Etter at Funcom lanserte CE har jeg alltid sagt at jeg tror spillet kommer til å ha god stabil inntjening i årene fremover, og at CE i seg selv har en utrolig verdi. Jeg syntes også at ting kunne blitt gjort annerledes i forhold til publisering, patcher, bugs osv. Men: Spillertallene lyver ikke.
En veldig sterk økning i antall spillere 3 måneder etter lansering vs 3 måneder etter EA. +230%, som er ganske mye hvis man tenker prosentvis endring. I sommer har det vært fall for survival som de fleste andre spill i samme sjanger som Ark, Rust, Forest etc. Survival er en sjanger som kommer til å gå i bølger, litt etter man har spilt seg lei de nye “store”, eller savner et survivalspill. Ikke minst basert på updates. Dette vil alltid være noe spillere vender tilbake til.
Se på Rust, en historie jeg tror Conan kan delvis gjenta.
Rust hadde 3 store updates på 24 måneder fra lansering, Conan har foreløpig hatt frozen north og lansering, hvor updates for både rust og conan er markert med røde piler. Jeg tror at skjebnen til Conan kan bli noe liknende, at det kommer til et punkt, feks 3., eller 4., major updaten, hvor survivalsultne spillere digger det de opplever og vil dra med seg en stor gruppe. Etter et slikt “vendepunkt” vil inntjeningen føre til interessant cashflow i selskapet, og market cap vil være robust fordi conan’s inntjening ligger i bunn.