Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

2 Likes

Det er egentlig ikke så mange alternativ på kort sikt. Syntes oljeprisen er for høy nå, men når det lengre ikke finnes insentiv for ep å satse på olje så tenker jeg oljeprisen vil bli veldig kostbar.

Det skjer jo kun hvis de dropper 0 Covid-19 politikken. Smitten kommer fort tilbake.

Tror du sier noe der. Spørsmålet er hvorlenge eksisterende modell er bærekraftig.

“skuffende makrotall fra Kina grunnet vedvarende koronarestriksjoner. Detaljhandelen i Kina falt 11,1 prosent i april, hvilket er det største fallet siden mars 2020. Industriproduksjonen i Kina falt med 2,9 prosent sammenlignet med forrige måned. Dette smittet negativt over på et allerede usikkert amerikansk marked.”

Dette kan ikke fortsette i det uendelige, selv ikke i China…

3 Likes

Neida, men jeg skriver jo implisitt at åpningen må henge sammen med en endring av politikken, hvis ikke blir den kortvarig.

Satser på en snarlig gjenåpning

2 Likes

Vi kommer nok til å se en oljepris på 150$ om ikke så lenge. Alle forhold ligger til rette for det, men unntak av resesjonsfrykt

1 Like

Stemmer det at det ikke finnes nok raffinaderier for å prosesse alle olje? Hvilke olje selskaper i Norge er en kombi og har også raffinaderier? Kanskje dumt spørsmål men Olje er nytt for meg.

1 Like

Jeg tror du har rett i at olja er nødt til å stige framover.

Kina er desperate etter økonomisk vekst, og har vel snart innsett at de dermed må endre covid-strategi.
Nedstengninger ødelegger økonomien deres og folket er unhappy og WHO retter kritikk.
Lurt å slippe opp da, så høster regimet gunst på alle kanter. Verden trenger kinesiske varer, og kina ønsker at resten av verden fortsatt skal være avhengige av de framover (så da nytter det ikke å stenge sjappa).

Mulig resesjon med en liten nedgang i forbruk er vel det som må til for at olja ikke skal gå over 150$.
Blir det fullt kjør framover uten nedkjølning så ser vi nok høyere priser enn 150.
Å frigi et par hundre millioner fat fra strategiske lagre ser ikke ut til å dempe prisen så voldsomt hittil.

3 Likes

…permanente høye priser?
image

Samt så bull for olje samt så bearish.

2 Likes

Enda så er India tom for bensin… :sweat_smile:

1 Like

image

Her syntes jeg DnB har lagt etter og vært forsiktig. Både når det gjelder oljepris, men også oljeselskap m.

3 Likes

kanskje de tar feil her da de er alltids ambisiøs på oppsiden når det kommer til kursmål iblandt andre meglerhus når de gir selskaper kursmål :sweat_smile:

Kan bli interessant om Putin står på denne

1 Like

Hm. Smart (objektivt sett) avhengig av målsetning. Likevel et tveegget virkemiddel. India vil naturligvis lide av et slikt forslag. Så lenge Putin kan skylde USA og EU er nok målsetningen oppnådd.

Stadig noe nytt fra Putin, en liten hevn aksjon på gang?

1 Like