Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

tidligere analytiker snakker om Oljefrigjøringen til USA.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-31/oil-for-2023-gains-with-trafigura-seeing-u-s-release-as-misstep

1 Like

jaja…6 måneder med stabil oljepris,-men dette blir nok som å pisse i buksa for å holde seg varm som de sier.

2 Likes

Nokon som veit kvifor oljeprisen ikkje har forandret seg siden ca 15.30?

gjerne fokus på inflasjon,som utpriser høye drivstoffpriser…covid-situasjonen i Kina…vanskeligt å si spesifikt :thinking:

det er alltid tull i forbindelse med månedsbytte og overgang til neste kontrakter.

1 Like

Armageddon neste…?
image

1 Like

Herregud,stålkrisen har endelig nådd USA da det er mangel for å utbygge flere brønner :astonished:
image
(fikk ikke til å “kopiere” innholdet i linken)

2 Likes

Dette er fyren som anbefalte Palantir og Peloton på topp i 2021 og er vell den siste personen man burde høre på…

1 Like

Har bare kjapt sett gjennom videoen, kjenner ikke til hvem analytikeren er og hvorvidt hans vurderingsevne er troverdig. Jeg er heller ingen ekspert når det gjelder fossilenergi, langt der i fra. På tross i dette fremstod vedkomnes argumentasjon fornuftig og relativt troverdig . Selvsagt noe var spekulativt, men i å kunne dra to streker under svarer når det gjelder menneskers vurderinger av slike komplekse problemstillinger som olje og spr er vanskelig. Mer sannsynlighet for at noe inntreffer, enn om noe er riktig eller galt.

Det beste poengene til analytikeren syntes jeg var følgende:

  • SPR er gjennomført to ganger allerede. Dette var ikke vellykket, altså reduserte oljeprisen ikke i nevneverdig grad, utover innenfor et meget kort tidsrom.
  • Tidenes største SPR release - 1 mil brls i 180 dager. Det tilsvarer 1/3 av total beholdning og om det ikke fylles på underveis vil totalbeholdningen ligge på i overkant av 400 Mbrls - som er meget lavt.
  • Oljen må fylles opp på et eller annet tidspunkt. Biden stimulerer ikke akkurat til økt capex og USA/verden går inn i en periode med økt oljekonsum. To faktorer som kan fører til at SPR release blir kontraproduktivt på sikt.
  • Analytikeren gjør også et poeng av at SPR release gjennomføres for å sikre seg “mid-term” stemmer for Biden - interessant tenker jeg. Biden har ikke god oppslutning.
    Mange av vurderingene til analytikeren har jeg tenkt på litt selv, så bekreftelses bias er kanskje den potensielle mentale fellen jeg er offer for:-)
2 Likes

jo,-han har da også advart om å ikke følge slavisk om sine aksje anbefalinger…

Men han har utenom det betydelig erfaring innad om allt annet som hvordan markedet henger sammen,-noe som igjen tyder bedre for oss i å gjøre bedre beslutninger! :wink:

1 Like

Tror ikke at EU land er truffet…

Tyskland blir ikke truffet, tror jeg. I likhet med Frankrike som historisk har hatt relativt gode forbindelser med Russland.






1 Like

Biden gjør det nok mest pga innenrikspolitikk og ikke fordi han virkelig vil ha ned oljeprisen. Valg i november som kan bli katastrofalt for demokratene, og en ting som høyresiden der borte hamrer på er demokratenes anti-energi-politikk osv. Rettferdig eller ikke, høye priser på bensin i USA er hardt for sittende parti pga hvordan de har strukturert samfunnet sitt (boligområder ofte separert fra arbeidsområder, med dårlige offentlig transportmuligheter).

3 Likes

Ja, det ser ikke ut til at dette gjelder EU land.
En tvetydig kommunikasjon, men en vet jo aldri når det gjelder psykopaten Putin, kan veldig fort skje forandringer her.

Helt enig.

@aksjewonka , blir det ikke noe handlet, blir det ikke noe historiek av i natt? Vi får ta det som det kommer.

Brent-kontrakten for juni omsettes fredag morgen til 103,65 dollar pr fat, som er ned 4,27 dollar pr fat fra forrige sluttnotering.

1 Like

Tok en solid posisjon i PRS i den verste stormen. En rein og skjær gamble. Nå begynner det å bli lukrativt.