Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Tenker du pÄ denne? $100-$135 trading range neste 9-12 mÄneder (fra juni 2022).

Jeg er ogsÄ generelt imponert over nivÄet pÄ forklaringene til Nadia. Men hun er heller ikke synsk og bommet litt i overkant for de siste tre mÄnedene. SÄ fÄr vi se utover vÄren.

https://www.bloomberg.com/news/videos/2022-06-03/opec-won-t-hit-output-targets-pareto-securities-says-video

(der ble lenka riktig, prismÄlet kom i det siste minuttet av intervjuet)

1 Like

Slike vurderinger er ikke skuddsikkert og alltid med en grad av usikkerhet - selv et kursmÄl tar jeg med en klype salt. Det er vurderingene som spiller en rolle. En vurdering her og en vurdering der kan gi et godt grunnlagt til Ä «male sitt eget» bilde.

5 Likes

Ja, man mÄ gjÞre seg opp sine egne vurderinger.
Analytikere er mest som spÄkoner og spÄmenn. Det er som kjent veldig vanskelig Ä spÄ - isÊr om framtida


Som Fredly, Spetalen og flere av de mest vellykkede investorene sier er det som kommer fra disse bare stĂžy som vil ha deg til Ă„ feilallokere pengene dine, og du blir blakk om du gjĂžr som de sier.

2 Likes

Helt enig i det. Problem i dag er at det er for mye informasjon. Man blir pÄvirket om man vil eller ikle.

3 Likes
2 Likes

UndersÞkelsen er basert pÄ et spÞrreskjema som ble sendt til over 13.000 av de som kan anses som profesjonelle i energimarkedet.

Har dere tro pÄ slike gjennomsnittstall? Det er flere bransjer hvor det har noe for seg.

A large group’s aggregated answers to questions involving quantity estimation, general world knowledge, and spatial reasoning has generally been found to be as good as, but often superior to, the answer given by any of the individuals within the group.

1 Like

Oljeprisen er en spesielt utfordrene nÞtt Ä predikere - med forankring i antallet variabler. Disse pris anslagene kan vÊre bra pÄ known unknowns, men ikke unknown unknowns. Holder dollaren seg pÄ 80 er det god fortjeneste for EP. Er dog usikker pÄ om prisen er tilstrekkelig hÞy for Ä skape en ny boom and bust syklus.

3 Likes


image
image
image


image

6 Likes

Da er det vel bare Ä snurpe igjen gassrÞrene til Europa, sÄ fÄr vi se hvor lenge klimamÄlene er i sentrum
 Hadde ikke en eller annen idiot foreslÄtt elektrifisering i fÞrste omgang sÄ hadde vi fÄtt unntak. NÄ er det for sent
 Eller, de er vel for gale i EU til det. (Holdt pÄ Ä si at det nesten er sÄ man begynner Ä forstÄ frustrasjonen til Putin, men jeg holdt meg for god til det :sweat_smile:)

5 Likes

Skulle forklare fatter`n TA :grinning_face_with_smiling_eyes:

6 Likes
1 Like

For dem som interesserer seg i det tekniske nÄr det gjelder utvinning og produksjon av olje, sÄ fÄr man en god run down i podcasten. Litt om umodne og modne felt/brÞnner. Hvorfor shale var sÄ billig i 2014. Hvorfor oljeprisen vi har sett i fortiden (under ca 40USD) ikke lengre er mulig.

4 Likes

du glemte denne :wink:

1 Like

Sikkert den dÄrligste kilden jeg har henvist til - tar derfor forbehold om unÞyaktigheter. Viser likevel tilden fordi pÄstanden vil kunne avskrives innen noen timer, om den er usann.

Edit:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-17/saudi-arabia-open-to-talks-on-trade-in-currencies-besides-dollar

Betyr ikke allverdens, men dette sender et kraftig signal. Er det begynnelsen pÄ slutten for petrodollar? Blir veldig politisk Ä fortsette spinning av dette.

3 Likes

The IEA forecasts that around 1.6mn b/d of Russian production will be shut in by the end of the first quarter, compared with pre-war levels, and this will reduce output to to 9.7mn b/d in 2023, down by 1.3mn b/d from 2022.

1 Like

Anslagene jeg har sett for 2023 tilsier Þkt forbruk vs 2022, sÄ vil ikke dette bare fÞre til for lavt tilbud?

Legger inn en short x 10 pÄ 87.60, stop loss pÄ 88,3

1 Like

Satt short selv