Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Nok et greit trekk

Kommer EIA-tallene ikveld denne uken?

Det er i dag.

https://www.eia.gov/petroleum/supply/weekly/

1 Like







4 Likes

Spent pÄ hva US kan fÞlge opp med, de Þnsker ikke hÞye bensinpriser og Þkt inflasjon.

2 Likes

https://www.dn.no/bors/oslo-bors/olje/ravareanalytiker-om-nye-produksjonskutt-markedet-er-forfjamset/2-1-1513798

2 Likes

Sverige senker avgiften pÄ drivstoff neste Är

Avgiftskuttet blir stÞrst pÄ bensin. Totalt regner den svenske staten at kuttet vil koste nÊr 6,5 milliarder svenske kroner.




Dette kan ikke USA gjþre - avgiften er svért lav allerede


9 Likes

Hvis USA ikke Ăžnsker hĂžye bensinpriser, eller hĂžy inflasjon vil jeg tenke at renta bĂžr mer opp. Det styrker jo dollaren, og bidrar til Ă„ dempe inflasjon, og ikke minst forbruk.

Dessuten jo hÞyere olje-prisen, Brent Og WTI gÄr, desto mindre, i absolutt verdi, blir prisdifferansen til russisk Urals olje.
Akkurat nÄ ligger Urals pÄ 75 dollar fatet, 15 dollar hÞyere enn EUs pris-tak, og 5 dollar hÞyere enn det som (i fÞlge Financial Times) skal balansere det russiske statsbudsjettet.

Virker veldig logisk at rentene mÄ mer opp, da det vil slÄ flere fluer i et smekk.

3 Likes

Denne setningen er ny for meg


“Saudi-Arabia har nĂ„ satt opp den offisielle salgsprisen for Arab light-olje til kunder i Asia med 0,10 dollar pr. fat til 3,60 dollar fatet over Oman/Dubai-referanseprisen for oktober. Det skriver TDN Direkt, som henviser til Bloomberg
”

2 Likes

Flott artikkel, takker.
De skriver at de foretrekker europeiske produsenter fremfor amerikanske da sistnevnte virker for dyre.
Velger man blant de stĂžrste selskapene er jeg enig, men ser man litt nedover i kjeden og kan unnvĂŠre stimuli som friske utbytter og store tilbakekjĂžp, endrer bildet seg.
Disse er mer volatile, men samtidig fleksible og tilpasser seg meget raskt markedssituasjonen, hvor mange kan drives positivt med en sÊrdeles lav pris. Vektingen mellom olje/gass produksjon er dog viktig nÄr man velger disse selskapene.

1 Like

Edit:
Rar respons pÄ oljen etter tallene, men det er enda tidlig.

3 Likes

Jeg personlig hÄper egentlig ikke at oljen gÄr opp sÊrlig mye mer. Er redd for at samfunnsÞkonomien knekker hvis dem ikke fÄr kontroll pÄ inflasjonen, og hÞye energipriser driver primÊrt inflasjonen.

Renteheving pÄ renteheving over sÄ kort tid tÞyer strikken helt til den ryker.

2 Likes

Du sier noen der og jeg deler ditt syn pÄ at oljeprisen egentlig ikke bÞr stige sÄ veldig mye mer av hensyn til Þkonomien, helhetlig sett.

Energi Ăžker naturligvis inflasjonen, samtidig som hĂžye energipriser er et resultat av balansen mellom tilbud etterspĂžrsel. NĂ„ manipuleres tilbudet i stor grad.

Objektivt sett stiller jeg likevel spÞrsmÄlstegn til Ä sitte = mellom hÞye energi priset = hÞy inflasjon = behov for hÞyere renter. I perioden etter finanskrisen var olje feks vedvarende hÞy, samtidig som bÄde rente og inflasjon (ved fÞrste Þyekast) ikke var nevneverdig hÞy, sammelignet med dagens nivÄ. Dollaren var riktig nok adskillig lavere enn i dag.

Mange variabler.

3 Likes

Helt enig, mange variabler og komplekst bilde. Vanskelig Ă„ trekke konklusjoner utifra selektive tall.

NÄsituasjonen er ogsÄ annerledes enn det var under finanskrisen. Men man har historiske events i minnet og prÞver Ä spekulere fremover.

1 Like

Oslo (Infront TDN Direkt): Brent-oljeprisen handles fredag morgen rundt 1 dollar pr fat lavere enn ved stengetid pÄ Oslo BÞrs torsdag, men ligger likevel an til en ukentlig oppgang pÄ omtrent 1 prosent.

Priser for olje og andre rÄvarer som kobber og jernmalm tynges fredag morgen av en sterkere amerikansk dollar, som ligger an til Ättende uke pÄ rad med oppgang.

Torsdag kveld viste offisielle lagertall fra EIA en nedgang i amerikanske rÄoljelagre pÄ 6,3 millioner. PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre ned 2,1 millioner fat, ifÞlge Trading Economics.

-Hvis disse lagertrekkene ikke er et tegn pÄ robust innenlandsk etterspÞrsel i verdens stÞrste Þkonomi, hva annet er det da?, sier Priyanka Sachdeva, senior markedsanalytiker i Phillip Nova, ifÞlge Bloomberg News.

Hun trekker frem bekymringer rundt kinesisk Ăžkonomi og en sterkere dollar som faktorer som tynger oljeprisene fredag.

Kinas samlede eksport og import falt i august, mens Kinas rÄoljeimport steg 30,9 prosent i mÄneden viste handelstall pÄ torsdag.

-Investorer tar gevinst etter den nylige oppgangen som ble drevet av bekymringer for stramt tilbud etter utvidede tilbudsskutt fra Saudi-Arabia og Russland, sier Tatsufumi Okoshi, seniorĂžkonom i Nomura Securities, ifĂžlge Reuters fredag.

DrÞy Þkning i import for Kina? De mÄ da drive Ä Þke lagrene sine med sÄ hÞy Þkning?

raffinering

2 Likes

Og /eller omlasting og videresalg.

1 Like

Ah, sÄ de kjÞper russisk olje og selger videre olje, diesel, bensin osv?

Raffineringskapasiteten var vel ett av problemene nÄr EU begynte Ä sanksjonere Russland, sÄ der har vel de lÞst et problem for verden. Ser det vel egentlig pÄ dieselprisen som igjen er lavere enn bensinprisen her til lands.

3 Likes

Det er grei arbitasje, antar jeg, mht. Pricecap.

3 Likes