Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

DnB healthcare :slight_smile:

1 Like

Kjør på med et indexfond, så slipper du å betale for aktiv forvaltning.

3 Likes

Det er mye USA eksponering, mulig jeg ville sett på andre områder, enten skandinavia (men der har du også aksjer), men kanskje også se litt på frontier markedene. Det er nye økonomier som har kommet en del kortere enn vi og dermed har stort potensial for vekst i årene fremover. Jeg har selv satset på Tundra Frontier Opportunities og fått fin avkastning så langt.

https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000PMDZ&ppm=0&nobuy=1&nm=Tundra+Frontier+Opportunities+A

Hvilken fond er å anbefale for tiden? Vurderer fast sparing i et fond eller to. :slight_smile: Liker jevn og “høy” avkastning (hvem gjør vel ikke det). Noen som har sett på Spiltan Aktiefond Investmentbolag?

Vil anbefale sterkt å holde seg unna Spiltan fondet per dags dato, ikke fordi det er noe feil med dette fondet i utgangspunktet, men det har blitt såpass populært at prisingen på investeringsselskapene fondet eier har gått fra å ha en ganske stor rabatt på underliggende eierandeler til nå å handles med en saftig premie. Dette gjelder det svenske fondet, mulig Spiltan Globalfond Investmentbolag kan være et bedre valg uten at jeg har satt meg inn i det.

1 Like

Takk for svar. :slight_smile: Jeg er helt blank når det kommer til fond så tar gjerne mot all lære jeg kan få. Ser at DNB Nordic Technology har en god avkastning og er veldig populært. Kan man forvente seg samme avkastning fremover også eller er det ofte sånn at de som har best avkastning ett år får mye dårligere neste år?

Jeg har sittet endel i Seb Legemiddel, pleier nesten alltid å gå opp over tid.

Generell kommentar til tråden - greit å ha fokus på kostnader, men hvis man finner et aktivt forvaltet fond som over tid genererer meravkastning (man sjekker tallene lett på Nordnet, Morningstar etc etc) så er det ett fett om man betaler 1,25 eller 10% forvaltningsavgift; det er resultat etter kostnad som er relevant. Avkastningstall på aktivt forvaltede aksjefond rapporteres i Norge alltid inkludert kostnader, så dette er meget enkelt.

Det har blitt tabloid og flott å rapportere at “aktivt forvaltede fond klarer ikke levere meravkastning” og “kundene loppes” - det er bare det at denne forskningen konsekvent tar utgangspunkt (eller i det minste i stor grad) i USA - VERDENS MEST EFFISIENTE MARKED! Det er mao det desidert vanskeligste markedet å generere alpha i hele verden. Savner en nyansering av diskusjonen aktiv vs. passiv. Passivt og billig er flott og smart i markeder der meravkastning er svært vanskelig å finne, men i Emerging Markets og Frontier Markets er det svært mye å hente både på risiko/nedside samt oppside gjennom aktiv forvaltning.

7 Likes

Beklager min uvitenhet rundt dette med fond, men er det noen som kan forklare kort hva en forvaltningsavgift på 1,5% innebærer? 1,5% av gevinsten går til forvalteren?

Nei 1.5% av kapital

Skjønner. Når trekkes det 1,5% av kapitalen?

Hver dag

Vil anbefale deg å bytte Dnb global indeks med KLP aksjeglobal indeks V. Er så godt som identiske, men klp sitt fond har 0,11% lavere forvaltningsavgift. Vil du ha med fremvoksende markeder også, kan du gå for KLP aksjeverden indeks samme forvaltningsavgift som Dnb global indeks.

Du bør også se på KLP framtid, dette har 40-50% valutasikring og vil passe godt i en langsiktig portefølje har 0,22% i forvaltningsavgift. Dnb Teknologi har levert bra, men hvis det er langsiktig så vil et indeksfond i de fleste tilfeller slå de fleste som er aktivt forvaltet.

Storebrand Global Multifaktor er også et fond som har gjort det bra, det er aktivt forvaltet men er mer som et passivt fond med 0,75% i forvaltningsavgift. Alternativet til dette er KLP aksjeglobal lavbeta, er 2 av disse et er valutasikret som har 0,30% i forvaltningsavgift, det uten valutasikring har 0,27% i forvaltningsavgift.

Jeg selv har kun aksjefond og det er noe jeg skal fortsette med, det er anbefalt 60% aksjer og 40% obligasjoner av såkalte ‘eksperter’.

Valutasikring og hvilken fordeling du vil ha er en vurdering du selv må ta.

5 Likes

Rimelig symptomatisk at dette er den minst aktive tråden på forumet? :slight_smile:

2 Likes

Alt for liten risiko :flushed:

Har min egen lille “handlingsregel” på at jeg alltid skal ha omtrent like mye i fond som i aksjer. Fondene leverer jevnt og trutt, aksjene gjør ikke alltid akkurat det, men de har jo muligheten til å gjøre meg stinn av gryn over natta da :cowboy_hat_face::dollar::roll_eyes:

Hvor mange prosent har du i fond (av “likvide investeringer” som aksjer, krypto, obligasjoner osv)

  • 0
  • 5
  • 10
  • 15
  • 20
  • 25
  • 30
  • 35
  • 40
  • 45
  • 50
  • 55
  • 60
  • 65
  • 70
  • 75
  • 80
  • 85
  • 90
  • 95
  • 100

0 stemmegivere

Den store Fonds Guiden

Nordens beste fondsforvalter siste 5 år tester alltid produktene før han kjøper aksjen. Håp for oss Funcom Fans?

2 Likes

Haha kult! Skal fondet hans kjøpe Funcom nå? Du som er ute og legger ut ‘snik på fjorden’? :laughing:

1 Like

Nei, han var skuffet over å ikke få noe loot. Så han ragequittet :wink:

2 Likes