Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Der går renten vertfall opp og de vil slite meget som følge av boblen som hsr dannet seg av langvarig korte renter og stimulanser.
Men trenger ikke gå inn på det, er du interessert i dette kan du bli med på finanskrise tråden. Skal ikke spre kraknisse budskapet mitr overalt. Men advarer altså mot å holde langsiktig amerikanske banker. Der kommer veldig gode deals om noen år om jeg får rett.

Edit:
Med mitt fremtidsyn er jo omtrent ingen fond å anbefale, om det ikke er et solid hedgefund. Dessverre drar finanskrisen med seg alt uansett hvor fundamentalt bra det er.
Rentehevelsene i USA går for fort som vanlig og vil derfor kvele markedet. Først går den sterkere dollaren utover emerging markets. Så etterhvert blir likviditeten dårligere og da smeller det.

RedEnergy, hvis du ikke har troen er det vel bare å plukke ett fond som shorter.

Buffett begs to differ og har kjøpt eksempelvis Goldman Sach i Q2. Bare nevner det, mens vi er inne på US banker.

Økte renter er positivt for banker, fordi rentemarginen øker. I tillegg så vil økte renter være et signal om at økonomien går godt. Kunne skrevet flere siders analyse, men får spare det til bloggen.

Går renten opp for mye så vil det utvilsomt være negativt for både banker og økonomien som helhet, men vi er langt derfra.

1 Like

Buffett har også 111 MRD $ cash og rundt 200 mrd$ i aksjer. 50 MRD$ i av desse i et selskap som også har rundt 25% av markedsverdien sin i cash!
Så jeg tror Buffet har posisjonert seg så godt som en med hans strategi kan gjøre før et markedskræsj. Han vil aldri selge seg ut å posisjonere seg som en kraknisse, det ville sikkert ført til tidenes finanskrise bare av nyheten av at han kapitulerer.
Så jeg tror ikke du skal bruke Buffett for mye som et vitne på at vi ikke står fremfor problemer. Det går ikke an å se bort fra at han nesten ikke kjøper noe som helst ettersom markedet er så fryktelig overpriset samtidig som han har år etter år har bygd opp pengebingen de siste årene da boblen tok fart og markedet nærmet seg toppen.

Denne er ikke helt oppdatert, Q2 økte den til 111 mrd %.

$532 million kjøpte han i Goldman sachs. Småpenger for han. Men ettersom økningen er på 20% så er det en klar tillitserklæring. Likevel så betyr ikke dette at Goldman, bank aksjer eller hele aksjeindeksen ikke kræsjer neste år.

“Bank of America (BAC) is a case of getting it wrong before getting it right. Buffett bought 9.1 million shares in mid-2007 at close to $50 per share. As the financial crisis unraveled, Buffett sold them all from late 2008 through the end of 2010, as the price held below $15. The next year, Buffett turned around and plowed another $5 billion into Bank of America—this time getting preferred stock yielding a 6% annual dividend. As with Goldman Sachs, Berkshire also got warrants to convert the preferred shares to common, which Buffett has said he would do under the right conditions.”

Her kjøpte han bank aksjer rett før markedet toppet. Nesten 50$ aksjen, februar 2009 var aksjen helt nede i 3,14$.


Rundt det markerte området kjøpte han. Han solgte altså aksjene i perioden 2008-2011 hvor aksjene var fortsatt kun i området 10-15$. Dvs et heftig % tap.
Flaks for han gikk han ikke inn så veldig tungt. Kun ca samme som det nye kjøpet i Goldman sachs.

Men her snakker vi timing. Der Warren Buffett faktisk leverer skikkelig profitt er når han utnytter bankene etter krisen. Jeg kan ikke få sånne heftige deals som han kan, men jeg kan i vertfall kjøpe de når de har fullstendig krakket. Når han får tak i aksjer som betaler 6 eller 10% utbytte samtidig som han kan selge de med gevinst sier det seg selv det er lurt å vente til bankene trenger hjelp i stedet for å drive å kjøpe på topp.
Man kan si at GS ikke lenger er på topp, men det var ikke Bank of America heller da Warren Buffet kjøpte de og det fullstendig kræsjet etterpå.

https://qz.com/67052/heres-how-warren-buffett-made-3-1-billion-on-his-crisis-era-bet-on-goldman-sachs/

Renten skal ikke opp så mye før det krakker. Man ser fra tidligere av at man aldri kan nå tidligere nivå. Denne gangen vil vi nok ikke være nær engang som følge av en enda lenger periode med lave renter og stimuli. Sist var det ned og opp rimelig kjapt, nå lå den død lenge.
Den går opp kjapt nå, utløser krakk. Så vil den forbli lav.

1 Like

sparer i DNB Teknologi, DNB Health care og DNB Global. 40/40/20.

1 Like

På morningstar kan du sjekke aksjeoverlapp hvis du legger inn forskjellige fond du er interessert i.
Greit verktøy så du ikke kjøper fond som har de samme selskapene.

http://tools.morningstar.no/no/xray/editholdings.aspx?LanguageId=nb-NO&values=

4 Likes

konge, takk for den:)

Holder på å avgjøre om jeg skal investere i aktive aksjefond, statistikken er stort sett nedslående, men har funnet noen lyspunkter hvor aktive aksjefond kan være gunstig. Håper jeg kan få noen for/mot argumenter når det gjelder aktive.

Anbefaler Forbrukerrådet sin nyeste undersøkelse om temaet!

Skrev et lenger blogginnlegg om Aktive- eller Passive aksjefond: https://investorkilden.com/2018/09/06/aktive-eller-passive-aksjefond/

Haha, hva er tidshorisonten?

5-10 år: ikke fond.
15 + år: fond.

Lite jobb: Månedlig sparing i globale indeksfond.

Er 15+ år Fond det er snakk om.

fondfinans norge er bra, men når du snakker om vekting er det vell litt rart å ha 20 % her, mens 10 % i fremvoksende marked? :stuck_out_tongue:

Porteføljen vil ha 30% vekting mot Norge med Fondsfinas Norge og Superfondet Norge, 10% mot EME.

Argumentet for at man skal ha mindre i EME er ganske mye større volatilitet enn i Norge. Jeg vekter stort sett etter volatilitet og stabilitet. Jeg forstår ikke hvorfor dette er rart, du må nesten komme med en hypotese om hvorfor du synes det.

1 Like

Nedslående for aktive fond eller fond generelt?
hadde du investert 100 000NOK i Delphi Norge i 1988 eller 89`(husker ikke helt…) hadde du hatt 78 mill idag…

Det er porteføljen i Dine Penger, som er deres beste ideer.

Mtp aktiv forvaltning må man nesten følge forvalterne, for mann-i-gata så vil det være best med indeksfond. For de som følger med så kan man følge med på forvaltere. Det er mitt syn på det.

osebx har fra 1994-06 til 2018-09 gått ca 900% (hvis mine data er riktig)
Delphi Norge har i samme tidsperiode gått ca 2000%.
Så ganske bra men ikkje så bra som det fiktive porteføljen i Dine Penger, som @aksjefokus bemerker.
Sjølv har eg funne ut at det er umulig å handle etter fiktive porteføljen. Da er det bedre med index handel med giring.

2 Likes

Sånne fiktive porteføljer går jo gjerne opp og ned av seg selv når tipsene kommer, så bare mulig å få den avkastningen om man frontrunner tipsene

2 Likes

Nedslående for aktive aksjefond generelt. Den leken kan jeg: Hadde du investert 100.000 NOK i Amazon i 1998, ville du hatt et enormt beløp idag :slight_smile: . Poenget er at, stort sett, klarer ikke aktive aksjefond å slå indeksfond, noe statistikken viser. I tillegg er det for vanskelig å velge ut de aktive aksjefondene som vil klare det.

Det finnes steder hvor statistikken ikke er like negative mot aktive aksjefond. Aktive aksjefond kan være interessant i små- eller fremvoksende markeder, men det er ikke sikkert.

Anbefaler å lese gjennom Forbrukerrådets nyeste undersøkelse på område.

Det jeg prøver å finne nå er flere argumenter for aktive aksjefond, så fyr løs! :slight_smile:

1 Like

Hva tenker dere om Sissner Canopus som blir tilgjengelig på Nordnet i løpet av måneden? Fondet har både inngangsavgift og forvaltningshonorar i den høye enden av skalaen.

pff inngangsavgift er vel kanskje greit nok… ettersom jeg antar det er for å få langsiktige eiere, men den forvaltningsavgiften er latterlig høy…
Hadde sissener hatt litt balls hadde han bare hatt 20% resultat basert avg. :smiley: