Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Skal jo være smartest å sette alt inn med engang, hvis horisonten er lang nok… Ettersom markedet skal gå opp… For å spre risikoen er nok det smarteste å sette litt å litt inn…
Si at du har 100.000 du skal ha i fond kan du velge:
1- sette alle 100.000 inn med engang.
2- fordele det utover en periode…
3- ha fast trekk

Jeg hadde valgt å ha fast trekk på typisk 3-5000 i måneden… og hvis/når korreksjon kommer sette inn en stor slump

3 Likes

Tror jeg og følger den veien. Ut fra 5 års trend på globale fond så kan vi gå en korreksjon i løpet av vår/høst igjen.

image

2 Likes

Har du sett på denne ifht XACT Nordic High Dividend Low Volatility?

Det er egentlig tre valg man har:

  1. Vente til markedet faller. Da ville man typisk kjøpe Q4 2018 og Q1 2019.
  2. Lump sum - Engangsbeløp
  3. Dollar Cost Average - Fase inn over tid

Man kan også kombinere flere av alternativene… Det er mange veier til Rom.

2 Likes

Har en bekjent med en god del stående i fond utenfor ASK. Er det ikke lurt å be banken overføre dem til en ASK mens muligheten enda er der?

Det ville jeg tro, særlig dersom det blir aktuelt å bytte fond. Det er ikke alle fond som kan flyttes/handles i ASK.

Så lenge som fondene har ein høyere kurs enn når dei ble kjøp, flytt dei til ASK.
Har fondene gått ned i kurs: Selg og så kjøp dei igjen i ASK.

Ps. 2019 er siste åre det er mulig å flytte inn i ASK uten realisering.

Ok, det er flere fond fra Eika m.m. og ut fra infoen koster det ganske mye å selge dem. Og ca 1,5% i kost. Er mange som blir lurt av banken sin.

1 Like
1 Like

Fikk denne fra Storebrand, indeksfond:

1 Like

Er det noen norske / nordiske biotek fond? Ser sektoren, spesielt i Norge er kommet godt ned siste året.

Dnb har 2,

De fleste biotech fond (selv om de er nordiske) har hovedvekt av aksjene i USA

ser det

Noen som sitter i Forte Trønder? Vurderer kjøpe meg inn litt hver mnd. Ser de har hatt positiv avkastning så og si hvert år. Eventuelle andre forslag på fond?

Skal inn med sparepengene til ungene i fond men er ikke sikker på om dette er rett tidspunkt. Biotek i Norge er jo nedi grøften om det er noen fond som dekker men vet ikke helt om jeg vil ha risiko så høyt heller. Tips til gode fond?

Finnes det ikke biotek fond?
Hvis dette er langsiktig sparing for ungene, så går det jo an å vurdere en %-andel i biotek, hvis du følger noen selskaper?
F.eks 5-10% i 2-3 forskjellige som du har troa på, og resten i “trygge” fond?
Det kan fort kickstarte sparingen til barna,og skape mye renter før de er voksne.
Noe å vurdere.

1 Like

Dnb har minst 2 bio fond

2 Likes

Diversifiser! For min baby kjører jeg indeksfond for Norge, sverige, danmark, finland, emerging markets og global pluss dnb navigator(aktivt).

Tenker at tid i markedet er mye viktigere enn å time markedet. Hvis det kommer et børskrakk iløpet av de neste 12 månedene så er det jo klart at det hadde vært smart å vente med å investere, men hvis det går 5-10 år til neste krakk så vil jo barna dine gå glipp av masse utbytter og verdisvinginger på veien. For min egen del er det hovedsaklig barnetrygden som investeres for babyen, så korreksjoner og krakk er uansett bare fine muligheter for å få kjøpt litt på salg.

2 Likes