Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Jeg sparer i:
DNB Teknologi
DNB Health Care

Til arvingen har jeg ikke bestemt enda.

Ser den. Via [https://www.klp.no/bedrift/fond/indeksfond] er det lett å se innholdet i “moderfondene”. Jeg bruker også morningstar til å analysere porteføljen, men da legger jeg inn moderfondet isteden, selvom jeg eier de som er beregnet på retail-kunder. Funker bra. Fond i fond strukturen spiller i virkeligheten liten rolle, men forstår selvfølgelig at folk har egne preferanser.

1 Like

ikke mist synet av at sektorfond også innebærer dårligere diversifisering av risiko. driverne av risk og return er ganske like for tech-selskaper i USA, Norge, Tyrkia eller hva som helst. Mtp aktiv vs. passiv forvaltning, så er det diskutert en del lenger opp i tråden, og mitt syn er at man må vurdere etter aktivaklasse. i emerging og frontier markets, der selskapsrisikoen er mye høyere og informasjonsflyten dårligere, får man langt mindre effisiente kapitalmarkeder, hvilket gjør at god aktiv forvaltning har mye for seg. empirien man baserer seg på i denne debatten er utelukkende basert på verdens mest effisiente kapitalmarked, nemlig USA. Der ville heller aldri jeg betalt for aktiv forvaltning. ikke vanskelig å finne systematisk alphagenerering i fremvoksende markeder. da er det, for å spissformulere litt, uinteressant om forvalter tar 1, 2, eller 5% i honorarer så lenge net relativ return er positiv over tid. poenget er at du har stor sannsynlighet for å sitte igjen med langt mer avkastning, og en bedre risikojustert avkastning, ved å velge en god aktiv forvalter i disse aktivaklassene.

2 Likes

SParer null til arvingen, men kjører en IPS pensjonsparing i diverse skagen fond.

Iallefall40år til pensjonering her, så da tåler man grei risiko.

1 Like

Min tilnærming til fond er at hoveddelen har stått i globale indeks fond. Her er vektlegges kurtasje tungt.

Når det gjelder aktive fond så er det trackrecord til forvalterene som er mest intressant. Selvfølgelig etter at man har utpekt seg hvilken sektor man vil gå for.

Jeg har tro på at gode forvaltere vil kunne skape mer avkastning i emerging markets og helsefond.

Har enda ikke kommet i mål om og eventuelt hvilket emerging fond jeg skal gå for så min eksponering mot fond er DNB Global indeks og Arctic Aurora LifeScience.

Dette er rett og slett komplekse og vanskelige vurderinger. Er en grunn til at fund-selectors hos f.eks. bank, forsikring og pensjonsselskaper betales så godt som de gjør. Utfordringen med skagen var også delvis en style-bias som passet svært dårlig i en fase der vekst-selskaper (med høy prising) massivt out-performed verdi-selskaper. Jeg ga dem tid i den fasen, da jeg visste at sånne trender kommer og går, men når det blir endringer i teamene og man også begynner å fikle litt med investeringsstrategi, da ringer det noen bjeller. Et annet poeng er at passiv forvaltning i umodne markeder også blir problematisk fra et indeksperspektiv. Man ønsker som investor å være i disse markedene for å få eksponering til vekst, konsum og en fremvoksende middelklasse. Nye entreprenørselskaper som dekker etterspørsel som skapes av økende velstandsnivåer. Problemet er at disse markedene har umodne/relativt nye kapitalmarkeder. Måten disse startes på er typisk gjennom privatiseringsprosesser. Hva eier staten? Råvareselskaper (olje,gass,mining), Telekom, Bank og eiendom. Dermed blir gjerne indeksene veldig preget av disse sektorene, da dette blir de største og mest likvide aksjene. Du får med andre ord for mye statlig eierskap (korrupsjon og ineffektivitet) mens du går glipp av f.eks. elektronikkforhandlere, matvarekjeder, IT-selskaper, kleskjeder etc etc. som er privateid og i strukturelle vekstfaser. Dette vil en aktiv forvalter kunne plukke i. Igjen, jeg generaliserer, men håper poenget kommer frem:) (håper du ser at dette ikke på noen måte er en kritikk av valgene du har tatt, men snarere et ønske om oppmerksomhet rundt en side av den generelle aktiv vs. passiv debatten jeg mener belyses altfor lite i Norge)

4 Likes

Tenker å ha noe i fond på kistebunnen og tenker å gjøre det ganske enkelt.

Storebrand Global Multifactor 50%
Fondsfinans Norge 40%
Indeks Nye Markeder - 10%

Stort sett indeksfond for alle penga, med en stor tilt mot EM.

KLP Global Indeks V - 25%
KLP Small Cap II - 25%
KLP Fremvoksende markeder II - 50%

Synes EM i hovedsak er hyggelig priset om dagen. Og jeg tror vi skal enda litt lengere ned på kortsikt, da det flere indekser i Kina har brutt under 200sma. Så ser frem til å fylle på masse andeler til gode priser fremover. + Giring i form av superlånet til 1.69%, om ting skulle bli ordentelig stygt. Jeg er da åpenbart positiv til EM i ett lengre perspektiv, med gode tiløp til generell økonomiskvekst, ung befolkning og stor satsning på forskning.

Snuser også på inngang i OLT, etter at @aksjefokus gjorde med oppmerksom på aksjen. Prisingen er vell en effekt av en noe overdrevet redsel for netthandel kontra detaljhandel. Ser den ligger i en fallende trend, så avventer inngang. Tror den også skal litt lavere på kortsikt.

… eller at dårligere tider + netthandel gjør kjøpesentre mindre attraktive.

1 Like

merk at demografi i EM ikke er en netto positiv driver lenger for aktivaklassen på indeksnivå (jeg er allikevel også bullish EM på mid/long tem pga bl.a. prising relativt til DM). Spesielt Kina skaper motvind på demografi. Er man ute etter demografi som en BNP-driver så bør man titte på frontier markets (FM), der er den betydelig.

3 Likes

Netthandel og forventninger om høyere renter er årsaken. Kjøper du noe STB i tillegg så har du to aksjer som ikke korrelerer, og du oppnår en veldig god diversifisering effekt. Jeg har ikke regnet noe ut på det, men vil tro at OLT og STB har en koeffisient på ca 0.5-0.7. (Dette er fordi økte renter er positivt for STB).

Du ønsker primært ikke sitte i eiendom om rentene øker. Det som er spesielt er den helt ekstreme rabatten i forhold til underliggende verdier og at obligasjonsmarkedet fortsatt gir OLT rekordlave påslag. Når selskapet i tillegg har eksistert i 40 år, så blir det helt nesten helt åpenbart at dette er en aksje som er en såkalt KGB aksje: Kjedelig, Glemt og Billig.

Håper dette var forståelig, selv om det ble noe teknisk.

2 Likes

Jeg er indeksfyr selv, men skader aldri å fylle med på gode aktive forvaltere. Kan blant annet spandere en øl på øyvind fjell :stuck_out_tongue:

2 Likes

Definitivt en av Norges dyktigste fondsforvaltere (de dyktigste forvalter selv)
Han begynner vel i DNB Norden/Grønt snart, tar jeg ikke feil.

2 Likes

Stemmer :slight_smile: ja han er dyktig… solgte meg ut på dagen han gikk fra delphi, har ikke angret.

2 Likes

Håper du ikke gikk i cash, for de gjør det fortsatt godt! :wink:

1 Like

Gikk ikke i cash, hadde Veldig mye av portoføljen min der, og når ask og alt kom så jeg det på som en god tid å fordele litt

2 Likes

Takk for godt svar. (Kanskje OLT praten skulle flyttes videre til “Verdi-tråden”?) @pdx :slight_smile:

Om obligasjonsmarkedet som stort sett er instutisjonelle investorer gir OLT rekordlave påslag, så sier jo det noe om den vurderte risikoen. At aksjen er døv, glemt og billig er det ingen tvil om. Videre vekst på netthandel er vanskelig å spå, men at det er en klar trend er vanskelig å se bort i fra. [https://www.ssb.no/vroms]
Selv handler jeg nesten kun på nett. :tired_face: men jeg kjenner en del andre, litt oppi åra, som forsatt sverger til kjøpesentre… Med den skuddsikre kvalitative analysen i sekken, føler jeg meg trygg på at OLT forsatt vil tjene gode penger i årene som kommer :money_mouth_face:

Det er ikke til å stikke under en stol at det som frister er rabatten på de underliggende verdiene. Det jeg er mer usikker på er prising av OLT på 5-10 år sikt. Mulig og trolig den alltid vil være en KGB aksje. Eller blir det en en “siste” multippelekspansjon? Ikke godt å si.

Kan aksjen kategoriseres som en cigar-butt investment?

2 Likes

Denne tråden har falt litt under radaren min da jeg ikke har plasseringer i fond foreløpig, men her var det mange gode innlegg og diskusjoner! Takk for all innsikt dere deler :ok_hand::clap:

2 Likes

Har følgende fond nå;

DNB Teknologi 20%
Storebrand Global Multifactor 20%
DNB Health Care 10%
Fidelity Greater China Fund 10%
JPM US Small Cap Growth 10%
Morgan Stanley INVF Indian Equity A 10%
Morgan Stanley INVF US Advantage A 10%
Storebrand Indeks - Norge 10%

Solgte nylig BlackRock GF World Gold Fund, hadde dette som en slags hedge mot nedgang i markedet. I tillegg vurderer jeg et obligasjons fond på EM debt, et asset som gjorde det meget godt under den siste finanskrisen.
Anser også EM som billig om dagen, spesielt med tanke på India som har en svært fordelaktig demografi. Så vurderer å vekte meg opp i dette.

Mulig jeg bør satse mer på indeks, men som det er skrevet her tidligere er ikke jeg heller noe fan av disse fond i fond til KLP. Om det er noen som har gode forslag tar jeg gjerne i mot det!

For det som er interessert i langsiktig fondsparing bør ta seg en titt på det Paul Merriman skriver https://paulmerriman.com/

1 Like

Ut av Frontier, og økt i de andre tilsvarende 33% fordelt på gull, bear og cash… er ganske defensiv her nå, men det fungerer også litt som en hedge med tanke på aksjeporteføljen.

1 Like