Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

16:08|TDN Direkt

Uventet fall i amerikanske oljelagre

De amerikanske rÄoljelagrene falt med 2,0 millioner fat i forrige uke til 445,0 millioner fat.

Det viser statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflĂžy, EIA, onsdag.

PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre uendret pÄ ukesbasis, ifÞlge Trading Economics.

Tallene fra API tirsdag kveld viste en nedgang i rÄoljelagrene pÄ 1,5 millioner fat forrige uke.

2 Likes

kina kvikner til


4 Likes

Hvordan gikk det med import av drivstoff? :thinking:

billigere Ä raffinere diesel og bensin selv istedet for import
ser ogsÄ oljeprisen faller litt nÄ grunnet avventende markedsforhold til fed gir videre meldning om inflasjonen


liten effekt pÄ krigen i rÞdehavet


@pleximus83, mange bekker smĂ„ gjĂžr en stor Ä 

3 Likes


ok,sĂ„ det er sikker derfor OPEC tar produksjonsĂžkningen fra USA med knusende ro i spĂžrsmĂ„l om markedsandeler,noe “vi” alle har fundert pĂ„ som en kommende reaksjon etter det som skjedde under oljekrisen c2014-c2018


1 Like

Er det mange nasjonale raffinerier rundt om som stÄr klar til Ä justere produksjonen opp eller ned basert pÄ kortsiktige svingninger i oljeprisen?

vil tro at raffneriene vil kjÞpe olje til beste pris,-har ikke oversikt pÄ dette men de har vel som regel god lagringskapasitet til Ä ha fleksibilitet til Ä sanke inn olje til lavest pris.

Nei, de er giret for Ä prosessere mest mulig olje til enhver gitt tid. Det er ikke Þkonomisk forsvarlig Ä bygge et raffineri som ikke skal gÄ pÄ tilnÊrmet max kapasitet.

4 Likes

Ser det blir lagt ut analyser pÄ Twitter at oljen skal pÄ noe sikt i 30-40 dollar!! Finnes det noe realitet rundt dette kursmÄlet ?

har du link?

Leste litt den pÄ X, men Teknisk analyse pÄ oljen long er vel veldig bortkasta?

Tenker du pÄ den utvidede hode-skulder formasjonen?

Det ligger noen analyser som sier 300 ogsĂ„đŸ˜‡. HĂžres umiddelbart sĂŠrdeles useriĂžst ut.
Mulig jeg begynner Ă„ blir gammel, men informasjon uten opphav bĂŠrer ikke sin egen vekt - kredibiliteten og reliabiliteten er null verdt.

Vennligs oppgi mer info slik at denne grunnlÞse pÄstanden kan tas stilling til.

3 Likes

https://twitter.com/trondyman/status/1771959543636860980

1 Like

Takk. @hummels. Da ble mine mistanker bekreftet. Jeg har trua pÄ TA, men den vurderingen der er i min bok BS - den inneholder ikke en eneste fundamental vurdering - vet det er en ta analyse


3 Likes

jeg setter kun en strek i min “TA” om oljeprisen som peker pĂ„ 4 bokstaver,-O-P-E-C

annet:
ser eu sikter til enda en prisstigning pĂ„ LNG da de tydelivis Ăžnsker Ă„ implementere “Carbonskatt” pĂ„ LNG,nĂ„ som de “nylig” har funnet ut at Metangass-lekkasje er “over allt” i gass sektoren


3 Likes

https://www.reuters.com/world/india/india-stops-taking-russian-oil-delivered-sovcomflot-tankers-bloomberg-news-2024-03-22/

«Alt har en motgift» Putin, spent pÄ hvordan Russland hÄndterer dette. Dette er veldig bra for Ukraina, men hvor kjÞper India oljen sin fra nÄ og hvordan vil dette pÄvirke markedet?

1 Like

Helt enig, men nÄr stÞttenivÄet blir brutt, sÄ vet man at OPEC har tenkt Ä kjÞre oljeprisen i dass. Da er 30-40$ det traderne sender oljen ned til, for en kort stund.