Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Må vi vente til kommende tirsdag for å få listene for mandag som var? Mtp røde dager

Spennende, men støy!

Tvenge, spettet og resten av balletten får bare holde på.

Det jeg synes er spennende er spekulasjonene rundt halvleder-egenskapene som Cnano har patenter på. Ser at HO-forumet har plukket opp den, uten å konkludere på hva dette egentlig betyr. Jeg har ikke noe å bidra med på det feltet selv heller, men noterer meg følgende fra hjemmesiden:
image

Når så EU tilbyr EUR 5 mill, så er ikke det av veldedighet. De ønsker eierskap. Cnano tar stilling til om det er aktuelt når vilkårene for kapitaltilskuddet er klart.

Det er fristende å sette dette i sammenheng med det EU ellers satser på innenfor graphene-elektronikk:
https://www.graphene-info.com/european-commission-announces-20-million-investment-new-plant-graphene

3 Likes

Ja, dette er veldig interessant, men det er vel ingen detaljer på dette enda.

Kan kanskje patent oversikten gi en pekepinn, solar cells feks.

2 Likes

Solceller er et anvendelsesområde ja. Når det gjelder halvledere tror jeg det er innenfor denne familien:
Screenshot_20210331_121744_com.tekinvestor.forum

2 Likes

Har også fått med meg diskusjonen rundt dette som jeg syntes er utrolig spennende. Kanskje vi burde formulert noen spørsmål rundt dette til Investor Updaten? Ser for meg at dette foreligger litt lenger frem i tid, men desto interessant.

1 Like

Hei! Er det noen som vet hvor det er mulig å oppdrive kurs historikk på NOTC aksjer, inkludert denne? Prisen virker meget attraktiv tett på 25kr…

Pareto og DNB har i hverfall dette, her er historikk siden noteringen i oktober.

1 Like

Det er også mulig å se dette på VPS hvis du ikke har ovennevnte:

Interessant at de selv kaller seg for et «growing semiconductor company» i en fersk stillingsutlysning (frist 26.03.21): https://www.finn.no/209309659

«The CrayoNano team is recognized as one of the world’s leading teams in next generation nanoscale semiconductor materials and devices for optoelectronics applications.» :muscle::star_struck::star_struck:

Hvor handler man enklest aksjer som ikke er på børs? Altså CrayoNano :slight_smile:

Ganske enkelt å handle NOTC-selskaper i Dnb. Der svarer man “ja” på noen innledende spørsmål om risiko og at du lett kan tape rubb og stubb, så er du i gang.
Hos Nordnet kan du ringe inn. Usikker på de andre.

1 Like

Pareto har også elektronisk handel med OTC. Litt dyrt men det funker

Når det gjelder halvleder-egenskaper og bruksområder ser det ut som et kaninhull for en som ikke er bevandret i dette feltet.
Det Cnano har patenter på er innenfor epitaxial nanowires on graphene (og sikkert mer - har ikke pløyd gjennom hele patentgalleriet.)
Ut fra det jeg kan se virker det som mye av dette er relatert til lys. Det er bl.a emittering og detektering av lys.

Hvor mye av dette som har kommersielt potensiale utover uvc-ledlys hadde jo vært interessant å fått svar på. Blir litt søkt å la spekulasjonene på halvledere fly i hytt og vær uten egentlig å vite hva det dreier seg om. Plutselig blir det hausset at Cnano blir kjøpt av Tesla - for de er jo vitterlig storforbrukere av halvledere. Comeon Elon - Tweet oss til månen!

1 Like

Dagens markedsverdi ligger på ca 700 millioner NOK, dersom CrayoNano skulle lykkes, hvor stort er egentlig potensiale her? Selv er jeg ikke god nok i finans til å dra dette ut av ulike rapporter om fremtidsutsikter i UVC-markedet og lignende.

Er det noen som har gjort seg opp noen ulike scenarioer og potensiell markedsverdi ved disse? Utrolig spennende firma og teknologi, som jeg håper å få gått tyngre inn i ved nær framtid.

Interessant spørsmål som ikke har vært diskutert nevneverdig her. @anon50125742 har vel heller ikke lagt ut noe regnestykke i gjennomgangen han la ut. Min investeringsbeslutning har basert seg mest på tilnærmingen “hvis dette funker så er det ikke behov for noe regnestykke. Hvis det ikke funker, er det heller ikke behov for noe regnestykke…”

Selv så estimerer de et overskudd på ca NOK 105 mill i 2024:
image

Her estimerer de altså en salgsinntekt på NOK 367 mill av et marked på USD 2 mrd. Det vil si en markedsandel på drøye 2 %. Om de får produksjonen på skinner tror jeg ikke de har tenkt å slå seg til ro med skarve 2 % andel. Hvis denne disruptive teknologien blir verifisert ligger alt til rette for at de skal kapre store deler av dette markedet. Med 30 % resultatgrad kan man jo si at med 100 % markedsandel gir det et årlig overskudd på rett under NOK 5 mrd.

Hvor stor del av markedet kommer Cnano til å ta?
Hvor fort klarer de å øke produksjonskapasiteten?
Dette er kun innenfor UVC-ledlys. I hvilke andre markeder ligger det muligheter (ref halvleder-diskusjonen).

Vanskelig å si noe om markedsverdi med så mange ukjente faktorer. Derfor har jeg valgt å ta den litt enklere varianten i investeringsbeslutningen som beskrevet i første avsnitt.

5 Likes

En annen ting som ikke har blitt diskutert så mye er hva som er sannsynligheten for at de lykkes. Som Henrec skriver “dersom CrayoNano skulle lykkes”

De fleste som har investert her regner det nok som veldig sannsynlig.

Vi vet allerede at teknologien er “proven”, de har bevist at det fungerer og det er beskyttet av nødvendige patenter. De har også etablert sin egen små skala fabrikk i Trondheim der de produserer testeksemplarer.

Så hva kan gå galt?

  • Problemer med oppskalering/masseproduksjon. CNANO kjører fabless og er avhengige av at tredjepart produserer og at dette fungerer, både på volum, kvalitet og i forhold til lønnsomhet.

  • Det kan komme konkurrenter på markedet med enda bedre produkter, som gjør CNANO sin teknologi foreldet.

  • Det kan være hull i patentbeskyttelsen som gjør at CNANO mister forspranget.

  • CNANO er avhengige av noen få viktige nøkkelpersoner, som kan sette de i en sårbar situasjon.

  • Teknologien er fortsatt ung, på sikt kan det bli problemer med holdbarhet på produktene da dette er basert på teoretiske beregninger/kortsiktig testing.

Dette er et fagfelt som for de fleste er komplisert og vanskelig å forstå. Investorene må bare stole på at dette fungerer og at beregningene på lønnsomhet og behov som selskapet har laget stemmer. Vi får en oppdatering om en uke, da vet vi mer om hva vi kan forvente i tiden som kommer.

3 Likes

Ref tidligere diskusjon om hva annet CrayoNano jobber med å utvikle i tillegg til UV-C LED. Jeg fant en artikkel skrevet av mannen bak oppfinnelsene, Helge Weman. Den er rimelig gammel (2014), men innholdet er fortsatt interessant. Kan ikke se at den er lagt ut her tidligere.

"Det gjør også at vi nå har en mye bedre forståelse som gjør at vi nå kan designe nanotrådene med for eksempel innebygd trykk for at de skal bli mer effektive i en solcelle. Dette kan blant annet brukes til å utvikle ulike trykksensorer eller for å innhøste elektrisk energi når nanotrådene bøyes på.

CrayoNano-gruppen skal også begynne med å gro galliumnitrid nanotråder som skal brukes i hvite lysdioder. Ett av våre mål er å lage galliumnitrid nanotråder for å få lysdioder med bedre optiske egenskaper – og gro dem på grafén slik at de blir fleksible, lette og sterke."

Hvis de har noe på solceller så er jo det utrolig spennende. Dagens solceller har vel en effektivitet på 20-30% Her er det mye å gå på!

De jobber altså også med å forbedre lysdioder i det synlige spekteret i tillegg til UV-C. Dette markedet er jo gigantisk, hvis de klarer å forbedre effektiviteten og eller redusere produksjonskostnader så er jo også dette veldig spennende.

Link til artikkelen:
Smått og godt | DN

1 Like

Jeg mener å ha hørt noe om deler av dette tidligere, men er usikker på om jeg blander det med noe annet. Å fange energi når nanotråder bøyer seg kan f. eks brukes til å fange energien til fallende regndråper (tror det var dette eksempelet som ble brukt). Dette ble bare nevnt som en bisetning, og ble ennå ikke ansett som en moden teknologi. Men det åpner jo for en del spennende muligheter for energifangst.

Som sagt er det mulig jeg blander kortene litt her, ser at det er andre som holder på med noe av det samme: Kraften fra én regndråpe kan lyse opp 100 LED-pærer – NRK Viten – Nyheter innen vitenskap og forskning

Det ble omsatt 159 tusen aksjer 29-31. mars, men det er ingen endringer på topp 50 oppdatert i dag. Da er det ikke Tvenge som selger som først antatt (hvis listen er riktig).

Listen er oppdatert pr 29 mars om de følger samme regler som Oslo Børs, T + 2