Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Det er vi helt enig om. Jeg har imidlertid utfordringer med Ä fÄ hode mitt rundt hvordan dem klarer dette - gitt «tight supply». Eller kanskje tilbudet ikke sÄ stramt som jeg idet minste har innbillet meg?

Russland har dumpet mye i forkant av EU embargoen ja.

Noen som har oversikt over short/long posisjon hegdefond i olje?

I valget mellom Iran avtale og lettelse pÄ sanksjonene i Venezuela, ser det ut til at sistnevnte ble lettest Ä svelge for US. Israel og eller saudi har vel sikkert jobbet pÄ i kulissene vil jeg tro.

Kjenner det rykker i konspi hatten nÄr ting utvikler seg som det gjÞr.

2 Likes

Ja, har sett pÄ Twitter - skal se om jeg finner. Husker at long posisjoner reduseres, mens short motsatt.

USA er nettoeksportÞr av olje, sÄ dÄ har nok Ä gÄ pÄ. Det som tynger nÄ er frykt for resesjon, laber eksport fra Kina, og det faktum at vi gÄr mot kinesisk nyttÄr som tradisjonelt er en veldig rolig periode med lite etterspÞrsel.

Man skal utelukkende vĂŠre kontrĂŠr ifh til Long/short hegdefond, de er alltid feil posisjonert.

“Sitat Roger Kristiansen”

1 Like

Har ikke trua pÄ at dette er resesjonsfrykt. Heller mot storpolitikk i kulissene.

1 Like

Ser nÄ i det korte bildet ut som det har dannet seg et gulv pÄ 78. Det er vel uansett bare et spÞrsmÄl om tid.

Ferdig Ä hÞre en diskusjon pÄ Twitter om oljen. Veldig bra

Link til opptak: https://twitter.com/i/spaces/1ZkKzXokjONJv

har du en oppsummering? Ettpar bullet point`s?

Hadde jeg hatt pc skulle jeg skrevet et resymé - men ser ikke lyst ut fÞr etter nyttÄr.

Tok for seg price cap som ikke er effektiv, hvordan Ru omgÄr price cap og embargo gjennom tredjepart, Ärsakene til oljefallet - drives ned av tradere som tar gevinst, at OPEC driver med utstrakt oil swaps av RU olje og selger den videre til EU, Kinas oppvÄkning etter covid - hvor det ble argumentert at prosessen vil ta tid, betydningen av Venezuela, hvorfor opec ikke reduserte output, men at reduksjon trolig kommer over nyttÄr.

1 Like

De har vel ogsÄ noe av den dyreste oljen Ä produsere. Mye som ikke er lÞnnsomt Ä produsere ved olje pÄ 50-60 $ vil jeg tro.

2 Likes

Ja, for WTI sĂ„ mener jeg Ă„ huske at break even ligger rundt 50 for nye prosjekter. Det er i tillegg stor uvilje fra oljeselskapene mot Ă„ bruke penger pĂ„ nye utbygginger nĂ„r “grĂžnne” politikere gjĂžr hva de kan for Ă„ demonisere hele nĂŠringen, og skaper fullstendig uforutsigbare fremtidsutsikter.

2 Likes

SpÄr at olja fÄr en vanvittig rekyl nÄr markedskreftene fÄr virke som normalt igjen, uten pÄvirkning.

3 Likes

Her er den contangen - Contango refers to a situation where the futures price of an underlying commodity is higher than its current spot price. Contango is considered a bullish sign because the market expects that the price of the underlying commodity will rise in the future and as such, participants are willing to pay a premium for it now.

Dette kan jeg lite om - og olje slÄr meg ikke som bullish.

Mulig derfor ikke XLE korolere ned olja, dvs at der contango i markedet.
Det motsatte er backwardation.

1 Like

Ble nevnt i den Twitter sendingen at OPEC nÄ mÄ prÞve Ä snu contango - og at dette skjer mest sann i Q1-23 gjennom kutt.,

DNB-Ăžkonom: Det skjer noe rart med oljeprisen
I Kina er det blitt lettet kraftig pÄ koronarestriksjoner, men oljeprisen hoppet ikke pÄ nyhetene. MakroÞkonom Kelly Chen i DNB Markets mener det skjer noe rart med oljeprisen.

Siden Kina begynte Ä lempe pÄ smitteverntiltakene for tre uker siden har oljeprisen falt med nesten 20 dollar per fat.

– En mĂ„te Ă„ tolke dette pĂ„ er at det er lite tiltro om en snarlig boom i kinesisk etterspĂžrsel. Det rare er at dette skjer samtidig som det var duket for tydelige omslag og fall i oljetilbudet: store lagerslipp skulle avvikles, EUs oljeembargo mot Russland skulle trĂ„ til, og OPEC+ produserte fremdeles langt under kvotene sine, skriver Chen i morgenrapporten torsdag.

– ForelĂžpig har oljemarkedet egentlig bare trukket litt pĂ„ skuldrene i svar pĂ„ de aller siste nyhetene fra Kina. En annen forklaring er at vekstbildet globalt, som har kjĂžlnet tydelig, nĂ„ legger en demper pĂ„ oljeprisen, skriver hun videre.

3 Likes

US letter pÄ restriksjonene ovenfor Venezuela. Det sier alt fÞler jeg. De vil ha prisen ned koste hva det koste vil.

Nekter Ä tro at olja plutselig faller 20$ pÄ resesjonsfrykt nÄr dette har vÊrt en risiko i 6 mÄneder minst.

1 Like

Oljepris fallet kan ikke ha noe med Venezuela Ă„ gjĂžre. For det fĂžrste er volumet som kommer derfra for lavt - 200-300 kb/d. Dernest det USA som er mottaker av oljen fra Venezuela, den er ikke tiltenkt det Ă„pne marked.

Direkte har det nok liten effekt, men hvorfor lette pÄ sanksjonene nÄ? Man mÄ sette det i sammenheng med alt annet US foretar seg.

Mulig det er en overkapasitet i det helt korte bilde som spiller inn, men ser ikke for meg at dette vil vedvare med mindre man ikke fÄr kontroll pÄ inflasjonen.

1 Like