Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

"En talsmann for Houthi-opprÞrerne i nabolandet Jemen sier de sendte av gÄrde ti droner for Ä angripe oljeanleggene i Saudi-Arabia.

Slike angrep vil fortsette inntil Saudi-Arabia slutter Ă„ angripe Houthiene i Jemen, sier talsmannen Yahia Sarie. Saudi-Arabia leder en internasjonal koalisjon som har kjempet mot Houthi-opprĂžrerne i Jemen siden 2015."

Geopolitisk popp i olja har alltid blitt solgt ned nesten med en gang tidligere.

Men her er det jo snakk om 5% av verdens daglige produksjon. Finnes det lignende eksempler i nyere tid vi kan sammenligne med?

1 Like

Tror ikke USA Ăžnsker Ă„ blande seg. Yemen er jo Iran-Saudi-Emiratene, alle stĂžtter hver sin fraksjon.

Uansett er dagens treff i Saudi rimelig flaut og ganske kritisk for det sittende regimet. De har feilet Ă„ beskytte innbyggerene og Ăžkonomien mot en ekstern fiende.

Skal man tolke branner og eksplosjoner vil det ta endel tid fÞr de klarer Ä fÄ opp eksporten igjen.

Mener jeg sÄ at det kunne vÊre fikset innen 48 timer.

KSA vurderte ogsÄ om de skulle erstatte bortfallet ved Ä trekke pÄ lagrene sine.

Blir det flere angrep sÄ blir det nok fart pÄ prisen om ikke Trump slipper fri Iran.

NÄ vet vi jo lite om skadene, meeen det brant rimelig mye. sÄ blir overrasket om det kan lÞses pÄ 48timer.

Blir ekstremt imponert om “alt” kan fikses pĂ„ 2 dĂžgn. Bare det administrative kaoset gir meg hodeverk. NĂ„ har de sannsynligvis folk pĂ„ saken fra nesten fĂžrste time, men bare tenk, hvor lang tid tok det for equinor Ă„ vĂŠre pĂ„ ballen i Bahamas?

Det er nok kun ein liten del av anlegge som er Þdelagt. Slike anlegg er bygget med tanke pÄ brann/eksplosjon.
Det vil nok gÄ mnd fÞr det er tilbake i 100% drifts kapasitet. Men tar kanskje ikkje mange dagene fÞr det er tilbake i 70 % drift.

Olje er det nok av pĂ„ lager sĂ„ det er ikkje eit problem for nĂ„ men eskalere det vider sÄ 

Oljeprisen over 65 dollar pÄ mandag?
KjĂžp QEC:)

KjĂžp heller olje futures

Det reduserer nok sannsynligheten noe for at USA myker opp mot Iran ogsÄ.

Tehran is behind nearly 100 attacks on Saudi Arabia while Rouhani and Zarif pretend to engage in diplomacy. Amid all the calls for de-escalation, Iran has now launched an unprecedented attack on the world’s energy supply. There is no evidence the attacks came from Yemen.

— Secretary Pompeo (@SecPompeo) September 14, 2019

We call on all nations to publicly and unequivocally condemn Iran’s attacks. The United States will work with our partners and allies to ensure that energy markets remain well supplied and Iran is held accountable for its aggression

— Secretary Pompeo (@SecPompeo) September 14, 2019

Jeg tror det kan vĂŠre fornuftig Ă„ investere i selskaper som opererer et annet sted enn MidtĂžsten som DNO og BWO.

Det er litt sent Ä kjÞpe olje-eksponering nÄ. Om man ikke operer med en hypotese der en tror dette blir varig


3 Likes

Ikke nÞdvendigvis. Seismikkselskaper som SBX er fremdeles latterlig lavt priset. Og BWO f.eks. gikk opp over 50% bare de to siste ukene og jeg tror den har langt mer Ä gÄ pÄ.

PĂ„ den spesifikke hendelsen er man for sent ute, det var mitt poeng.

3 Likes

Det blir nok full fest denne hÞsten pÄ Oslo-bÞrs istedenfor krakk som mange har spÄdd. :slight_smile:

1 Like

Fest? Volatilitet, frykt og uforutsigbarhet hĂžrer nok med

Nordnetterne har nettosolgt aksjer for hundrevis av millioner de siste mĂ„nedene og Hermanrud og mange andre eksperter har spĂ„dd krakk. Dn.no har ogsĂ„ anbefalt smĂ„sparerne Ă„ komme seg ut av markedet siden mange av “proffene” har gjort det.

Det sier seg selv at det motsatte skjer! Det blir nachspiel pÄ bÞrsene sÄ kommer krakket nÄr alt ser grÞnt og pent ut og smÄsparerne er fullastet med aksjer :slight_smile:

1 Like

Noen som har noen formening om nÄr produksjonen i SA kan vÊre tilbake for fullt igjen? (Sett det ikke blir flere angrep).