Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

Etter å ha fått noen private meldinger, hvor avsender ønsket å være anonym, så tenkte jeg det var interessant å få i gang en diskusjon, som kanskje kan gi oss konsensus på hva CE kan dra inn i snittpris første 12 måneder etter EA.

Jeg kan starte med det som var mitt utgangspunkt, som den anonyme kilden min er helt sikker på at er feil:

… Mr Anonym skaffet meg noen rimelig sikre kilder på hva Funcom selv tror de vil få. Der er det nevnt 20$ som netto omsetning pr solgte enhet. Etter informasjonen ble gitt, så er det blitt gitt to endringer: betalingsmodellen er blitt endret, og det er blitt bekreftet at dette er etter rabatter.

Jeg setter noen spørsmålstegn ved at du kan endre betalingsmodell uten å samtidig endre antatt netto pr salg. Hvis man ser bort i fra dette, så vil gjennomsnittlig salgspris ha vært 40$. Men! Dette er salgsprisen etter rabatt. Det kan være jeg har tatt i for mye over, når jeg kjører med 40% gjennomsnittlig rabatt, så la oss si 30% i stedet. (Husk dette er prisen over et helt år). Gjennomsnittlig salgspris må da ha vært 57$.

For meg virker det noe spesielt at Funcom skal klare å ta 57$ som ikke-rabattert salgspris på Steam. Konkurrentene (i norske kroner og min antatt USD-pris):

  • ARK: 200kr (30$)
  • H1Z1: 140kr (20$)
  • Reign of Kings: 140kr (20$)
  • Stranded Deep 100kr (15$)

Det kan jo være mulig å dra inn litt ekstra med en collectors edition osv, men jeg synes det blir litt spesielt for et EA-spill.

… jeg kunne godt tenkt meg å lagt inn en poll her, på hva folk tror snitt utsalgspris på Steam blir, før rabatter, men det ser ut som poll-verktøyet ikke er godvenner med meg. Vi får gjøre det maneullt eller håpe @pdx gidder å mekke en.

Full pris på Steam for CE (snitt av vanlig og collectors edition, founders edition, osv);

  • 15$
  • 20$
  • 25$
  • 30$
  • 35$
  • 40$
  • 45$
  • 50$
  • 55$
  • 60$
  • 65$
  • 70$
  • 75$

0 stemmegivere

9 Likes

Forutsetningene er fortsatt bare det. Så mulig vi må ettergå litt rundt royalties, vat og steam andel også og ikke bare utsalgsprisen?

2 Likes

Det kan godt være at forutsetningene jeg har brukt er ute på tur, så hvis du har noen egne forslag til hva Funcom sitter igjen med fra et salg på Steam, så er ihvertfall jeg åpen for forslag.

Jeg lagde tråden for å åpne opp en diskusjon. Jeg må jo si at Funcom hadde virket veldig mye mer interessant hvis de kunne dra inn 20$ pr solgte kopi. Jeg klarer bare ikke se hvordan de skal klare det. Ergo denne tråden her for å få innspill. :slight_smile:

1 Like

Hva mener du med at betalingsmodellen er endret, er det ikke premium lenger?

Såvidt jeg fikk med meg, så skulle det være en helt plain kjøp-spillet modell, hvor du skulle kunne kjøpe collectors edition osv. Den biten av informasjonen har passert gjennom et par hender før den endte hos meg, så vil si den er litt mindre sikker.

1 Like

Det vil si ingen mikrotransaksjoner?

Det var det jeg ble fortalt.

EDIT: må si det er litt latterlig å være mellom-mann her. :smiley:

6 Likes

F. Eks slik kan være én mulighet

Pris

  • gst europa/usa
    = brutto1

Brutto1

  • steam andel
    = brutto2

Brutto2

  • royalties
    = netto

Nå sitter jeg på mobilen og brukte ett minutt her. Bør nok tenke nøyere gjennom det sikkert. Men da skjønner du hva jeg mener.

Og ikke aksjonær :wink: Thx :slight_smile:

Det er så klart mulig å prise spillet til 57 USD, men det blir mye vanskeligere å selge 500k kopier da. Så da får jeg ta tilbake det jeg skrev tidligere.

Det vil være positivt for kursen, men ikke så realistisk.

Hva tenker du om logikken min når det kommer til å regne tilbake til utsalgsprisen?

Det virker riktig, du sier at de sitter igjen med 35% av brutto USD utsalgspris, med tanke på at det er en viss usikkerhet rundt noen av tallene så kanskje man skal si 30-40%

29.90

  • 5% $1,495 VAT snitt (USA har ikke VAT, EU er vel 15. Forutsetter at 2/3 av salg skjer i USA, resten i EU og null i resten av verden)
    = $28,405

28,405

  • 30 % $8,5215 Steam andel.
    = $19,8835

19,8835

  • 7% $1,391845 royalty
    = $18,491655

Hvis dette er hva de sitter igjen med for standard edition så blir det jo mer med en gold og en diamond edition. Kanskje snitt på $20?

Kanskje en høy utsalgspris og en god preorder rabatt kunne Fungere? Da blir det ikke så dyrt for spillerne hvis de handler tidlig og samtidig tror de at de gjør et godt kjøp pga.høy rabatt.litt psykologi dette her.

3 Likes

Sjekket på steamspy for ARK, og 28% var fra USA. 10% Tyskland, 6%UK. Andre store land er Russland og Brasil. Jeg tror det blir nærmere 50% Europa, 28% USA og 22% til resten av verden.
EU har stort sett mellom 20 og 25% VAT. 50% av det blir 12%. Jeg har regnet med 10%

Du har glemt royalty for Unreal 4 enginene, det er i utgangspunktet 5%, men Funcom kan jo kanskje ha klart å forhandle dette lavere? " you’ll need to track gross revenue and pay a 5% royalty".

Når det kommer til royalty for Conan IP-en, så har jeg alltid regnet med 15%, men jaggu om jeg har noen gode kilder den ene eller andre veien. Jeg tror også royalty vil bli regnet av gross revenue, ikke net revenue.

1 Like

Funcom kjørte The Park med 10% rabatt i månedsvis før/etter launch. Jeg tror forsåvidt de kommer til å gjøre noe lignende med CE.

1 Like

Det gjelder å ta med i beregningen at i visse land så er gjerne prisen mye lavere. Eksempel ARK, Russland -74% Brasil -42%

https://steamdb.info/app/346110/

Funcom velger så klart prisen selv i disse landene, men setter de prisen for høyt blir det ikke så mange solgte.

3 Likes

Tok et google søk og fant at VAT i USA er 0. Det er en sales tax som blir lagt oppå prisen. Det gjør at vi kan utelukke det fra regnestykket. Unreal må vi jo ha med og ja. Hadde glemt det.

Angående royalty så sa tidl ceo Schreiner 5-15. Det er det eneste vi vet. Så hvorfor ta utgangspunkt i 15 nå?

1 Like

Må jo alltid tenke verste tenkelige scenario?:fearful:

Kan jo sette opp de forskjellige alternativene? Worst og best?

2 Likes

Jepp, det er derfor jeg forsvarer 10% i snitt VAT, men sier at jeg ikke har noen kilde på royalty til Conan-folka. Det kan også være at den prosenten er fra net, ikke gross. Sa Schreiner noe om det?