Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Dette var meget dyrt, putter heller pengene i KLP sine fond :slight_smile:

Har sett og vurdert litt de siste dagene på porteføljen min på ASK for tiden.

Har per dags dato denne porteføljen:

  1. Storebrand Global Multifactor
  2. DNB Teknologi
  3. Eika Egenkapitalbevis
  4. DNB Healt Care
  5. Skagen m2 A

Storebrand Global Multifactor bytter jeg ut med DNB Global Indeks, DNB Tenologi og DNB Healt Care beholder jeg. Jeg har også satt opp et norsk indeksfond, der landet jeg på KLP AksjeNorge Indeks II.

Så ser jeg da på et fond til, og vil gjerne satse i enten Finans eller Eiendom. Og da har jeg gjort litt ananyser, og funnet fra til disse 4: Eika Egenkapitalbevis / ODIN Eiendom C / DNB Finans / Skagen m2. Hvem burde jeg satse på her? Syntes disse 4 er noe vanskelig å velge ut 1. Og hva kommer best ut, finans eller eiendom?

Så da blir oppsettet som følger:

  1. DNB Global Indeks
  2. DNB Teknologi
  3. DNB Healt Care
  4. KLP AksjeNorge Indeks II
  5. Eika Egenkapitalbevis, ODIN Eiendom C, DNB Finans eller Skagen m2?

Takk for innspill folkens!

3 Likes

Sjekk opp Nordnet superfondet. Der får du gratis norsk aksjeindeks.
Så at KLP AksjeNorge Indeks II ikke var så dyr, men 0,2% er jo noe likevel.

2 Likes

obs på at superfondet inneholder mye mindre spredning :slight_smile: personlig ville jeg godt for klp sitt og heller betalt de 0,2

Ja ser at det stemmer nå! Las bare at den skulle speile oslo børs, så regnet med at de skal levere ca likt.
Utfra prestasjonene de siste årene så ligger de begge veldig nær indeksene de måler seg mot. Forskjellen mellom de to er derimot ikke særlig stor, Superfondet har prestert bedre i 2017/2016, men litt dårligere i 2015. Tidligere tall finnes ikke for superfondet.

Hei!
Sitter å spekulerer meg grønn og kommer meg ikke videre…
Ganske så fersk i dette og hadde kanskje trengt noen tips.

Jeg tenker langsiktig. 10 - 15år hvertfall…

Har fortiden DNB Global Indeks og DNB Teknologi.
Ser litt på Nordnet Superfondet Norge (evt klp AksjeNorge Indeks II) som har fokus i det norske markedet, som jeg vurderer som det tredje fondet jeg skal spare i.

Når man tenker langsiktig, bør jeg ha Aksjefond eller indeksfond? Noe fasit på det? Eller burde jeg fordele ganske likt?

Om noen mener dette har blitt skrevet om tidligere i denne tråden så gjerne si fra :smile:

Takk for tips!

Selv har jeg i Indeksfond, mye pga lave kostnader. Og sparer i dag i KLP Framtid, synes det er greit sammensatt og har en lav kostnad på 0,22% i året. Eneste lille minuset med det fondet, er litt stor vekting av det Norske markedet.

1 Like

Indeksfond i etablerte markeder i hvert fall. De lave kostnadene gjør at de vinner.

1 Like

Burde jeg da ha mere andeler i et Globalt indeksfond som har spredning i flere land enn f.eks KLP AksjeNorge Indeks II og Nordnet Superfondet som dekker Norge? Større risiko å plassere i bare ett land? :thinking:
Kanskje et dumt spørsmål, men…:see_no_evil:

I bunn å grunn trenger du bare et globalt indeksfond, det dekker over de fleste markeder. Klp aksjeverden indeks er det som har størst dekning, og har 10-15% i fremvoksende markeder. Ønsker du ikke å ha med fremvoksende markeder er Klp aksjeglobal indeks et godt alternativ :slight_smile:

1 Like

Hvis du investerer i samme land som du bor i så blir du rik/fattig sammen resten av befolkningen, bare til en sterkere grad. Jeg er tilbøyelig til å tenke at 50% investert i hjemmemarkedet ikke er så dumt…

3 Likes

Selv solgte jeg aksjefond og gikk over i rentefond tidligere i år men jeg gikk også for en miks av norske og globale fond når jeg hadde aksjefond og kommer nok til å gjøre det samme igjen etter hvert.

2 Likes

Takk for svar @Christian @rayman @Krafer :pray::+1:

Med tanke på at man har lønn, lån, pensjon, sparing og bolig i Norge og NOK så burde man nesten shorte Oslo børs :face_with_monocle:

1 Like

Har dere noen gode fonds-tips å komme med på tampen av året? Jeg har familie som sitter med en del penger i 3 ulike fond i Eika og de har bare summet og gått i 15 år. Blant annet på Eika Norden http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04OX3 har det i praksis ikke vært avkastning siden 2015 når ting har gått så langt som de har. De andre går litt bedre, men er ganske dyre og alle 3 krever 0,5% av fortjenesten når man selger.

Jeg tenker det kan være lurt å kommer seg ut av disse fondene nå, men er redd for å gi dårlige råd.

Noen?

Har kanskje ingen direkte fond jeg ville anbefalt akkurat nå. Siden jeg tror vi er i et bear market og skal mye lenger ned på sikt. Så en høyere andel cash ville jeg anbefalt.

Det vil vel kanskje være vanskelig prøve overtale familie medlemmene til å gjøre mer drastiske endringer.
Akkurat nå er jo det ikke akkurat kjekt å sitte i noen markeder.

Men om en først skal være i markedet er vel en all weather portefølje som Ray Dalio snakker om lurt.
Har ikke satt meg så mye inn i det, men det innebærer i hvert fall mer spredning, ved å eie litt gull, sølv og andre råvarer. Emerging markets er jeg positiv til, men på kort sikt kan de virkelig få seg enda en større knekk om USA begynner å slite/krakke.

Nordnet superfondet er jo greit om en kun ønsker å nå indeks, de eksisterende fondene til slektningene dine har jo tydeligvis underprestert noe fryktelig.
Usikker om det finne så mange fond som har shorting som en del av det, men Sissener sitt fond skulle vist være tilgjengelig på Nordnet må og det er et såkalt absolutt fond.


Så den kan jo muligens slå markedet/indeks om det viser seg at nedgangen fortsetter.
Men det kan selvsagt også skje at han ikke får til tjene penger på nedgang også. Ser ut som de fleste hedgefond har slitt mye de siste månede.
Så de var nok ikke godt nok forberedt på nedgangen, men de kan jo i hvert fall justere seg etterhvert og så begynne tjene underveis.

Men året i år har vist at der er svært vanskelig bevare formuen ved å være investert i ting da 93% av alle aktivaklasser har tapt penger…! Så cash er jammen det king. Man kan si at siden det var så vanskelig i år, vil det bli bedre neste år. Men det trenger det jo ikke være! Men jeg vil nok tro at i hvert fall renten på statsobligasjoner vil falle neste år etterhvert som det kræsjer, så da vil jo det gi en avkastning i prisstigning om ikke så mye i renter. I år har det vært spesielt siden rentene har steget svært mye, og kun falt tilbake pittelitt selv med en ganske grei nedgang i aksjer.

Det jeg egentlig spør om: Når de sitter med god fortjeneste enda, er det dumt å selge fondene nå og sitte cash i på vente av hva som skjer? Jeg har prøvd å si indirekte at “jeg hadde nok solgt nå og sett ting an”, men jeg liker ikke å gi kategoriske råd dersom det slår feil.

Jeg ser jo for meg at banken sier til dem “det har falt mye nå så bare sitt og vent på oppgang igjen”.

1 Like

Fondene er satt inn på Aksjeparekonto nå ikke sant? Så det er ikke problematisk selge seg ut?
Jeg er jo kraknisse så selvsagt anbefaler jeg cash :joy: men avhengig av tillit til deg krever det jo endel overbevisning.
Banken og fondene vil selvsagt ha sine 0,5% hehe! S