Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Gazprom kan jo muligens prøve å holde seg utenfor alt og sikre sine egne interesser med egen militær makt. OPEC sitter nok og heier på russisk implosjon

1 Like

Gjør dette i Ruzzland noe med olje og gass aksjer på mandag? Jeg kunne trengt det :pray:

1 Like

Hvis situasjonen fortsatt er ute av kontroll på mandag vil det være helt sjokkerende om ikke oljeprisen gjør et hopp

6 Likes

Nå som ting blit avklart i Russland, er det fremdeles tro på oljeprisoppgang i morgen? På den ene siden er det liten grunn til å tro at eksporten fra Russland vil være påvirket. På den andre siden er hele verden blitt minnet på hvor sårbar den russiske situasjonen er. Fryktnivået bør derfor øke, og det kan gi et lite oljerally.

4 Likes

… med såpass volatile situasjoner er det en ganske naiv tanke. Hvem vet hvor mye som skjer i kulissene i Kreml, hva som skjer når helgen er over, Ukraina sine iverksatte aksjoner som kan ha som mål å sabotere og infiltrere russisk infrastruktur.

2 Likes

Jepp, tipper det øker litt, typ 5%+. Men ikke så dramatisk som det kunne blitt.

1 Like

Muligheten for sabotører fra Ukraina fantes i teorien fredag også, så den faren bør være priset inn. Når jeg sier avklart mener jeg det som dukket opp i helgen, det er svært få som tror væpnet opprør i russiske byer er en reell mulighet for mandag morgen lenger.

3 Likes

Blinken tror ikke uroen i Russland er over | ABC Nyheter

Blinken ser på Wagner-gruppens opprør mot militærledelsen i Moskva som en klar utfordring for president Vladimir Putins autoritet.

– Nå må han forsvare Moskva, Russlands hovedstad, mot leiesoldater han selv har skapt, sier Blinken til ABC News.

– Vi ser helt klart at det har oppstått sprekker. Hvor de går, om noe sted, og når de kommer dit, er veldig vanskelig å si. Jeg ønsker ikke å spekulere på det, sier han.

Selv om Jevgenij Prigozjin har avblåst opprøret og gått med på eksil i Belarus, tror ikke Blinken at det er over.

– Vi har ikke sitt siste akt, sier han.

– Så mye som er under overflaten, har nå dukket opp igjen når det gjelder spørsmålet om premissene for krigen, når det gjelder spørsmål knyttet til gjennomføring av krigen, når det gjelder spørsmål ved hva godt dette faktisk har gjort for Russland, sier Blinken.

3 Likes

Oljeprisen er sensitiv på geopolitiske hendelser, og etter siste tids hendelser, som kanskje ikke isolert sett nødvendigvis endrer så mye kan det større bilde kansje gjøre det; man ser sprekker i systemet som kan skape synergier i nye hendelser og endringer.
Usikkerheten rundt dette kan endre bildet mot en høyere oppside. Blir overasket om vi ikke ser dette nå, men hvor mye- og lenge gjenstår å se.

3 Likes

Aker BP og Equinor paddeflate :orangutan:

Det ble en rolig oljedag så langt. Omtrent ingen geopolitiske bekymringer som prises inn.

1 Like

Jeg skal innrømme jeg tok feil, jeg følte meg ganske sikker på at det skulle bli litt action i hvert fall. Mindre enn 1% endring med litt over 1% på topper intradag er jo ingenting.

4 Likes
1 Like

At media i det heletatt dekker denne saken er absurd. Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge - wagner mot Russland. Herrejesus.

3 Likes

De skjøt med endel kamphelikoptere og fly. Jævelig dyrt skuespill?

Det ble dog ingen større treffninger

Var det ekte? Var det fake? Jeg heller mot det første og at putin har brukt ett eller annet hold på Prigozhin for å få han til å backe av…

3 Likes

Det var jo ekte, men Vagner har ikke tilgang på ubegrenset med ammunisjon, så de har hatt en rimelig tight schedule om de skulle velte Putin. Jo lengre tid det går nå, jo vanskeligere blir det. Ubegrenset med midler har de heller ikke, så de var helt avhengig av å tenne en gnist i befolkningen. Dessverre er befolkningen dressert etter mange år med undertrykkelse, så ingen gnist å spore. Hadde de derimot begynt å krige i Moskva kunne det være at det dukket opp noe hjelp fra befolkningen. Tror det er rimelig lunkent nå. Feil tråd forøvrig.

1 Like

De tok rostov-on-don som forsynte kanskje 200k russere i Ukraina med ammo. Det var mest sannsynlig store lagre der.

Enig at vi godt kan avslutte her, som du sier ganske så offtopic.

1 Like

Beklager, det var jeg som derailet. Dette var dog fra mitt hold en faktor med særdeles marginale muligheter til å påvirke oljeprisen at jeg dummet meg ut. Sry.

3 Likes

China’s economic growth will be higher in the second quarter than the first and is expected to reach the annual economic growth target of around 5%, Premier Li Qiang said Tuesday, promising more stimulus to achieve this goal.

3 Likes

API:

Crude -2.4

Cushing +1.45

Gasoline -2.85

Distillate +.777

4 Likes