Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

RT107… hva skjer?

image

1 Like

Tror han sjæfen i Tyskland må ta kontroll over egne medarbeidere. Finansministeren undergraver jo sjæfen sjøl med sine uttalelser.

2 Likes

Jeg tror de er fra forskjellige politiske partier? Enig i at man bør ha kontroll, men politikk er politikk.

1 Like

De er sikkert de. Men offisielle uttalelser i blant egne regjeringsmedlemme bør være relativt uniform. Dem kan være uenig i blant seg, men utad forsvinner kredibiliteten når det gis utrykk for diametrale motsetninger.

1 Like

Jeg er helt enig i det, men ofte får politikere - spesielt partiledere - veldig lyst til å si noe som har betydning internasjonalt, men som er ment for innenlandspolitikken.

Jeg kan ikke lese tysk så jeg er ikke sikker på hvor store forskjellene politisk mellom partiene i Tyskland er, men dette er en sånn typisk sak hvor man kan komme til helt forskjellige konklusjoner basert på hva partiet ditt står for ideologisk - men i samarbeidets navn så bøyer man seg for sjefen. Dog, hvis man vil bli spurt, så har man lyst til å si noe for å forsvare hva man egentlig står for.

Enig i at det er dumt som sagt, men jeg vet ikke hvor mye man kan vektlegge uttalelser fra andre enn regjeringssjefer når det kommer til internasjonal politikk. Eller i Biden sitt tilfellet, ikke vektlegge alt hva han sier, men heller hva han faktisk gjør og er konsistent på :slight_smile:

(Når man hadde Trump så måtte man jo sile absolutt alt som ble sagt)

1 Like

[Greenpeace om FNs klimarapport: – Norsk olje står i veien – E24](Greenpeace om FNs klimarapport: – Norsk olje står i veien – E24 Greenpeace om FNs klimarapport: – Norsk olje står i veien – E24

Nå er jeg ikke i mot i tiltak som fremmer klima men antydningene som fremmes i denne artikkelen er hårreisende snever og et sannsynlig bevisst forsøk på villedning. Tenker Støre og co er “inbetween a rock and a hardplace” med forhenverende Gensek NATO Rassmussen på den ene siden og Greenpeace på den andre. Dette blir en kamp mellom realpolitikk og klimaidealisme

– Nå må regjeringen ta dette på alvor, og levere statsbudsjett med store kutt de neste årene. I tillegg er vi helt nødt til å stanse all ny leting etter olje og gass, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Unnskyld at jeg sier det, men for et jævla søppelparti. Det er nå ekstremt viktig for EU at Norge øker olje- og gassproduksjonen fremover. Han mener vel kanskje at Norge bør melde seg ut av NATO også?

10 Likes

Totalt nedsnødd. Det jeg lurer på er om dem tror på sine egne ord eller om dem bevist forkynner slik politikk.

4 Likes

Syntes alltid det er litt rart at norsk hydrokarbonutvikling får så mye hets. Etter min forståelse har vi jo ekstremt mye mindre utslipp per fat produsert. Er tanken at hvis vi stanser produksjon, så vil tilbud/etterspørsel bli kuttet permanent?
Vil jo bare resultere i at andre land øker produksjonen over tid. Når da ingen måler seg med norsk produksjon mtp. klimavennlighet, så vil vel totale utslipp øke? Virker som formålet er å gi søppelet til naboen slik at han kan brenne det. Vil vel også øke kullproduksjonen…

Er kanskje litt “farget” som petroleumsstudent, men klarer ærlig ikke å fatte begrunnelsen. Er forøvrig fokus på å kutte utslipp på studiet.

Skal sies visse land har begynt å innføre noe klimavedtak på oljeproduksjonen. Skrev nok denne noe vinklet, men ønsker innsyn i tankemåten og/eller hva jeg overser.

4 Likes

Nå kjenner jeg ikke til om norsk petroleumsindustri skiller seg særskilt negativt ut i internasjonale klimarapporter. Jeg vil likevel hevde at tilnærmet hvilket som helst budskap i slike rapporter kan spisses eller bøyes til å kaste et dårligere lys på Norge.

Edit: – Oljenasjonen Norge er blant de radikale – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

FNs generalsekretær António Guterres kaller Norge de mest radikale i følge NRK. Tror nok jeg skal lese den rapporten gjennom egne briller før jeg konkluderer at disse uttalelsene er sannferdig.

Logikken som MDG og SV tar i bruk er for meg irrasjonell og mangler virkelighetsforankring. På den andre siden er logikken for dem rasjonell og fundamentert i et allment gode. Således er det nok paradigmet som ligger til grunn for ulike verdens anskuelser.

4 Likes

Å kutte norsk utslipp betyr niks og null. Man fjerner ikke etterspørselen selv om man fjerner produksjonen. Bare se til galskapen med gasspriser og konflikten med Ukraina og Russland.

De som sier man skal legge ned norsk olje/gass-produksjon lever i en parallell verden hvor man tydeligvis ikke trenger å tenke på konsekvenser.

Enhver klimaforkjemper skulle tatt seg en tur ned i områdene rundt Persiabukta. DA hadde de virkelig fått sjokk, og kanskje en “knyttneve” i trynet. Muligens de hadde sett hvor tåpelig diskusjonen om utslippene (de få vi har) er da.

Jeg jobbet der nede i ca 1 1/2 år på et prosjekt. Helt ekstremt med fakkling. Og null måling på det som gikk i pipa. Hvis landanlegget var “offline” pga. tripp eller lignende, så stoppet dem ikke gassen fra havet. Den ble bare kjørt rett i fakkel på land.

3 små rigger jeg var på hadde på den tiden ca 25-30 millioner standard m3 gassproduksjon hver i døgnet. Noe som til sammen var rundt det Troll A hadde som døgnproduksjon på den tiden. Absolutt rubbel og bit ble sendt rett i fakkel på land når man fikk problemer. Og det var ingen reduksjon ute i havet. Kan tenke deg å gjort det samme i Norge… Kollsnes har problemer, men Troll A bare fortsetter å produsere til fakkel på Kollsnes :joy:
Og dette kunne vedvare i dager noen ganger…

Noe av grunnen var måten systemet var der nede. En person hadde ansvar for anlegget på land, en annen hadde ansvar for riggen i havet. Ved problemer skulle ikke personen for ansvaret av riggen i havet ha noe skyld. Derfor kjørte dem bare på videre, og ansvaret for redusert produksjon havnet på personen som hadde ansvaret for landanlegget.
Alt hadde med å ikke tape ansikt osv. Veldig skrudd måte å operere på!

12 Likes

Fullstendig enig, men som jeg har ledet til i foregående poster så er empiri, logikk og analytisk drøfting av ubetydelig verdi for mange av klimaforkjemperne. Dem styres av andre psykologiske mekanismer og sverger til en sak som er tilnærmet umulig å argumentere i mot - således vil alltid dem med “hard cold facts” sitte seg fast i en retorisk hengemyr som blottlegges for effektive virkemiddel og tape.
Edit: Å diskutere i mot klimaforkjempere, er satt på spissen, som å diskutere religion med noen som er religiøs og en selv ikke er det.

2 Likes

De lever i en verden hvor man kan kutte olje og gass fordi det er riktig og så håndtere konsekvenser ved å vedta makspris på strøm

6 Likes

Det kan se ut til at vi skal til 110 dollar fatet til i morgen. Jeg tenker at rundt 113 dollar er sweet spot for de med oljerelaterte aksjer.

1 Like

4 Likes

Crude: 1.080MM
Gasoline: -0.543MM
Distillates: 0.593MM
Cushing: 1.791MM

1 Like