Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Er nok verken første eller siste gangen at Bjarne Schieldrop klør seg i hodet over at oljeprisen er noe annet enn han har spådd. Tror han må være den som bommer mest av de norske forståsegpåerne i media

5 Likes

Har selv veldig sansen for Pareto og Rystad som en motvekt (bringer andre faktorer til bordet enn pars)

1 Like
1 Like
1 Like
2 Likes

Hvor mye lagringskapasitet er det i Europa skal tro? Statene kjøper jo skip og greier for lagring og terminaler nå. Presser jo bare ytterligere opp prisene på kort sikt om de skal konkurrere om å fylle opp lagrene før vinteren.
Nyheten om pris-cap fra G7 skjønner jeg ingenting av. Redusere inflasjon og inntektene til Russland med et pennestrøk, hvordan har vi ikke tenkt på det før :joy:

“litt” gammel data,men tenker dette er relevant…

“By the end of 2017 total regasification capacity in
Europe’s 28 large-scale LNG terminals was 227 billion
cubic metres (of gas) (bcm), which is sufficient to
cover approximately 40% of Europe’s gas demand…”

1 Like
  • Russia stops GAS SUPPLY, Olje kortvarig opp <1mnd
  • Russia stops GAS SUPPLY, Olje langvarig opp >1mnd
  • Russia stops GAS SUPPLY, umiddelbart resesjon i EU og dropp i olje
  • Russia stops GAS SUPPLY, dominobrikker faller og innen 8 uker full stans av alt
  • Russia stops GAS SUPPLY, Rusland kommer ikke til å gjøre det

0 stemmegivere

Russland taper masse penger på å stoppe gassforsyningene. Å eksportere mindre gass går bra, da går bare prisene opp, så de tjener fortsatt bra. Oljen blir ikke like preget av om de selger mindre, så her tror jeg egentlig de prøver å selge så mye som de kan.

Samtidig, Russland kan finne på å stoppe gassforsyningene for å presse Tyskland, men både Tyskland og Ukraina har vært svært tilbakeholdne med våpeneksporten sin…

4 Likes

Russland har vel ikke infrastruktur til å selge all gassen til andre kjøpere med tanke på frakt osv?

Tror det vil koste mer enn det smaker for Russland.

Det vil ta år for Russland å selge det europeiske volumet til andre kjøpere.

2 Likes

EU har uttalt at hvis de ikke klarer 80% iløpet av november/starten av neste vinter,så vil de få et “problem”…
image

1 Like
2 Likes
1 Like

Man bør også ta innover seg at brønner som stenges i Russland har en lei tendens til å være vanskelig å få gang på etter litt tid. Videre så består russisk produksjon av ekstremt mang brønner med lavt volum pr brønn.

Så når de omsider må stenge brønner så vil dette gå hardt utover fremtidig produksjon kapasitet.

5 Likes

Noe spesifikk grunn til det? Er det grunnforhold?

Hos oss er det ofte motsatt effekt, ikke alltid, men ofte. Vi får ofte en form for “champagne effekt” hvis en brønn som er gammel har fått stått en stund uten produksjon. Revisjonsstans osv.

1 Like

Apropos:

1 Like

Helt opplagt fra Afrikas perspektiv spør du meg.

Grunnforhold/oljekvalitet.
Eg vil tru det har med avsetning av eks vis voks. Det tetter “oljeårene” når brønnen stoppes. Noe på grunn av lavere temperatur. Noe på grunn av kjemiske reaksjoner.

Du kan prøve å rense opp brønnen evt bore på nytt men dette koster penger og vis du har lite olje igjen så går vinninga opp i spinninga. Det er alltid ein risiko.

Ein oljebrønn er “levende” og tapper du den for fort kan du for eksempel få kjemisk reaksjon i oljen noe som vesentlig redusere produksjonen fra oljebrønnen. Her har flere gått fem på.

Eg er ingen ekspert på dette område så sikkert flere som kan svare bedre og mer utfyllende.

2 Likes