Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

Nei, men poenget er at en kan komme frem til ca $20 i snittinntekt på denne måten og da kan det jo stemme at Funcom forventer $20 i snittinntjening per solgte spill.

Og det er 120% over det ‘alle’ visste fra før…

2 Likes

Det er ikke noe problem å få en høy snitt inntekt per bruker, men da får du også tilsvarende få kunder. Flere mener at grunnen til at Battlerite gjør det bra er at Funcom ikke er der og skal presse ut den siste kronen av hver kunde.

2 Likes

Hva tenker dere om at Funcom f.eks. kjører på med en “Collectors edition”, og en “Vanilla” til f.eks 50$ og 30$? Og at de klarer å gjøre det uten å gjøre det P2W? Vil det påvirke salget av spillet totalt sett? Den eneste grunnen til det må vel være hvis spillet har masse tekniske- og balanseproblemer, eller leverer for lite av det de i utgangspunktet sa de skulle komme med.

Eller blir det nettopp det @holmes skriver her over, at Funcom presser hver siste krone ut av hver kunde, noe som sjeldent er populært? Personlig har jeg ikke så mye i mot “Collectors editions”, rett og slett fordi jeg kan velge de bort.

Battlerite har ultimate fan pack og begge selger bra så det må være greit :slight_smile:

1 Like

Det er relativt mange spill som kjører med en eller annen form for Collectors edition så det burde ikke være noe problem.

1 Like

Så snittprisen burde opp. Funcom ser ut til å mene til 40$, jeg tror det er høyt, men 35$ kanskje?

1 Like

Jeg tror det kunne vært lurt med en utsalgspris de ønsker ved full release med alle expansions osv, si 40-50$, hvor de på EA selger med rabatt til feks 25-35$ for de som ønsker å kjøpe EA, som en gulrot og “takk for støtten”.

OM man bruker USA som 0 punktet er Russland langt billigere, men EU dyrere.

Om de har planlagt å gi ut flere expansionspacks/DLCer så gir en collector edition mening. Om det kun er en bunch med dill gir det mindre mening.

Har ikke inkludert royalties til Conan i denne her, da jeg tenker at dette ikke er inklusive i tallmaterien som sier netto 20$ pr. spill. Hvis det er som denne anonyme kilden sier, og de sikter på 20$ i netto omsetning pr. spill, så trenger de bare selge i overkant av 200-300K kopier for å betale for spillet fullt ut, siden det allerede ser ut til å være delvis nedskrevet.

>

Edit:
Med royalties på 15% må man opp i en gjennomsnittlig utsalgspris på 39$ for å forsvare 20$ nettopris.

4 Likes

Skullle ikke royalties også være med i de $20 da?

Dette kan vi bruke som referanse case

Dead by daylight hadde i slutten av Q3 solgt 1069720 spill i følge Steamspy, i tillegg utgitt et par DLCer, men uvisst hvor mye dette er.

Omsetning brutto til Star var da 88.9 MSEK for spillet. Det vil si bruttoomsetning per eier 83kr eller 9 USD. Da er spillet ute til fullpris 19.99 og fortsatt skal det betales ut royalties til Unreal og utvikler, og det er solgt en haug med DLCer.

Så hvis det blir samme resultat for Conan Exiles, så kan vi regne med (0.45-0.05) * 0.9 = 36% til Funcom etter Unreal engine royalties på 5% og 10% til Conan IP eier.

29.99 USD utsalgspris gir da 10.80 USD netto til Funcom per solgte spill.

3 Likes

Høres veldig lavt ut. Hva med free weekend 18/8? Spillertallet er vel kunstig høyt? Steamspy skriver “data isn’t reliable”

Edit:
Og noe av omsetningen hører vel hjemme i Q2, siden spillet kom i juni? Eller har du tatt høyde for det som ble solgt i juni, som jo er et betydelig antall spill? (de solgte 250K første uken)

1 Like

Jeg har tatt med omsetning i q2 og q3, og det ble sagt at spillet hadde solgt over 1million totalt i q3 rapporten

Ser uansett ikke ut som at det er sammenlignbart, siden SB bare får 50%? Da kan du prøve å sette opp regnestykket på nytt.
http://www.starbreeze.com/2015/06/starbreeze-announces-its-2nd-publishing-deal-and-invests-2-musd-in-behaviour-interactives-upcoming-game-dead-by-daylight/

Starbreeze finances game development and receives 50% of royalties for the lifetime of the game, while Behaviour Interactive retains 100% of the intellectual property rights.

Ja, men dette føres som en kostnad, Star mottar hele summen som bruttoomsetning fra steam og så deler ut royalties til unreal og behaviour interactive som føres som kostnader.

Jeg tipper de fører deler av summen som avsetning for utbetaling av royalties. Kan ikke tenke meg at de fører hele beløpet som en inntekt uten å ta noe av kostnaden for royalties.

Da har jeg sett på rapporten og man kan vel nå konkludere med at nettoinntekten er betydelig høyere? 185MSEK er totale inntekter på Steam.

Spelet har nu genererat över 20 MUSD i totala försäljningsintäkter på Steam, vilket givit Starbreeze och Behaviour en avkastning om flera hundra procent på investeringen.

Det er bruttosalg på steam, det er jo det som er poenget mitt å sammenligne brutto steam vs brutto Star

Mulig, men de har jo avsatt til royalties, dvs at 50% er trukket fra i nettoinntekten. Hvor i regnskapene mener du disse kostnadene legger seg?