Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

1 Like

Sikkert ikke uten god grunn…

4 Likes

Veldig overraskende om dette blir sannheten (opec kommer til å øke).

Tenker samtidig at en eventuell økning kommer for å motvirke «tapet» av Russland. Skal heller ikke forundre meg om opec kutter.

Russland er den del av OPEC? Så hvis OPEC skal øke, mens Russland må kutte, så må resten øke mye?

Russland er endel av OPEC +. Det er snakk om 500kboe/d. Ikke så mye. Ikke gitt at det blir Russisk kutt. Spørsmålet om den Ru produksjonen preges av sanksjoner. Dette er en god årsaksforklaring til eventuelle økninger.

1 Like

Var ikke klar over at disse holdt separate møter av en eller annen grunn :stuck_out_tongue:

Møtet er ikke før 5 desember. Vil tro møtet da er samlet, med både deltager fra medlemmene av OPEC og OPEC+.

Hvorvidt det er opec eller opec + som øker, gitt det blir økning, er jeg usikker på. Både Irak og Nigeria har gitt utrykk for evne til økning.

Igjen, en produksjonsøkning fremstår utidig. Samtid kjøper jeg ikke at en økning kommer som følge av at USA har gitt MBS beskyttelses status som følge av Kashoggi saken. MBS har hele tiden benektet involvering, hvor en produksjonsøkning pga. immunitet indirekte er en erkjennelse av skyld. !?

2 Likes

Jeg tror at US vil har WTI ned mot 70$ slik at de kan fylle opp lagrene sine igjen.
Avtale med Saudi under bordet.

2 Likes

Ikke utenkelig, men i bytte mot hva?

At de lar MBS være i fred, samt at Saudi kjøper noe millitær utstyr.
Er det ikke alltid slik det foregår ?

2 Likes

Jo det er helt riktig.

Selv om jeg syntes hypotesen virker lite sannsynlig skal den ikke forkastes - enkleste ofte den mest sannsynlige.

Mitt argument i mot er at jeg ikke ser hva mbs oppnår med å ikke bli plaget. En prisreduksjon som vi ser nå vil redusere grunnrente skatten til RU, og effektivt redusere deres krigføringevne i UKR. Likeledes for inntektsgrunnlaget til OPEC sågar OPEC +. Samtidig som OPEC sitt argument ved forrige møte undermineres - høy oljepris kreves for å stimulere til mer investering, nødvendig for å øke tilbudet.

1 Like

Falske rykter? Ser olja løfter seg litt igjen.

Saudi Energy Minister, Prince Abdulaziz bin Salman, categorically denies recent reports that Saudi Arabia is discussing with other OPEC producers an output increase of 500 thousand barrels per day. #OOTT #opec

1 Like

Det er faen meg sjukt- wsj

Edit: heller bullish enn bearish

3 Likes

https://twitter.com/i/spaces/1djGXlywoevGZ

Det spekuleres i faktisk det motsatte. At det kan bli reduksjon kontra å øke:

Twitter
Javier Blas

Saudi Arabia says it is not discussing 500k b/d oil output hike. MORE IMPORTANTLY, it hints it’s ready to cut:

"… if there is a need to take further measures by reducing production to balance supply and demand, we always remain ready to intervene"https://www.spa.gov.sa/viewfullstory.php?lang=en&newsid=2403197#2403197

— Javier Blas (@JavierBlas) November 21, 2022

… utrolig hva en wsj rapport kan få til … Ikke bare ute av presisjon, men direkte feil…

Reuters gjentar:

  1. Listeelement


Ekstremt graverende av wsj

4 Likes

… javisst, et alvorlig tillitsbrudd / troverdighet
Kvalitetssikring!?:laughing: