Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

1 Like

Fy faen for en dårlig artikkel, alternativt er jeg åndssvak og ikke forstår hva journalisten mener med «pipen har fått en annen lyd». UAE har en tendens med å komme med uttalelser som ikke er avstemt i OPEC. Registrerer også på Reuters at Irak står bak produksjonsøkning iht plan.

Det er enkelte indikatorer på at OPEC vil begrense produksjon ved neste møte. Tenker da mest på covid usikkerheten og innstramminger på etterspørselssiden. Hvorvidt dette blir gjennomført eller ikke blir spennende å se resultatet av. Om OPEC ikke fortsetter iht plan kan det bli ansett som en aggressiv respons på SPR og skape støy OPEC ikke ser seg tjent med.

De ulike OPEC medlemmene har i tiden frem til møte neste uke klare insentiv for å skape usikkerhet rundt resultatet av møtet…

2 Likes

Ref min tidligere post om at Iran er det store forhandlingskortet i oljetilbudsspillet. Forhandlinger er på vei, og når USA’s SPR frislipp bare ble ledd av i markedet er de nok ekstra motivert for å få til resultater på annet vis. Selv om det selvsagt er mye annet i spill også, kan det hende det blir fart på sakene her.

For handlinger er på vei, men jeg tror selv at oljen til Iran i dette spillet er ubetydelig. Det som er av betydning er sikkerhetspolitikken og geopolitiske interesser for USA - Kina utfordringen. Afghanistan ble terminert for å frigjøre ressurser til sør-Kina havet. Europa og Nato har fått melding om å «klare seg selv, mer». USA klarer seg fint uten Iran eller deres olje.

Iran kan relativt raskt tilføre oljemarkedene mer olje, og får man landet opp i “normal” operasjonsmodus de kommende årene - så kan det bli mange millioner fat ekstra. Oljespillet er langsiktig, ikke day trading - så dette er alt annet enn ubetydelig.

Oljekapasiten Iran kan tilføre markedet er ikke ubetydelig. Men Iran som en aktør i ett globalt maktspill mellom rivalene USA og kina er mindre viktig. Forutsetningen for oljen til Iran er at sanksjonene løftes. Det fremstår i mine øyne som mindre sannsynlig og bygger på Irans økonomiske samarbeid med Kina. Jeg vil også tro samarbeidsklimaet fra Iran mot USA er ganske kjølig tatt i betraktning at USA likviderte en av Irans største folkehelter.

Gjør Biden en avtale med Iran basert på olje tror jeg veien mot impeachment er kort. POTUS har veldig store friheter når det gjelder utenrikspolitikk. Sånt sett uten at jeg har så mye mer kjennskap til saken er det vel en teoretisk mulighet for at Biden kan inngå en avtale med Iran. Men den Israelske makteliten i USA vil nok begynne å rasle med sablene om noe uforventet gjennomføres med Iran - tror jeg.

1 Like

10% fall i prisen, voldsomt pga en ny variant.

1 Like

Det var voldsomt og! Har venta på en real korreksjon nå, men turte ikke å kjøpe no olje idag🥶 Ser an neste uke.

1 Like

Oljen har jo falt mest etter at Oslo børs stengte, så mulig det blir noen muligheter på mandag

2 Likes

Neste uke er opec møtet også. Tenker situasjonen nå hjemler å redusere produksjon.

Nja, det er ikke sikkert… Det er ingen som vet noe særlig om denne nye varianten enda, kun mye spetakkel i media.

Ingen ting som er sikkert. Helt enig i at dette ble litt voldsomt. Leser ny vaksine allerede under utvikling kanskje klar om to uker. Dette er reprise fra shit showet i fjor høst og når delta variant nyhetene kom.

Biden fikk det som han ønsket… For en kort stund i allefall

Greit å få ned prisen på olje, får jo ned inflasjonen litt også da :slight_smile:

2 Likes

Tja, oljepris = inflasjon er svært omdiskutert.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-26/opec-leans-toward-ditching-output-hike-as-oil-sinks-on-virus

1 Like
4 Likes


GS

3 Likes

Ikke forventet!