Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Misforholdet mellom produksjonsevne og Þkende energi konsum fremstÄr pÄfallende.

5 Likes

helt klart. hvis man ikke fÄr industrien i gang igjen sÄ kan det bli riktig interessant:-)

1 Like

1 Like

Mindre supply enn demand hele veien.


image

image
image
image
image
image
image
image

3 Likes

klippet fra en “blogger”








3 Likes

Valide poeng som fremkommer i begge, men ha i mente at i allefall den fÞrste artikkelen er skrevet for noe tid siden - mai 2021. Jeg pÄpeker dette fordi det empiriske grunnlaget nÄ er bredere. Samtidig vil jeg hevde bloomberg artikkelen er smal, da denne nesten uten unntak tar for seg usa. PÄ den andre siden kan en del av pÄstandene generaliseres, eksempelvis det sviktende sentimentet som vi ogsÄ har sett hjemme. I 2020 var produksjon vs konsum i usa 18,3 vs 18,1 mbps. Bidens tvangsdiplomati mot opec fÄr meg til Ä tro at konsum overgÄr produksjon i dag. Verre vil det ogsÄ trolig bli, tatt den politiske retningen til Biden i betraktning - klima.

Opec stÄr for nÊrmere 40 prosent av oljeproduksjon globalt. Hovedproblemet med opec etter mitt syn er deres tilsynelatende avtagende produksjonsevne - veldig generelt. Svakheten ligger sÄnn jeg har forstÄtt hos mindre medlemmer, som over tid ikke har innfridd produksjons kravet. Sauidi og Russland har imidlertid dekket godt inn.

OPEC fremstÄr urokkelig nÄr det gjelder mÄnedlig Þkning i oljeproduksjon. Selv etter Ä ha blitt pÄtvinget sanksjoner av usa gir ikke saudi etter. Forholdet mellom USA og Saudi har mange aspekt som jeg avgrenser meg fra Ä omtale nÊrmere. Uansett, hvorfor er OPEC tilbakeholden med Ä Þke? Dem har kommer med flere forklaringer. Covid, tilbud/etterspÞrsel, alle plausible, men jeg er overbevist om det skylles sviktende produksjonsevne.

Saudi og Russland har pĂ„tross av sin formidable evne til produksjon ogsĂ„ grenser for volum. Hvor lenge vil dem klare Ă„ dekke inn for «under achievers”?

Biden er i en vanskelig situasjon, hvor han skvises mellom utenriks- og innenriks- politiske forhold:
« Biden is seeking more oil to lower gas prices for U.S. drivers while also pledging at the U.N. climate summit in Scotland this week to reduce emissions from such fossil fuels to curb climate change. The president acknowledged the irony at the end of the Group of 20 summit in Rome, saying that “on the surface” it does “seem inconsistent.” But Americans need to be able to commute to work and moving to renewables will take time, Biden said (Ap News 4.10.21)

(Gratis mÄ bare registrere seg pÄ siden)

2 Likes

5 Likes

Friskt veddemÄl


3 Likes

Har vi nÄdd taket nÄr det gjelder oljeprisen og vil prisen fortsette pÄ dette nivÄet?

PÄ tross av amerikansk press ser det ikke ut som at OPEC + vil Þke produksjon. I fÞlge enkelte brukere pÄ Twitter har USA allerede begynt Ä frigjÞre olje fra deres SPR.

Russia says there is no shortage of oil in the global market and there may even be a surplus from early next year, adding to the chorus of other OPEC+ members to push back against calls from the U.S. to raise output faster. “Inventories have stopped drawing, which shows there is no deficit at the moment,” Russia’s Deputy Energy Minister Pavel Sorokin told Bloomberg TV Monday in an interview on the sidelines of the Adipec oil and gas conference.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-15/russia-joins-opec-pushback-on-u-s-calls-to-boost-oil-output

Mideast Gulf allies the UAE and Kuwait today again pushed back against calls on Opec and its non-Opec partners to boost crude production more aggressively to help curb rising oil prices, saying their plan to raise collective output by 400,000 b/d each month is backed by the fundamentals. UAE, Kuwait see no reason to change Opec+ plan | Argus Media

1 Like

Biden mÄ nok kjÞre SPR-bruk for Ä ikke bli for upopulÊr pga drivstoffpriser. Han kan gjerne stagge oljÄ en stund og legge et slags tak pÄ prisen, men tviler pÄ at det lar seg gjÞre langsiktig.

Hvis fasit blir at oljepris ligger ca 75-85 gjennom vinteren (blir dog ikke overrasket om vi skulle se 90+) pga SPR sÄ tenker jeg at det vil forlenge oljepris pÄ hÞyt nivÄ i 2022 og gjerne 2023 fordi SPR-trekk skal revereseres.

Ergo: unngÄr kanskje 100+, men forlenger tidskurven. Jeg forblir dermed optimitisk pÄ oljÄ sin inntjening i Ärene som kommer.

1 Like

Iran er vel det ene store trekket USA kan gjÞre som vil fÄ mange flere fat ut i markedene. Ikke utenkelig at det lÞsner der innen noen mÄneder.

Iran-USA er politisk vepsebol med historikk som strekker seg flere tiÄr tilbake. Jeg er skeptisk til at Biden vil Þnske avtale og sanksjonslettelser for kun Ä roe oljeprisen. SÄ desp er han ikke. Ser for meg at det blir nye runder med samtaler og det i seg selv kan dempe prisen litt, men er altsÄ mer usikker pÄ om det blir noe avtale med det fÞrste.

Deler ditt synspunkt fult og helt her. Tror verken usa eller Iran har interesser for en avtalefornyelse. Historie er en faktor, geopolitikk er en annen.

Innfallsvinkelen er mer av den art - hva annet kan de gjĂžre som monner?

De kan invadere Venezuela. Men det blir type mellomlangsiktige fat (som monner)

og spinne den som war on drugs?

Det er vel mer Ă„ late som du gjĂžr noe / tar det alvorlig, spille for galleriet.
Men jeg skjÞnner fint lite av denne merkelige/ulogiske Biden spillet. Forby oljeutvikling i eget land, og klage din nÞd og til og med rette skytset offentlig mot andre oljeprodusenter pga den selvpÄfÞrte bensinprisen.

5 Likes

Jeg satt det litt pÄ spissen. De kan jo gÄ for en litt mer menneskelig lÞsning med samme resultat :grinning:

NÄr man har en president som stikker kjepper i hjulen for nye rÞrledning samt egen olje utvinning sÄ blir det litt rart at samme mann skal klage pÄ at andre ikke produserer nok :joy::joy::joy:

5 Likes

Oljeprisene stiger

Oljeprisene stiger tirsdag morgen og brent-oljeprisen handles nesten to dollar pr fat hĂžyere enn da Oslo BĂžrs stengte mandag.

Oppgangen kommer etter at prisene i lÞpet av mandagen falt til laveste nivÄ pÄ ti dager. Tirsdag rettes fokus mot den mÄnedlige oljemarkedsrapporten fra IEA, som offentliggjÞres klokken 10.

Det amerikanske energidepartementets Energy Information Administration (EIA) skrev i en rapport mandag at skiferoljeproduksjonen i USA ventes stige med 85.000 fat pr dag til 8,316 millioner fat pr dag i desember 2021 fra mÄneden fÞr.

Oljeproduksjonen fra det stÞrste produksjonsomrÄdet pÄ land i USA, Permian, anslÄs av EIA til Ä sette rekord i desember med en oljeproduksjon pÄ 4,95 millioner fat pr dag.

Bloomberg News skriver imidlertid at rekord i Permian ikke vil vÊre nok til Ä redusere oljeprisen betydelig i nÊr fremtid sÄ lenge den totale etterspÞrselen fortsetter Ä overgÄ tilbudet.

Dessuten pÄpeker senior markedsanalytiker Edward Moya i Oanda overfor Platts at selv om EIA spÄr oljeproduksjonen fra Permian til rekord neste mÄned er andre regioner fortsatt ikke i nÊrheten av pre-pandemiske nivÄer.

Ellers melder Reuters at forvaltere Þkte sine nettoposisjoner i amerikanske rÄoljefutures og opsjonsposisjoner i uken frem til 9. november, ifÞlge tall fra U.S. Commodity Futures Trading Commission (CFTC) mandag.

Brent-kontrakten for januar handles tirsdag morgen til 82,88 dollar pr fat, som er opp 0,83 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt til om lag 80,71 dollar pr fat da Oslo BĂžrs stengte mandag ettermiddag.

WTI-kontrakten for desember omsettes tirsdag morgen til 80,45 dollar pr fat, som er opp 0,53 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt pÄ 79,42 dollar pr fat da Oslo BÞrs stengte mandag ettermiddag.

Prisdifferansen mellom Brent-olje og WTI-olje for januar-levering er nÄ pÄ 2,48 dollar pr fat.

1 Like