Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Ser ut som det gÄr mot tvungen lÞnnsnemnd relatert til streiken i Australia:

Sept 20 (Reuters) - The latest round of talks between Chevron and unions at its two liquefied natural gas (LNG) facilities in Western Australia ended on Wednesday without a deal, a Chevron spokesperson said, leaving the fate of strikes at the major export facilities in the hands of a workplace tribunal set to meet on Friday

2 Likes

Betraktelig mindre trekk pÄ EIA talla kontra API i gÄr:

EIA (wk ending 15 Sept)

Crude: -2.135M

Cushing: -2.064M

Gasoline: -0.831M

Distillates: -2.867M

1 Like

.

Tallene fra API onsdag kveld viste en nedgang i rÄoljelagrene pÄ 5,3 millioner fat.

Jeg tror lagerstand for oljelagre er overvurdert som ledende indikator for oljeprisen. Jeg vet det er verdier som ofte refereres til i diskusjoner, men kjenner noen til hva slags mekanisme som skal koble sammen pris og lagerstand pĂ„ noen mĂ„te? Oljelagre er ikke som et short-salg, de mĂ„ ikke dekke inn, i hvert fall ikke i nĂŠr tidshorisont. Litt avhengig av lageret sĂ„ er det ikke sikkert de kan dekke inn heller, ref salthulene til USA som mister kapasitet av drawdowns. (The Good, the Bad and the Ugly – The Strategic Petroleum Reserve)

Jeg hadde satt pris pÄ forklaring fra dere som fÞlger med pÄ lagerstand sÄ jeg kan lÊre hvordan dere bruker de tallene til noe nyttig.

1 Like

Lage tallene er bare en av mange indikatorer, som peker pÄ konsum vs produksjon i USA. Andre indikatorer kan vÊre hvor mange gravemaskiner som selges i USA og Kina. Oljen er et sÄpass komplisert instrument pÄgrunn av mengden variabler at lagertallene, pÄ tross av sin unÞyaktighet, kan brukes som det minste felles multiplum for Ä si noe om tilgjengeligheten pÄ oljen. Til syvende og sist er det kjÞpere og selgere som bestemmer prisen.

3 Likes

Jeg skjÞnner at det er en av flere indikatorer, oljeprisen er vel noksÄ notorisk for Ä vÊre vanskelig Ä spÄ noe som tilsier komplekse modeller. Som en del av et mye stÞrre bilde gir det mening Ä nevne lagertallene, men jeg tror som sagt tallet er overvurdert i den rollen. Er det rett og slett det at lagertall er et av fÄ sikre og tilgjengelige tall man har, mens veldig mye annet som man kanskje heller gjerne skulle visst har usikkerhet knyttet til seg? (ref gravemaskiner)

1 Like

image

1 Like

Dette tenker jeg henger sammen med at det ble rapportert om drivstoffmangel i deler av Russland for noen uker siden. Alt ble solgt ut av landet til hĂžyere priser enn de kunne ta inne i landet.

2 Likes

16:58:44

TDN Direkt

USA: Gasslagrene fylles fĂžr vinteren

Lagrene med naturgass i USA var opp 64 milliarder kubikkfot (BCF) til 3.269 milliarder kubikkfot i forrige uke, opplyser det amerikanske energidepartementet torsdag.

Det var pÄ forhÄnd ventet en oppgang pÄ 67 BCF, ifÞlge konsensusprognose fra Trading Economics.

Lagrene er nÄ 14,3 prosent hÞyere enn pÄ samme tid i fjor og 5,9 prosent hÞyere enn femÄrssnittet.

1 Like

Mindre eksport til EU?

07:31:02

TDN Direkt

Streiken avsluttes i Australia

Fagforeningen «Offshore Alliance» i Australia har fredag avlyst streikene ved Chevrons to LNG-anlegg i Australia.

Det melder Reuters fredag.

1 Like

Ikke noe forskjell i spot pris, rullerte fra nov til des kontrakt.

4 Likes

Hvor finner man informasjon om nÄr kontraktene rullerer - jeg trodde dem rullerte i mnds skiftet?

Det er ikke noen fast dato for nÄr funds vil rullere, kan fÞlge med pÄ theice.com, da ser man alle futurekontraktene og hvilken nettsidene har rullert til. Brent Crude Futures | ICE

1 Like
1 Like

Oljeprisen vil normalisere seg rundt 100 dollar, men kan stige langt hĂžyere, mener JPMorgan-analytiker.

https://www.dn.no/energi/analytiker-venter-kraftig-oppgang-fest-setebeltene/2-1-1523316

Har ikkje heilt trua pÄ at Russland har eit diesel problem. Finnes det noen lagertall for disel i Russland?

2 Likes


og i 2027 skal “vi”(EU) fase ut gass,
 :roll_eyes:

5 Likes

Husker tilsvarende profetier i perioden etter krigsutbruddet. Litt annen tid nĂ„, men rent intuitivt blir jeg noe avmĂ„lt og bearish sliktđŸ€·đŸœâ€â™‚ïž

2 Likes