Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Ville ikke kjøpt noe som helst i år. La rentene kræsje markedet å kjøp billig. Du har råd til å vente et år, sålenge du bestemmer deg for at du skal investere desse pengene så vil du gjøre det neste år. Det er smart å investere, men så uendelig mye bedre å treffe perfekt med timingen. Med engang alt er ned 50% kan du gå inn med ALT på engang, så begynne på nytt med månedlig sparing osv. Legg av penger nå hver måned som du venter med inngang på.
Nå som renter er påvei opp er det ikke tvil engang at markedet skal ned, det handler bare om når. Ser ikke noe særlig som skal kunne pushe det videre opp, da må noen land kutte renter, øke støttekjøp osv. Men når trenden er at alt slik skal reduserest så vil markedsrenten innse realiteten. Det har nå nylig begynt å skje, det tok sin tid! Men nå er det virkelig i gang å alle øyner er på rentene nå også. De får ikke gått opp stille uten reaksjoner lenger.

2 Likes

Nyttig selv om jeg ikke var enig. Diskusjoner om nedgang gjør det lettere å ikke sitte 100% lastet.

1 Like

Å tro at man skal klare å time markedet blir litt som å tro på julenissen. Det er umulig å vite om det går videre ned nå på kort sikt eller ikke. Nå har markedene i USA allerede korrigert 10% på rentefrykt skapt av at økonomien går for bra… Ser ikke helt hvordan det skal skape et videre dypt krakk med etterfølgende bear market. Tror vi heller skal sette nye ATHs før det virkelig smeller.

Hvis strategien er langsiktig sparing 10-15 år+ så er nok det beste å kjøpe jevnt hver måned, gjerne oftere, og heller øke sparingen når markedet har falt mye. Det er i hvert fall det jeg ville gjort (og gjør). :wink:

2 Likes

LOL så vanskelig er det ikke å time markedet. Vi har nå hatt et rekord langt bullrun, dvs historisk kræsjer det oftere/raskere enn dette. Dvs vi kan time det litt?
Vi kan også se på rente trenden og det gir oss en god pekepinn hvor det går. Renten/pengemengden kræsjer alltid markedet før eller siden.
Renten skal opp uavhengig av om økonomien går det bra, den suger egentlig. Men tallene rettferdiggjør økninger. Det gjør det hele bare mye verre. Vi har nå hatt 0 renter lenger enn noensinne, vent vi har aldri hatt 0 renter tidligere. Forrige finanskrise ble skapt på svært mye mer kortvarige laverenter. Vi har KNUST alle tidligere finansielle eksperiment.
Vent å se, du vil nok bli sjokkert når du ser hvor dypt dette faller. Monetærpolikken har enormt mye å si for finans, nå strammes det inn. Da kommer krakket. Boblen er også større enn noengang. Det er ikke bare snakk om en “tech” bubble denne gang, det er ALT. Utenom sølv og gull kanskje haha…
Joda svært lang tid så er det smart å vær med i markedet, vertfall hittil. Hvem vet hvordan vi skal komme oss ut av denne knipen, svært få verktøy igjen hos sentralbankene. Helikopterpenger blir det neste… Jeg håper uansett på det løser seg og skal kjøpe aksjer også.
Men det lønner seg ENDA bedre å kjøpe på 50% avslag å få med seg hele bullrunnet med maks aksjer i stedet for å vær med hele veien ned. Man trenger ikke vær naiv heller selvom det er trygt og enkelt å hodle aksjer. Jeg hodler crypto, merker at jeg kunne gjort det mye smartere ved å gjøre noen enkle grep med trading. Men jeg vi går så mye raskere opp det lønner seg uansett. Aksjer er ikke så bra gevinst på, så å gjøre noen lure triks der kan vær fint :slight_smile:

Vedlig tidlig å konkludere med noe som helst. USA er vel ned ca 10-12% nå, hvilket er en standard korreksjon og på høy tid. Det vi har diskutert tidligere er hvorvidt 30-50% skrellen kommer nå eller ikke, og der mener jeg ingenting tyder på at den kommer nå. Denne korreksjonen kommer pga makro-styrke i verdens viktigste økonomi, det trigger ikke sånne skreller. Ref. poenget ditt om at renteøkningen kommer uansett, det stemmer ikke. Renteøkningen kommer når FED og andre mener økonomien og finansmarkedene vil tåle det. Ellers er alt de har drevet med de siste årene helt bortkastet- Dette må skje gradvis og forsiktig.

2 Likes

Korreksjon på høy tid ja enig. Men det er krakk også.
Rentene settes jo opp før alle tidligere krakk, hva skjedde i 1929 tror du? Fed snevret inn pengemengden slik slt kollapset. De gjør dette hver gang vi er nær en topp å økonomien liksom er på sitt beste. Så smeller det.
Nå er vi på en topp, men svært dårlig økonomi egentlig underliggende. Men rentene har gått opp ganske raskt under Trump. Nå følger flere med FED. De har også sagt de skal slutte med støttekjøp evt selge/redusere balansen sin. USA klarer seg ikke dersom FED ikke kjøper opp gjelden deres. De vil trenge trillioner av dollar i ny gjeld. Noen må kjøpe denne. Til hvilken pris/rente?
Du er altfor positiv til sentralbankene om du tror de har “kontroll” på økonomien og alt skal gå bra. Se hvor desperate de har vært siden forrige krise, de har mistet fullstendig kontrollen å nå må de øke rentene for å ikke tape ansikt. Samtidig kanskje for at de da kan forsøke dempe krakket med å kutte rentene igjen nå som de har såtte dem opp. Sammenlignet med tidligere rentekutt blir det uansett svært lite. Å markedsrenten kan være annerledes, så da må svaret til FED være enda mer kvantitative lettelser for å få ned den reelle renten. Men hva skjer da med dollaren?
Jo den shorter vi!! :heart_eyes: Den vil bli most etter krisen å de skal forsøke rydde opp.

1 Like

Dette var på en måte riktig tenkt, men resultatet ble ikke helt optimalt. Tundra har fortsatt å stige på tross av svak børs og gull fondet har falt 10%, bear fondet har steget, men svakere enn Tundra. Så da sitter jeg med totalt avkastning 4% så langt i år.

Jeg synes det er svært vanskelig å tolke markedet nå og har lagt inn ordre om følgende fordeling

25% Korte renter
25% Frontier fond
25% Bear
25% Gull fond

Jeg tenker at vi i løpet av februar vil se hvilken hest det lønner seg å satse mer på fremover.

Gull er ikke tiden inne fore enda tror jeg. Men jeg eier selv aksjer i gull bare for sikkerhetsskyld. Så øker jeg på om vi får dipp som under finanskrisen.

1 Like

Jeg har samme strategi, inne med 25% av fondporteføljen i gull, men vil følge med på det tekniske der og øker dersom vi får en stigende trend.

Ja er absolutt ikke sikkert vi kommer til å gå ned nå. Kanskje vi heller går opp mens usikkerheten stiger, så litt ned når folk må cashe ut pgr margintrading osv… Når det krakker så må mange bare selge alt for å redde sitt eget skinn uansett om det er i trygge posisjoner.

1 Like

Spoiler alert…,blir ikke rik på fond.

:broken_heart:

1 Like

Nei, det er det nok flere enn du som vet :wink: Skal jeg blir rik er det andre steder jeg ser på. For min del er sparing i fond, sparing til pensjon.

1 Like

Man blir definitivt rikere :wink: Men kan sjeldent forvente 100% på 3 uker :joy: Fint å fylle på en 1000-lapp i uken. Snitte inn :+1:

3 Likes

Fond er ikkje så dumt som noen kanskje trur.
Fond får du ofte belåne med 200% og opptil 900% .
Da kan du forholdsvis “trygt” belåne med eks 20%. (Ja 20% ikkje 50%, 100% eller meir) Men pass på at du får lav lånerent, den er viktig.

1 Like

Noen som har noen gode fondsanbefalinger? Har i dag kun DNB Teknologi og DNB Global Indeks og skulle gjerne satt opp ett til. Tenker å gå inn med 30-50k. Ser at Gambak feks får mye skryt i Dine Penger sin fondsoversikt - noe man bør være obs på?

1 Like

Du kan sjå litt på Holberg Rurik. Satser på fremvoksende økonomier.

Les siste mnd rapport og fonds presentasjonen så får du eit inntrykk om det kan vær noe for deg.

http://holbergfondene.no/vare-fond/aksjefond-holberg-rurik-a/

1 Like

Hvordan sparer du til arvingen?
Kommer jo 1000,- i barnebidrag per måned som jeg tenkte å hive inn på fond (i mitt eller konas navn).

Alt i ett fond eller delt opp i flere spareformer?
Jeg tenker 50/50 i DNB Teknologi og et annet… men ikke bestemt meg enda. DNB Telecom kommer godt ut hos Morningstar.

unger tåler høy risiko da det er veldig langsiktig sparing. jeg bruker frontier og emerging markets til barna. spesielt frontier synes jeg er god eksponering, da disse markedene opplever jevnt over høyere BNP-vekst, har god demografi, og mange selskaper med stor strukturell og langvarig vekst.

1 Like

Skremmende mange fond som er i minus hittil i år jf. https://www.shareville.no/fond/alle

Er det noe spesiell grunn til at du venter på DNB? Sbanken har tilsvarende KLP fond, med lavere forvaltningsgebyr på Globale og Norge, og tilsvarende på EM.