Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

https://www.cnbc.com/2020/04/21/retail-investors-who-believed-they-were-investing-in-crude-oil-get-a-rude-awakening.html

1 Like

Er det slik at Brent Spot vil bli påvirket av dette eller er det en annen indeks som evt vil kunne gå i bunn? Kan man spekulere i dette gjennom f.eks en ETN?

Er det noen som husker når oljen stod i 70-80USD? :joy: Nå trengs det jo bare en økning på 500%… Tidenes best inngang på olje?

1 Like

Time will tell.

Hadde tenkt å gå long olje når brent kom ned i $15, men nå tør jeg ikke. Det er over-supply i markedet til vi får substansielle kutt. Ser ikke ut som vi får det med det første?

2 Likes

Noen som har handlet disse kontraktene ?

Vil jo tro at en kontrakt med levering om 1 års tid kan være gunstig.

Dere som handler olje, hvilket produkt ( ticker ) kjøper dere og hvilken megler brukes ?

Finner svært lite på DNB.

Eller en kan kjøpe DNO på 2 kroner, er jo en tracker på oljeprisen :joy:

Vilt. Husker da DNO stanget mot 20 kroner (1 år siden!) og da var det flere som mente 30+ var rett rundt hjørnet.

1 Like

16 Likes

Forsiktig med oljetrading, er mye vi ikke forstår / ting som kan skje på etf siden/ en tweet unna x :slight_smile:

2 Likes

FB_IMG_1587534744587

9 Likes

Ja du tenker å kjøpe med 1 år+ horisont da?
De som satt med USO feks fikk seg en real smell på WTIen, så det er jo en påminnelse om å “know what you own”. Jeg kommer i alle fall til å lese litt ekstra :slight_smile: Hvilket produkt hadde du sett deg ut?

1 Like

Har ikke fanaring, får Google litt ikveld.

Leter etter produkter med eksponering mot Brent Spot og ikke WTI - og ikke futures kontrakter.
Skal si fra hvis jeg kommer over noe. Alternativet er jo å kjøpe oil majors, men de er jo prisgitt andre faktorerer enn spotprisen alene.

6 Likes

Gjentar meg selv. AkerBp er fin å bruke for bett på olje. Begge veier. Rene oljeprodukter kan bli destroyed på en tweet…

USO kan også benyttes, men har sin pris ved rullering. Alternativt er jo å kjøpe kjøpsopsjoner med gitt strike pris i fremtiden.

8 Likes

Hva med BULL BRENT X2ND1?

Hva tenker du om risikoen for at de må ta del i kutt dersom norge velger å bli med på ennå en dugnad? Husker du hvem som tok kuttene sist vi var med (i 2002)? Selskapene eller SDØE?

EDIT: Altså risikoen for at de mister produksjon mens prisen går opp når/hvis nok produsenter kutter.

Mange derivater er kun egent for å holdes over korte tidsperioder så les prospekt/dokumentasjon. Ofte står det at de ikke er egnet go lang tid. Men lang tid så kan det være en dag, en uke, en mnd.

Norsk oljeproduksjon er vel rett i overkant av 2 mill fat/døgn. Om vi blir med på en reduksjon så kan det tenkes at det er SDØE som tar kuttet eller at operatørene stenger ned de mist lønnsomme feltene. Kanskje permanent. Er jo mange felt som har kort levetid igjen samt høye kostnader. Så vondt å si så mye før det eventuelt kommer.

Kjøpte denne (BULL BRENT X2ND1) på 7.50 i dag tidlig, bør den brukes som daytrading? Har lite erfaring med slike så prøver meg litt frem med småpenger.

Edit: solgte nå med 2k i pluss på 7.5k investert :see_no_evil:

1 Like

Ser jo i utgangspunktet ut som en grei sak, men igjen jeg har ikke handlet det papiret. Jeg liker bedre oljeselskaper eller US ETF

https://e-markets.nordea.com/DownloadDocumentService/api/downloadDocument/7975627

1 Like

Vurderer noen oljeselskapsopsjoner om vi får ny oljeprisdrevet nedtur, var nesten i sted, men fikk teknisk feil… og ser for meg ut til at Nordnet har utrolig dårlige priser. Stemmer ikke det? Har du en anbefaling for hvor kjøpsopsjoner på 1 års sikt kan handles trygt med bedre priser?