Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Ja jeg har som sagt ikke kjennskap til dette fondet. Forsvarte egentlig bare fond som sier de skal ta lavere risiko. Men mange bommer jo selv om de tror de skal være trygge eller til og med tjene på korreksjon osv.
Var egentlig bare en generell rant på hvor skummelt det er å alltid måle alle fond opp mot referanse index. Da man pusher de til å ta høyere risiko.

Hvorvidt dette fondet er bra eller ikke vet jeg ikke, men utfra det som ble skrevet kunne det virket greit med lavere avkastning. Kikket ikke noe mer på fondet, bare uttalte meg generelt da jeg er provosert over trenden som har vært.
De har nok bare bommet på strategien. Det som er safe er ikke alltid det. Spesielt om en ser kortsiktig, nedgangen som var før jul tok jo ut litt av hvert.
Selv Buffett er jo tungt investert i ett selskap som nylig gikk ned 27, 46% på en dag :joy:…! Så verdi selskap betyr ikke alltid trygghet.

Har litt sparepenger jeg gjerne skulle hatt mer avkastning på, men føler ikke det er helt tiden å begynne med fond? (Nærmer seg en topp?)

Hva slags fond, spareprodukter anbefaler dere om man vil ha litt mer avkastning, men ikke tape i om markedet går ned en del?

Finnes det andre fond dere kan anbefale med noe mer risk?

Du kan sjekke ut Storebrand sine faktorfond

https://www.storebrand.no/asset-management/faktorfond

Muligens verdt å ta en titt på sisseners fond?

Selv har jeg satt engangsinnskudd i Sissener Canopus i 2017(100k arv).
Sparer månedlig til min sønn i KLP aksjeindeks verden IV(500kr/mnd). Barnetrygd spares på konto, både pga mor sin holdning, men også at noe av disse vil bli brukt for å øke fondssparing dersom børsen faller betydelig.

Sparer månedlig til pensjon i KLP Faktorfond og Storebrand Faktorfond, nylig startet med disse, tenkte i ut.pkt at det som har best avkastning ila 2-3år blir fondet jeg beholder. Dog er historisk avkastning lite verdt. Innskudd her var 8000kr pr stk og mnd spareavtale på 250kr/mnd.

Sparer ellers 500kr i hver av DNB global Indeks og DNB USA indeks til meg selv. Formål er ukjent.
Neste år er jeg ferdig med BSU så da blir det enda mer morro med sparing.

I tillegg tester jeg ut Nordnet sitt nye produkt “Nordnet Smart 15” med tilsvarende innskudd og sparing som faktorfondene. Selv om de ikke er direkte sammenlignbare så det av interesse å se forskjellen på de, spesielt ved nedgangstider.

2 Likes

Finnes det noen aktør som tilbyr stop loss ordre på fond?

1 Like

Jeg er litt bekymret for å investere på toppen av en gigaboble nå. Det må sies…

problemet er at den kan komme i år eller i 2021. Kan være dyrt å stå utenfor også :+1:

Selv har jeg nettopp solgt akerBP, DNO og dnB navigator pga frykt for Trump.

Det er vi alle, men å spå slikt er neimen ikke lett.

Kjøpte DNB Teknologi 18. April i fjor og har hatt nesten 25% avkastning på litt over 11 mnd. Kan ikke være annet enn fornøyd med det. Siden oppstart i 2002 har fondet hatt en årlig snittavkastnig på 16.7% (pr. kalender år). Dette til tross for grusomme år (2002 og 2008). 100 000 investert i 2002 ville blitt til nesten 1 400 000 ved årskiftet.

Jobber selv i IT bransjen siden 1984 og på nært hold opplevd den kontinuerlige og rivende utviklingen. Jeg er overbevist om at det er teknologi som i stor grad driver verden fremover, som muligjør innovasjon, høyere produksjon, effektivitet og fremskritt.

Gikk glipp av fondets første 15 -16 år, men skal få med meg de neste 15-16.

Nordnet tilbyr også et par andre teknologifond, hhv FIDELITY FUNDS - GLOBAL TECHNOLOGY FUND A-DIST-EUR og BLACKROCK GLOBAL FUNDS - WORLD TECHNOLOGY FUND A2. Disse har sammenlignbar avkastning (over tid) med DNB Teknologi.

Just my 2 cents.

3 Likes

Sitter selv i DNB Teknologi, arvet en kapitalforsikring i 2015 så var tvunget til å kjøpe noe DNB kunne tilby. Kjøpte fondet i 2016, er opp 84% siden :slight_smile:

3 Likes

Handla Core ny teknik igår! Blir spennende å følge den

1 Like

Ser at DNB Teknologi kursen ikke er blitt oppdatert siste 2 dager. Merkelig.

Hvorfor kjøpte du det?
Du har jo flere av aksjene utenom? spør fordi jeg er nysgjerrig :sunny: :relaxed:

De har god trackrecord og de er kanskje bransjens beste på spillbransjen. Og jeg liker å kunne sitte litt laidback, vurderer å hive alt inn i fond å slutte å plukke enkelt aksjer.

3 Likes

Spurte nordnet om de ville ta inn Core for norske kunder, fikk svaret nei… Pga fondet var ikke registrert i Norge elns.

Avanza og SEB er vel de offisielle partnerene dems. Pareto fiksa det via sin fondsleverandør.

Bare å mase på Nordnet, evt mas direkte på Carl og co på twitter. det jeg gjorde så løste det seg).

Tror uansett Core vil passe mange av investorene på Nordnet.

Nordnet sverige tilbyr tydeligvis fondet, så skulle tro det var en smal sak.

Samme med Pareto, de tilbyr det i sverige men egentlig ikke i Norge.

Men så var det bare å bruke den svenske linken så funka det.

Mao send mail til kundeservide og si de er noobs :smiley:

1 Like