Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Litt artig at det kun er 2 år mellom analysene.

9 Likes

hehe.

1 Like

Han traff helt sykt bra på den spådommen.

4 Likes

Ja, så får håpe han ikke treffer på 240 usd da :sweat_smile:

7 Likes

Ikke bra med så høy oljepris…

Iran’s Hossein Amir-Abdollahian in Moscow to Talk Nuclear Deal (foreignpolicy.com)

1 Like

Heh, rundt 100-120 har jeg vel også grensen min for hva jeg tror kan tåles uten at det blir resesjon. Nå skal det sies at gassprisen er såpass høy nå at det godt kan trigge…

2 Likes

Nuttall sier at grensen er 140$

1 Like

Takker! Sier de noe om gassprisene? :see_no_evil:

1 Like

SV med nok et “Anti”-Norge-i-vekst forslag… :man_facepalming:

2 Likes

Torbjørn Kjus på NRK “Urix” imorgen.

3 Likes

Siden Torbjørn Kjus blir nevnt over her.

Tatt fra hukommelsen snakket han om at man kanskje måtte opp til gasspris tilsvarende 500$ per fat oljeekvivalent. Den peaka midlertidig på 350$ ellernoe.

Men man ser jo allerede at fabrikker reduserer kapasiteten/stenger ned, ref eksempelvis Yara.

2 Likes

Ikke helt korrekt, peak pris på TTF toppet ut på over 600$ pr fat oljeekvivalent for en god uke siden.

2 Likes

Det stemmer sikkert, refererte fra hukommelsen og intervjuet at ble sendt 2. mars, sikkert tatt opp før det også :slight_smile:

Hvilke kilder bruker du til å følge prisen?

Peak var vel 7 mars. Opp nærmer 75% den dagen på den værste…

Bruker i all hovedsak infront til live data.

Edit: Jeg pleier å legge ut litt screenshoots heri tråden så du finner sikkert en del tickere å følge med på. Er det noen spesielt så bare spør :slight_smile:

1 Like

TTF kan følges på denne linken.

1 Like

Nei har ikke hørt noe om gass fra Nuttall. Han er mer bullish olje. Spesielt kanadisk olje small/mid cap. Han spådde nylig i en podcast at vi skulle ha vedvarende oljepris over 100$ de neste 5-6 årene.

Det forutsetter at verden ikke går inn i resesjon, som jeg må si at jeg stiller meg veldig åpen til om kommer til å skje eller ikke. Det er mange tegn i amerikansk økonomi som tilsier bråstopp.

1 Like

Canada har vel store utfordringer når det gjelder oljeutvinning. Ekstrem mangel på folk/kompetanse. De såg for seg en lønnsøkning i 2022 på 15-20% for å prøve å holde på de folkene de hadde…

Videre så er det sterk prisøkning på mange av innstasfaktorene for borring. Alt fra stål til kjemikalier. Tvilsomt at det blir så veldig billig olje om man ser litt lengre enn de voldsomme svingningene vi har nå om dagen :slight_smile:

Flere selskaper er allerede godt i gang med å se på erstatningskjemikalier da man ser at det skal bli utfordringer i tiden som kommer.

1 Like

Hvis ikke Nekkar klarer å få solgt inn Inteliwell i år, så er det bare ikke håp ass. Men, jeg ser den at det gjerne tar litt tid å få avtaler på plass.

1 Like

Fra FA forum:

Råolje holder seg relativt lavt, mens destillater, i hovedsak diesel og MGO holder seg svært høyt.
Hvorfor er det slik? En teori:
Viktige aktører - strategiske planleggere i statssystemer - planlegger for krig.
Da tømmes råoljereserver fra lagringsfasilitetene for å gjøre plass til diesel og MGO.
Råoljepriser presses ned selv om det på papiret er en supply constraint, diesel /MGO priser går til værs selv om ingenting tilsir økt forbruk blandt de vanlige kundene.

Svar

4 Likes