Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Det der er research jeg liker. Håper de går inn som et større anker på sikt. Akkurat hva aksjen mangler etter at feiglusa i STB solgte.

1 Like

Har kjørt et globalt indeksfond siden februar 2016 og det har gått 30% siden da. Tipper det er topp 10-20% av alle fond.

Fra artikkelen over:

Over the past decade, according to The Wall Street Journal, “between 71 and 93 percent of U.S. stock mutual funds either closed or failed to beat their closest index funds.”

2 Likes

Hvilket? :slight_smile:

KLP sitt globale, valutasikrede fond.

1 Like

1,5% er det man betaler for et helt år. altså deles 1,5% på 356 dager, også trekkes det 1/356 av 1,5% hver dag av verdien av ditt innehav

AksjeGlobal Indeks V

Gikk over til dette fondet da det ble tilgjengelig i Skandiabanken i vår. Heller dårlig utvikling så langt, antageligvis pga dette ikke er valutasikret sånn som Indeks IV fondet. Satser uansett på at det lønner seg i det lange løp pga de lavere omkostningene.

Blir litt usikker på USA tunge fond når man leser slikt, har igrunn gått rundt og ventet på et krasj der borte i mange år uten at det har slått til, så blir vel å knipe igjen øyan og bli med ned hvis det skulle skje…
Dumper USA fond

Siden du ikke betaler skatt før du flytter ut av ASK kan du jo bytte over med en gang, eventuelt selge halvparten og bytte over? Vet ikke om jeg misforsto men jeg leste litt mellom linjene at du ikke vil selge de eksisterende fondene. Da slipper du i hvert fall høyere forvaltningskostnader.

Forresten ville jeg fulgt med i kryptomarkedet og kjøpt meg inn i neste indeksfond (crypto20 er det eneste jeg vet om, det kommer på markedet i januar men kommer nok til å koste en del mer enn underliggende verdi).

Crypto fond - Ser noen nevnte crypto 20 fond som skal komme i januar - er det bekreftet? Er det flere slike fond planlagt?

2 Likes

Hvordan tenker dere som har mye penger inne i fond nå som vi nærmer oss en topp i aksjer?
Er det ingen som vurder å selge ut å avvente et år med kontanter for å se an markedet?
Kan få vanvittig bra gevinst ved å treffe på markedet, selge nå å kjøpe de samme fondene/aksjene med 40-50% avslag?
Jeg tenker vertfall å kjøpe indeksfond når markedet har krakket, føler det er lurt å starte på et slik tidspunkt. Men så er det plutselig også slik at når man da har vært med på bull market i nå omtrent 9 år, så kan det være lurt tenke over at det med høy sannsynlighet vil komme krakk i nær fremtid. Hvorfor vær med ned? Tenker dere at markedet kommer til å øke ytterligere 10-20% neste år?
Husk at oppgangen som var i år kun er drevet av enorm psykologi som følge av Trumps seier, og lovnader om kutt i skatter. Desse skattekuttene vil ikke kunne redde økonomien raskt nok, den er allerede elendig selv om de forsøker å legge skjul på tallene.
Dersom noen av dere er tradisjonelle å tror på arbeidsledighetstall osv ber jeg dere vennligst grave litt mer i desse, de er ikke troverdige desverre. Samt vet vi alle hvor stor gjeld de har og hvilke enorme underskudd de har hvert år.
Beklager å invadere denne tråden med dette, men tenkte det kan være noe relevant spesifikt for fond også. Da man er ekstremt utsatt for generelle krakk, og har mye å tjene på vær med. Det suger å bli satt tilbake 50% i pensjonssparingen, når en heller kan vær smart å kanskje ende opp med 40% om 1-2 års tid når vi er påvei tilbake! Om vi kommer tilbake… Renteffekten og pengetrykkingen er noe begrenset nå, men jeg har likevel troen på at de rike kommer til å fikse det slik at aksjemarkedet kommer tilbake på en eller annen måte. Så da går jeg også for fond :grin:

2 Likes

Ja det er nettopp det at markedet raskt kom tilbake. Det skjedde fordi trillioner av dollar bøe trykket, renten satt ned og verden over økte gjelden.
Vanskelig si at det vil skje like raskt nå. Dersom det skjer så er det mulig å tjene mye penger på å ikke vær med ned, men vær med opp!
I aksjeparekonto, er det vel mulig å selge for å så sitte i kontanter en stund? Så der har man en stor fordel. Synd du ikke får fondene inn dit!
Obligasjoner er ikke så trygt lenger det heller tror jeg, men der er jeg ingen ekspert. Lav rente å etterhvert liten tillit til sentralbankene når de må pumpe utrolige mengder med penger for å redde økonomien. Hvem orker kjøpe desse søppel obligasjonene?

Ja det er helt korrekt. Har ikke lest noe om Odin Kreditt. Det kan hende det er et bedre valg, uansett tror jeg det lønner seg med null rente i et år for å unngå smell for å så være klar når smellen inntreffer. Men dersom selskapsobligasjonene Odin tilbyr er relativt trygge og er lette å selge så blir det som et kontant alternativ uansett.
Haha ja du har nok rett i at ASK vil kunne hjelpe på det, men i Norge er det vel allerede svært få mennesker som aktivt deltar i aksjer eller som i det helle tatt eier noe. Utenom pensjonssparing gjennom jobben osv har de fleste ingen forhold til børs.
Så noe må jo gjøres for å få folk til ta mer aktivt deltagelse, ser man de siste tiåarene har jo de som har stått utenfor gått glipp av mye profitt. Spesielt etter finanskrisen ser vi at mange droppet aksjemarkedet, og nå har de gått glipp av flerdoblinger.

1 Like

Greia er at f.eks. statsobligasjoner som er utstedt i sentralbankens egen valuta ikke kan defaulte, de kan alltids bare trykke opp pengene. Det er basically det sikreste som finnes.

Statsobligasjoner som er utstedt i en annen valuta enn sentralbankens, eller hvor sentralbanken ikke kan trykke pengene (f.eks. EU-landene og euroen) er vesentlig mindre sikkert.

Selskapsobligasjoner er de som er mest sannsynlig at det går til helvete med. Norske Skog er et eksempel på dette. Her har du også selskapsobligasjoner med og uten sikkerhet. Selskapsobligasjonene uten sikkerhet i Norske Skog er mest sannsynlig verdt ingenting nå.

Det er nesten bare å se på renten. Høy rente = høy risiko. Det kan, som med alt annet være feilprising. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Utfordringen med Index er jo at de går bra når markedet går bra, og dårlig når markedet er dårlig.

Fornøyd med de forvaltede fondene jeg har. 3,5% siste måned.

Jeg vurderer å skaffe meg tre fond nå : en typ Norge / Norden, en globalt og en for fornybar energi. Jeg har lest at index er bedre enn aktive fond i lengden av såkalte eksperter, typ i dine penger. Kom gjerne med forslag på både aktive (med lavest mulig kostander) og index.

Index er ikke bedre enn aktive fond. Men index har levert godt de siste 2-3årene fordi børsene har gått bananas :wink:

1 Like

Statistikk viser at indeksfond gjør det bedre enn 80-90% av aktive fond. Mye av det kommer av forskjellen i forvaltningskostnad.

På hvilken horisont?

Lang horisont har jeg planer om