Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Det blir spennende å se hvordan det blir etter hvert. Jeg håper det kommer på et regulert marked. Og man kan kjøpe via feks nordnet. Jeg vet jo at det er motsatt av intensjonen for denne type teknologi, men det er mye problemer med div exchanger, folk venter i evig tid på å få pengene på konto etter salg osv. Derfor holder jeg meg til btc og eth xbt (tenker det både er fordeler og ulemper). For meg som ikke har første hånds kunnskap, så virker det som det er mye hassle rundt kjøp og salg av div coins. Og en del scam.

Det var en avsporing. Håper et krypto fond er nær meg snart :grinning:

4 Likes

Er det en idè å sette fondene mine inn på ASK før 31? De står på en vanlig Nordnet aksje og fondskonto pr nå.

Noen som har noen synspunkter på pros n cons?

Verdipapirsentralen hadde CUT Off før jul for opprettelse og overføring til Ask konto. Så du er nok forsent ute. Nå er det bestemt at amnesti ifbm overføring til ask vil gjelde for 2018 også.

I følge Nordnet er det 31? : https://www.nordnet.no/aksjesparekonto/aksjesparekonto-hovedside.html

Du får sjekke opp med Nordnet. Godt mulig jeg ikke har fått med meg alt i disse dager.

Men pga alle utfordringene som har vert så langt ble det informert om at for å sikkre overføringer blir korrekt var fristen satt medio desember hos verdipapirsentralen. Det er jo hos de det må være korrekt. Ikke sikkert at skattemyndigheter bryr seg så mye om hva andre måtte føle og mene. Vertfall min erfaring :stuck_out_tongue_winking_eye:

Edit: linken din viser til at Ask overgang er forlenget til å gjelde hele neste år også. Med andre ord så er det leeenge til 31.12.2018 :heart_eyes:

1 Like

Hei, nokså ny på aksjer, så mulig det er dumt spørsmål. Lurer litt på om noen aktivt trader girede indeksfond her?
Sett på litt statistikk at osebx stiger noe rundt 13% i q4 + q1, er man inne i f.eks. Bull OBX X10 i denne perioden, og holder seg unna resten av året, er det jo en relativt safe investering, med solid avkastning. Hva er haka her? Sånn bortsett fra at man kan gå glipp av halvår som det vi har hatt nå :sweat_smile:

Haken er vel at du ikke vet når indeks går opp eller ned?
Kan krakke over nyttår for alt vi vet.
Men generelt i bull perioder burde det vær bra da ettersom indeks normalt går oppover. Hvilke produkter er det du spesifikt sikter til nå?

Har satset på Frontier fond som har gått helt greit i år for å være fond 20% ca om jeg måler i NOK.

Jeg vurderer å begynne å flytte noen av de pengene over i gull fond, tror 2018 kan bli et svært godt år for gull.

Edit: Nå har jeg lagt inn bytte av fond med ny fordeling

70% Tundra Sustainable Frontier Fund
15% BlackRock World Gold Fund
15% Alfred Berg Bear

jeg ser i makro-tråden at @Christian og @babyrage skriver at det går mot toppen av femte bølge på flere indexer. Da tenker jeg det kan være lurt å redusere i index-fond. Hva slags fond bør man ha i slike perioder som vi muligens går inn i nå?

Gull og bear fond om du vil ha avkastning, cash / korte renter om du vil bevare kapital

1 Like

Husk att, iaf enligt de nye svenske reglene, går det ikke lenger å kjøpe Amerikanska ETF etter 2/1, hva som gjelder Norge vet jag ikke.

1 Like

Jeg finner ikke noe særlig når jeg søker etter bear his DnB. Hvilke bear-fond skal jeg leite etter?

Kan hende osebx toppen er på 900 for alt jeg vet. Jeg har ikke tenkt å gå bear enda.

For å utdype litt: den type teknisk analyse jeg drev med der er høyst subjektiv og TA-en er ikke bekreftet. Det er derfor jeg skriver over at vi vendepunktet godt kan komme et annet sted. Det er dog verdt å følge med på. En bekreftelse i form av brudd på SMA300, SMA200 eller tilsvarende er nødvendig før jeg hadde tradet på det. Det er også verdt å vite at det ikke akkurat sjeldent kommer falske brudd. Da må man være kjapp på labben for å komme inn igjen. TA handler om å handle på mønstre hvor man ved å følge TA får f.eks 60% sjanse for en god trade, vs 50% uten TA. :wink:

En ting angående fond, og det er at det kan ta laaang tid å selge seg ut. Det kan kanskje være verdt å bytte til et ETF? De er såvidt jeg vet mye lettere å komme seg inn/ut av.

1 Like

XACT OBX Bear kanskje hvis du er ute etter negativ eksponering mot OBX, ellers XACT Bear for OMX

Nei, den vanligste fondstypen i Norge er vel UCITS fond, og det er daglig likviditet, så det tar ikke lang tid.

1 Like

Hvordan funker det? Hvis jeg legger inn en salgsordre kl 12 på en vanlig mandag, når får jeg pengene så jeg kan handle igjen?

ulike fond har ulikt tidspunkt for såkalt cut-off (hvilket avgjør hvilket NAV man handler fondet til) - når du har pengene tilgjengelig å handle for vil avgjøres av plattformen du bruker. Det vanligste er vel kanskje et par tre dager. Handler man direkte hos en forvalter vil det skje på dagen tenker jeg

Helt off-topic: Har lett etter aksjefond som egner seg til sønnen min, men klarer ikke helt bestemme meg for hvor sparepengene hans skal plasseres. Noen gode tips til fond med lang horisont og moderat risiko (da mener jeg moderat etter TI-standard, ikke etter DNB sine “risikoratinger”)?

@Jensen

Har vært litt inn og ut av ulike fond i fjor. Bl.a. rene biotek fond, rene energifond osv. De svingte litt for mye for min del, og forvaltningshonerarene var noe høye, så bestemte meg for å kjøpe Nordnet Superfondet Norge, og Delphi Nordic. Som jeg har holdt siden… mai / juni tror jeg.

Resultat etter 7 mnd

Delphi: +19%
NordnetSN: +11%

Kommer nok til å gå over i litt mer risikofond fremover. Skal poste om jeg finner noen.

1 Like

For lang sparing, for sønner osv mener jeg indeksfond er veien å gå.
Gode eksempler på disse er:
https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=3141&FundIntExt=INT&ps_disable_redirect=true

https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundIntExt=INT&FundId=0968&ps_disable_redirect=true

https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundIntExt=INT&FundId=0964&ps_disable_redirect=true

1 Like

Har også vurdert indeksfond, rett og slett for ikke å kaste bort penger på forvaltning i tillegg til at det på sikt vil gi en relativt forutsigbar avkastning. Men så rives jeg mellom det og det å ville maksimere avkastningen.

Kanskje jeg tilogmed skal dele 50/50 mellom indeks og et med en litt høyere risikoprofil. Skal titte på fondene dere har anbefalt i kveld, kastet bort nok avkastning med å ha de på sparekonto så langt.

Edit: Kanskje greit med et fond som ikke har FOR god avkastning også, vil jo ikke at han skal bli bortskjemt heller :smiley:

1 Like