Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store biltrĂ„den 🏎🚗🚙

En jeg kjenner med som kanskje henger pÄ forumet her i tide og utide venter pÄ en slik en.

https://www.polestar.com/polestar-1/

ikke misunnelig!

1 Like

Noen som har lyst Ă„ mene noe om innkjĂžp av pendlerbil?

Grunnet bomstasjoner, Ärsavgift og forsikringspris, sÄ er det elbil det blir snakk om.
Vurderer nÄ Nissan Leaf, E-Golf og Tesla Model S.

KjÞreavstanden er 80km hver vei, sÄ comfort er jo Þnskelig, men verdifall blir ogsÄ nissen pÄ lasset.

Leaf og Golf er jo de billigste i innkjÞp og innfrir rekkeviddekravet. Tesla virker Ä tilby en comfort og kjÞreglede som de andre to ikke har, og i tillegg sÄ har den 4WD. Noe som fort kan bli nyttig vintersdagen.

Tar gjerne imot innspill om pÄliteligheten pÄ de ulike bilene, og alle erfaringer og innspill blir satt pris pÄ :slight_smile:

1 Like

Er i utgangspunktet glad i ordentlig bil selv, dvs bensin og manuelt gir :wink: , men lÄnte nylig en E-Golf for en periode. Kan ikke si annet enn at jeg likte den godt. Kvikk og responsiv og sitter godt i kurver selv om den er relativt tung. Man kjenner tyngden litt ved stans inn mot feks lyskryss, i hvert fall sammenliknet med min Scirocco. Rekkevidden er ok til det meste, men taper seg visst en god del i kaldt vÊr, sÄ ville sjekket det mot den kjÞrelengden du trenger. Har ogsÄ kjÞrt Model S. Det er naturligvis en mye kulere og flottere bil, men personlig ville jeg ikke gÄtt for sÄ stor bil uten Ä ha spesifikt behov for stÞrrelsen.

1 Like

Synes denne ser bra ut https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-electric/ om den er bra vet jeg ikke :slightly_smiling_face:

Jobber i MÞller og ville pÄ generelt grunnlag vurdert Ä lease, det skjer MYE de neste Ärene og bare Ä glede seg.

5 Likes

Har glimtet litt pÄ den, men har litt Huyndai aversjoner. Om de er berettiget er jo en annen sak :wink:
Ser at rekkevidden er mÄlt etter NECD standarden. Noen som vet hvor pÄlitelige de tallene er?

Er det @Duogdu som har hatt den? Eller husker jeg feil?

Jeg har Ioniq ja. e-Golf er nok bedre bil mtp komfort, mer premiumaktig, men Ioniq med Teknikkpakken og skinnseter er godt utstyr til en rimelig penge.
Har lavt forbruk som gir god rekkevidde med lite batteri. I tillegg er Kia og Hyndai utstyrt med batterikjĂžling og varme, som gjĂžr at de lader raskt, uansett temperatur.
I pÄsken ladet jeg bÄde med varmt og kaldt batteri, rundt -10 til -15, ladeeffekt lÄ da pÄ 44-45 kW, da ladet jeg opp til rundt 90 % og da gÄr ladeeffekten ned.
E-Golf har vel maksimal ladeeffekt pÄ rundt 44-45 kW, og den har verken varme eller kjÞling pÄ batteri tror jeg.
Nissa Leaf er ogsÄ elendig pÄ hurtiglading. SÄ hvis bilen innimellom skal brukes pÄ lengre turer hvor hurtiglading er pÄkrevd, sÄ er Ioniq desidert best av disse bilene.

NĂ„ hĂžres det ut som skryt av egen bil, det er ikke meningen, jeg oppsummerer bare det jeg har lest om disse bilene, og egen erfaring.

TeslabjÞrn testet forÞvrig Kia Soul mot Jaguar iPace Oslo-Trheim-Oslo. Jagen har jo mye stÞrre batteri og bedre rekkevidde, men de var tilbake i Oslo samtidig, sÄ stort batteri er ikke ensbetydende pÄ best mulig langtursbil, forbruk og ladehastighet er like viktig (enda viktigere?). Jeg ville selvsagt heller kjÞrt Jag ift Kia, var bare et eksempel :slight_smile:

2 Likes

En tilleggskommentar: Er fornÞyd med Ioniq, helt ok bil, dog hÞyt stÞynivÄ, men har ikke prÞvd e-Golf skikkelig og heller ikke nye Leaf.
Velger en Teknikkpakken med skinnseter sÄ fÄr en ogsÄ ventilerte seter foran, det er digg nÄr det er varmt, varme i rattet er ogsÄ supert.

Trodde jeg skulle byttet til Kia e-Niro nÄ, men prisen pÄ 377.000 for First Editition er for drÞy synes jeg, bil klar pÄ veien med vinterdekk, luke og metlakk ca 410000 pluss minus. Da er plutselig Tesla 3 interessant igjen, hvis den kommer til Norge da


2 Likes

VW id. ser veldig interessant ut nÄr den tid kommer :slight_smile:

Eie vs lease bil: jeg hadde en Kia Soul EV fra oktober -14 til februar -17, altsÄ forholdsvis kort tid, som skulle gi stort verditap. KjÞpte bilen for 250000, byttet den inn for 185000. AltsÄ 26 mÄneder og 65000 i verditap. Snaut 2500 per mÄned. En skal slite med Ä lease bil til 250000 ned mot den prisen inkl forskuddsleie.
Det mÄ understrekes at dette pÄ toppen av det hele var en dÄrlig deal, kunne sikkert fÄtt omtrent det samme for bilen i dag!

NÄ har jeg en Hyundai Ioniq, ga ca 295000 i februar -17, det ser ut til at rundt 270000 er en oppnÄelig pris etter ca 20-22 mÄneder. Det gir ogsÄ 2-2500 per mÄned i verditap


Jeg kommer ikke til Ă„ lease bil. Sannsynligvis aldri. Men ting kan selvsagt endre seg.
Men VW kjÞper jeg gjerne, hvis de kommer med noe, men det gÄr treg
og varme og kjÞling av batteri mÄ pÄ plass.

2 Likes

skaff deg en MC-Bil


Takker, men litt for radikalt forslag for meg :joy::rofl::joy:

Samboeren min fÄr levert sin Ioniq i desember/januar, sÄ er spent pÄ hvordan den er. Jeg har en Tesla S75D, og den har fungert veldig bra i bÄde det daglige og pÄ bilferie. Barn nr. 2 kommer nÄ om noen uker, og det er plass til to barneseter og barnevogn i Teslaen uten problemer. Samboeren min tok med seg bÄde vogn og stor barnesete til forhandler da hun skulle bytte ut sin Citroen C-Zero, og fant ut at det var litt bedre plass i Ioniq enn den nye Leafen.

2 Likes


Edit. : MÄ innrÞmme at jeg har andre favorittfarger pÄ biler


Eller dette.

Edit: Siste forslag ser forelĂžbig ut til Ă„ vĂŠre far fetched her


1 Like

fÞrste artikkel: trist Ä fornye FOR mye ogsÄ,-ingenting slÄr en gammel klassisk motorlyd,-det blir for stilrent og kjedeligt Ä holde pÄ slik med samlerbiler!

andre artikkel: fortvil ikke,-i min garasje skal det ALDRI stÄ en El-bil!

Litt enig der. Har gammel bil selv.
En kompis av meg hadde en strÞken veteran Porsche. Dessverre solgt nÄ.

:oncoming_automobile::recycle::electric_plug::fire::fire: