Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Oljeprisen kan stige til 130 dollar fatet ved en eskalering

En krig mellom Israel og Iran vil kunne sende oljeprisen kraftig opp frem til 2025, tror Bank of America.

Skjer her nå? Må være noe teknisk som får olja til å falle?

nye bekreftede meldninger fra israel/iran situasjonen…derav varig høye renter/økonomisk nedgang og usikkerhet…og investorer som tar avkastning…mye greier nå…

OLJE: USA VIL GJENINNFØRE OLJESANKSJONER MOT VENEZUELA MED MINDRE MADURO HANDLER RASKT -BN

Oslo (Infront TDN Direkt): USA vil gjeninnføre oljesanksjoner mot Venezuela med mindre Nicolás Maduro handler raskt.

Det melder Bloomberg News onsdag

2 Likes

2 Likes

Helt innafor å drøye angrep til etter høytid🤣

2 Likes

Så, 30. april eller etter? :stuck_out_tongue:

… det vil også si at forslaget til finansiering for Israel i USA mest sannsynlig har blitt stemt gjennom.

israel er så religiøse at det er vanskeligt å si…

(off topic: det går et rykte om et [tempel både muslimer og jøder gjør krav på,og at en sjelden rød ku skal ofres der](Red heifer - Wikipedia ifølge mangeårig tro/tradijon)

1 Like

Tipper de tar samme hensyn som Iran, og angriper etter at den religiøse høytidsstunden er ferdiggjort:

On 1 April 2024, an Israeli airstrike destroyed the Iranian consulate annex building adjacent to the Iranian embassy in Damascus, Syria,[

image
image

Fredag er jo også muslimenes høytidsdag, og under fredagsbønnen er jo heler ikke noe tid å angripe på, så da utgikk fredag 12. april også.

Første mulighet for Iran var derfor lørdag 13. april, nesten 2 uker etter ambassade-bombingen var første mulighet i den religiøse kalenderen, og da er det bare en “bonus” at lørdag er jødenes sabbat-dag.

Så skal jeg gjette på noe vil jeg satt et lite kryss i kalenderen på fredagen etter den jødiske feiringen er over, men også ikke direkte etter Holocaust, siden de vet at “optics” også betyr noe.

Mao skulle jeg gjette på en dato for et eventuelt angrep fra Israel på Iranske interesser ville jeg tenkt fredag 10. mai, mandag derpå med minnedag for falne soldater og tirsdagen for Israels uavhengighet er mer “passende”.

2 Likes

Fredag 10.mai, vi huker av det på kalenderen som en mulig angrepsdag

er det nå vi vil få tidenes “when in may,stay away”-situasjon?..eller blir all tvil og usikkerhet fjernet og vi ser oljeprisen skyter opp…

1 Like

Det ordslaget er litt overdrevent. Det vil alltid være gode aksjecaser som kan gå mye i mai, juni, juli. Alt ettersom hva som er potensielle triggere. Hvis vi skal holde oss til oljesektoren da;

Oljeservice har jo ofte en tendens til å bli veldig hot på sommeren. Oljemarkedet er også ganske sterkt tatt i betraktning de høye rentene og inflasjon. Krig vil jo skape uro og kan dra ting ned, men kan også skje motsatt at det blir oljepris sjokk og rater på tank/offshore til himmels. Feks ved trøbbel og fanteri på Hourmuz og Suez.

Samtidig vil et slikt scenario være forferdelig med inflasjonskampen man holder på med. Så er veldig vanskelig farvann vi befinner oss i.

2 Likes

Ha ha, mitt forslag til angrepsdato gikk ned som en «cold turkey» :turkey:

Oljeprisen, på kort sikt, er nå i Irans hender. Både ytterligere gjengjeldelse mot Israel, og å hoppe rett til Hormuz, kan dytte olja oppover.

Første steg i Hormuz kan forøvrig være å stoppe ett skip med en tilknytning til Israel. Det er alt som skal til for å sende et signal. De trenger ikke gå helt til blokkade eller kapring, bare minne markedet på at det er noe de kan om de vil.

1 Like

Dette gjorde de for ca en uke siden. IRGC Seizes 'Israeli-Affiliated' Cargo Ship Near Strait Of Hormuz | Iran International

3 Likes

Tenkte på tankskip ettersom vi er i oljetråden, men ja du har helt rett og jeg hadde faktisk ikke fått med meg at de allerede har tatt et containerskip; og det burde jo sende et signal det også. Tankskip er mer politisk betent siden det representerer levebrødet til muslimske naboland (selv om det er sunnier).

Vi begynte å snakke om Hormuz i tråden her rett etter Gaza-angrepet. Og det er naivt å tro at ikke oljetraderne har kalkulert inn en risiko lenge. Det er også grunnen til at olja ikke steg enormt av Iran-angrepet nå. Det er allerede priset inn en betydelig risikopremie. @Hoven delte Rystads anslag på $84 fair value pluss risikopåslag. For å få inn mer fra risiko må minst en av partene gjøre noe verre enn markedet har regnet inn. Ellers kan små eskaleringer i konflikten senke risikopåslaget fordi markedet forventet større eskaleringer.

Her er et containerskip en slik liten eskalering, fordi det koster Iran adskillig mindre goodwill å ta et containerskip enn å ta en tanker, og å ta et containerskip er sånn sett en implikasjon om at de kanskje ikke vil røre tankskip.

1 Like

Jeg tenker at så lenge Israel har nøyd seg med et lite angrep i natt, så sier de til Iran: “Vi har ikke tenkt å eskalere, men vi kan hvis vi vil. FAFO?”

Israel kjøper ikke noe olje som må gjennom Hormuz. Det meste er fra Aserbajdsjan, Kashakstan og Irak (Kirkuk), og noe fra Nigeria og Gabon.
Den som kan stikke kjepper i hjulene mtp olje for Israel er Erdogan og Tyrkia iom at hoveddelen fraktes gjennom Tyrkiske oljerørledninger.