Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

19:14|NTB

Saudi-Arabia kutter oljeproduksjonen med 1 million fat per dag for Ä mÞte den fallende oljeprisen. De Þvrige landene i OPEC±alliansen opprettholder sine kutt.

Nyheten om reduksjonen i oljeproduksjonen kom etter at landene i alliansen mĂžtte hverandre i Wien sĂžndag.

6 Likes

Oppsiktsvekkende.

det har vĂŠrt en heftig oljeprisreise de siste dagene! I morgen ser vi vel fort 80+?

Det tÞr jeg ikke spÄ. Men 1 mboe er vesentlig.

3 Likes

lurer pÄ hvor i kalkuleringen de trekker 1 million ifra samfunnet i verden
 :thinking: :world_map:

1 Like

Onde tunger vil si at Saudi uansett eksporterer mindre i sommermÄnedene (bruker mer internt), sÄ kuttet pÄ 1 million fat per dag i juli har begrenset effekt.

2 Likes

Vi fÄr se. Det er opptil markedet Ä bestemme hva dem vil med oljeprisen.

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1665442692216528901

3 Likes

Se svaret fra Rajeed - global resesjon. Hvilket trolig kan ligge en demper pÄ oppsiden.

2 Likes

Resesjonsfrykten er ingen nyhet, ytterligere 1mbopd kutt fra Saudi er en nyhet; spÞrsmÄlet er heller om det var mer eller mindre enn det som var priset inn.

2 Likes

Enig. Mitt poeng var likevel at resesjonsfrykten er mye sterkere enn hva jeg fÞrst innbilte meg av pÄvirkningskraft og at den er sÊrdeles uberegnelig.

2 Likes

Enighet om gjeldstaket i USA har nok ogsÄ hatt en innvirkning pÄ markedet de siste dagene. Men Ä kutte oljeproduksjonen med 1 million fat per dag for Ä mÞte den fallende oljeprisen er oppsiktsvekkende. Opec vil forsvare oljeprisen!

3 Likes

1 million bopd i en mÄned, ikke rare kuttet pÄ SA

1 Like

Kuttene mÄ ogsÄ sees i sammenheng med alle kutte e sÄlangt.

1 Like

Frykten spiller nok fortsatt en stor rolle i dette spillet.

Kan noen forklare meg hvorfor resesjon preger olje sÄ mye? Jeg trodde olje var ganske elastisk i prising. Typ at jeg som konsument mÄ komme meg fra A til B uavhengig av prisen pÄ olje.

Jeg skjÞnner jo at resesjon betyr fÊrre lasteskip med varer som skal fraktes, er det noe slikt som torpederer prisen pÄ olje ved en resesjon?

For nÊringslivet har all aktivitet et energibehov, ofte indirekte i form av transport eller at leverandÞrene bruker energi. Det er ikke bare snakk om store skip o.l. som har store forbruk individuelt, ogsÄ butikker, hÄndverkere, jordbruk etc bruker energi i form av drivstoff for transport og i innsatsfaktorer. HÄndverkere som lar bilen stÄ to dager i mÄneden fordi de ikke har nok oppdrag til Ä fylle avtaleboka 100% senker f.eks ogsÄ det totale drivstoff-forbruket litt. Økonomisk aktivitet generelt gjenspeiles derfor i oljeforbruk. Ved resesjon, altsÄ redusert aktivitet, sÄ fÄr man derfor ogsÄ redusert oljeforbruk. Da mÄ oljeproduksjonen ned, eller prisene mÄ ned.

I tillegg er olje et marked hvor mange aktÞrer prÞver Ä spÄ fremtida sÄ de kan ligge et steg i forkant, det gjÞr at relativt smÄ endringer i mÄltall (som -0,1% BNP) kan gi store svingninger i pris.

3 Likes

Virker ikke voldsomt sterk til nÄ.

Kuttet rev ikke skinnet av pÞlsen - hvilket indikerer at markedet allerede priset dette inn? PÄ den andre siden var det god oppgang pÄ fredag. API telling i morgen og og EIA dagen etter.

Er har litt tru pÄ oljen har funnet stÞtte her pÄ 70$.

Er det noen her som har sett eit anslag pÄ hvor mye energi fra strÞm (atomkraft, sol, vind, kull ikkje olje) som er planlagt utbygd og kommer pÄ nett i 2023, 2024 og 2025 i verden?