).

Lagrer en denne linken kan en selv følge med på estimert salg hos Steam: (oppdateres hver natt ca. kl. 0500)

Utsalgsprisen er 29,99 USD. Mulig de på et eller annet senere tidspunkt kjører noe rabatt på denne prisen. Slik ARK nå har gjort etter 2 år for å møte konkurransen fra Conan Exiles. En mindre andel av dette beløpet går til Steam.

Denne linken er også nyttig og viser med flere ulike søkealternativer på plattformen hvordan spillet utvikler seg.

http://store.steampowered.com/search/?filter=globaltopsellers

Så kan en jo selv gjøre sine estimater over fremtidig inntjening. Ikke usannsynlig at spillet selger like mye som ARK over de neste 2 år med 3.8 millioner solgte i og med at de har startet med bedre tall enn ARK nå.

Spillet er også p.t. nr.1 i verden av mest solgte innen sjangeren på Steam (nr.2 i Norge :slight_smile:

Selv om en benytter svært konservative estimat over salg det neste året f.eks, så er det vanskelig å se hvordan dette spillet ikke skal bli en millionselger.
Typisk for alle spillene i sammenlikningen er at salget går over flere år og selvsagt er akkumulerende. Ikke noe “blaff” første måneden eller to slik enkelte later til å tro på dette forum.

Markedsleder p.t. ARK kom t.d. ut i Juni 2015 og har siden det solgt de 3.8 MILL spill bare via Steam spill plattformen.(verdens største spill plattform)

Gir en bra indikasjon på hvor lang levetid slike spill har og over hvor lang periode en kan regne med gode tall og salg.

Har også solgt mer enn markedsleder og millionselger ARK gjorde i en tilsvarende periode (3 dager) etter lansering. (kilde: Steam).

Slik at vi allerede har gode indikasjoner på hvordan dette kan spille ut det neste 1,5 år ca. Sistnevnte har også kuttet sine priser i forsøk på å demme opp, uten noen betydelig effekt.

Det har tidligere vist seg at når et Funcom spill vekker oppsikt som nå så har det også hatt synergieffekter på salget av andre av deres spill. (TSW f.eks.) Slik at en oppnår effekt over hele Funcoms portefølje av spill.

Også viktig å huske på at dette er en tidlig aksess som er fullt spillbart, får gode tilbakemeldinger og genererer mye penger allerede nå (fullpris versjoner)

En må regne med at det endelige spillet når lansert vil fremstå som enda mer attraktivt og kunne bidra til ytterligere bedre tall over spillets levetid. (mange år)

Dette er fakta opplysninger, hvilken børskurs dette bør ha må markedet avgjøre, men jeg tror et spill som sannsynligvis vil selge over 1 million eksemplarer om en benytter en nøktern verdi vurdering vil ha en annen og høyere børskurs enn dagens innen kort tid.

Er også et forsøk på et rent fakta innlegg i et forum hvor det fremsettes mye rart om Funcom både på den overdrevne positive siden og ditto negativt med tilsvarende børskurser opp i skyene eller nedover.

Alt ut fra skribentens egen posisjon i aksjen og innlegg ofte uten noen som helst utdypende opplysninger. Jeg eier bare noen få Funcom aksjer nå (resten i North og Targovax), og det er den aksjen jeg har tjent mest på siden 2008 i følge min VPS.

Forskjellen i forhold til tidligere lanseringer er nå at denne fremstår som svært vellykket slik at nedside risiko i aksjen ikke som tidligere er like stor.

Og markedet må ikke glemme at Steam millionsalget for ulike spill her bare vil være en del av salget, Conan Exiles vil også bli lansert som konsoll spill med hittil ukjent salgspotensial.

Spillselskap kommuniserer sjelden salgstall, men jeg regner med at Funcom vil meddele markedet når spillet overgår bestemte salgsstørrelser/milepæler. Enten som egen børsmelding eller under kvartalspresentasjoner.

Så oppsummert hvorfor skulle ikke ca 130 tusen solgte spill etter 3 dager alene kunne bli en millionselger når en ser fra vedlegget under at slike spill selger over flere år ?
Kopiert fra Hegnar.

13 Likes

Poenget mitt er at de serverne der er offline eller døde, ingen spillere kan logge på de serverne og fortsette der de slapp i går og dette vil jeg ha rettet opp ASAP. Nå er det 166 offisielle der 50% er utilgjengelig, heldigvis over 3000 private servere da der kun 12 er utilgjengelig

166 offisielle som er nede eller 50% av 166?

Åja, så du har en karakter på en av serverne og får ikke logget inn? Eller kan jeg spørre hvor informasjonen kommer fra om ikke?

50% av 166 servere ca.

Jeg bruker bare linken jeg sendte og filter og sjekker serverstatus.

Lite å stresse med for oss. Vi kan ikke få gjort stort. Både Funcom og server lev jobber hardt med saken men som de sa så ville det ta litt tid.
Får jo håpe de får ordnet de fleste før helga

1 Like

Så [quote=“Alex, post:2883, topic:393”]
ingen spillere kan logge på de serverne og fortsette der de slapp i går
[/quote]

er bare noe du tror uten å ha testet? Er det noen nyhet her jeg ikke har fått med meg? Ser ut for meg som at disse serverne ble skrudd av/fjernet i går rundt klokken 14. Hvorfor vet vi ikke, konsekvensene vet vi ikke. Det er fullt mulig at de f.eks. bare har byttet navn på serverene…

er bare noe du tror uten å ha testet? Er det noen nyhet her jeg ikke har fått med meg? Ser ut for meg som at disse serverne ble skrudd av/fjernet i går rundt klokken 14. Hvorfor vet vi ikke, konsekvensene vet vi ikke. Det er fullt mulig at de f.eks. bare har byttet navn på serverene…
[/quote]

jeg sjekker steam-forum og reddit og leser om problemene som oppstår, jeg vil ha meget høye peak-tall denne helga og dette problemet begrenser det litt.

166*40 = 6640. Altså hvis alle offisielle servere går ned, går antallet samtidig spillere ned med 6640 på steam.

Tenkte vi kunne sammenlikne survival spillene med noe annet så vi kan se den relative trenden til resten av internett: https://www.google.com/trends/explore?date=now%201-d&q=conan%20exiles,%2Fm%2F013c9xk7,Rust,drugs,telephone