Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

2 Likes

MÄ fÞlge med pÄ Kina. BÄde den kraftige Þkningen i fly/transport og korona er faktorer som kan slÄ ut i begge retninger


4 Likes

WASHINGTON, D.C.— The U.S. Department of Energy’s (DOE) Office of Petroleum Reserves today announced that it will start repurchasing crude oil for the Strategic Petroleum Reserve (SPR). This repurchase is an opportunity to secure a good deal for American taxpayers by repurchasing oil at a lower price than the $96 per barrel average price it was sold for, as well as to strengthen energy security.

4 Likes

ser frem til Ă„ se referatet etter dette mĂžte :thinking:

image

4 Likes

Tidsbegrenset. Lol.

1 Like

de mĂ„ jo det,-de skal jo liksom diktere det Ă„pne markedet :sweat_smile: da er det greit Ă„ ha en plan “B”

2 Likes

Vil ikke forvente sÄ mye av referatet - er nok mye informasjon som er gradert
 Statoil er tross alt statseid, delvis vel og merke, vil forundre meg om det ikke inngÄr noen industrielle hestehandler i eventuelle forhandlinger - dette lÊrte Statoil av Frankrike og ELF pÄ 80/90-tallet.

Equinor er nok interessert i heller lange kontrakter enn hĂžy pris.

3 Likes

SmĂ„lig komisk at man nĂ„ vil ha en “felles plattform” for kjĂžp pga. hĂžye priser. Som igjen kommer pĂ„ bakgrunn av en feilslĂ„tt energipolitikk over lengre tid, som bare har kommet enda tydeligere frem pga. situasjonen i Ukraina.

3 Likes

Den fellesplattformen underminerer et «fritt marked» og liberalt market, hvilket ogsÄ er en bÊrebjelke i EU. - lenge leve hykleri, men selv fanden spiser fluer i nÞden. Felles plattformen bÊrer liket med foreksempel OPEC, men nÄ er sistnevnte en produsent og ikke konsument.

2 Likes

PÄ samme mÄte som sentralbankene styrer Þkonomien i den retningen de vil
finnes snart ingen frie markeder, sÄ Ä si alt manipuleres.

3 Likes
1 Like

Venter og venter

1 Like






3 Likes

Innspillet fra Tyskland, Østerriket og Nederland virker veldig betimelig. Det er nok en god idé med en snarvei til reversering hvis man ser at regelen virker mot sin hensikt, siden det er en del fare for at den vil gjÞre nettop det.

2 Likes

Ulempen med gass kontra olje og lng er at produsent og konsumet er budet sammen av rĂžr - er selv betenkt av at EU setter pristak.

kina trenger tid til Ă„ bli “friskmeldt”

Det der tar jeg med en klype salt, selv om jeg ikke utelukker denne eventualiteten. PĂ„ den andre siden har Kinesiske myndigheter allerede iverksatt tiltak for Ă„ stimulere til vekst. Ettersom det er “wild spreading” korona vil jeg tro dem inntil videre konsentrerer seg om dette.

Etter Ä ha sett hvor kjapt Covid-19 Omikron gikk gjennom den norske befolkningen (rundt 6 uker), sÄ ser jeg ikke helt for meg at sykdommen skal bruke sÄ lang tid i Kina.

Fra januar til april i Är eksporterte Norge nesten 15 milliarder kubikkmeter naturgass til Tyskland, nesten dobbelt sÄ mye som i samme periode i 2021. Det skandinaviske landet kunne dermed erstatte deler av importen fra Russland. Tre av syv norske eksportrÞrledninger fÞrer til Tyskland.

Landet leverer for tiden mer gass til EU enn noen gang fÞr. Etter den russiske invasjonen av Ukraina justerte det norske energidepartementet utvinningstillatelsene for tre store offshorefelt slik at det kan produseres enda mer naturgass der. Imidlertid blir produksjons- og rÞrledningskapasiteten utnyttet fullt ut og nÄ sine grenser.

Jeg var ikke klar over at Norge hadde doblet gasseksporten til Tyskland.

Overskriften pÄ artikkelen:

Norge tjener rekord pÄ krig

Vitner om lite selvinnsikt ettersom Tyskland midt oppi krisen drev Ä stengte ned atomkraftverk og tidligere har sagt opp langsiktige gassavtaler med Norge for Ä fÄ kontrakter med kortere lÞpetid.

9 Likes