Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Poenget mitt er at spotprisen nÄ ikke betyr at det er den prisen Tyskland i snitt betaler for gassen de importerer. Du snakker om at spotprisene vil knekke tysk Þkonomi, noe jeg finner rart nÄr spotprisene bare er en del av prisbildet.

Gasslagre er kommersielle.
Det betyr at beslutninger om innkjĂžp gjĂžres pga pris ikke lager-sikkerhet.

Mao er det bedre Ä kjÞpe gass i juni enn i februar hvis prisen i juni er 27EUR/MWh og prisen nÄ er 28EUR/MWh.

Samtidig er det bedre Ä kjÞpe nÄ hvis prisen i dag er 100 EUR/MWh og 105 EUR/MWh.

Ser du problemet?

NÄr man da vet at masse LNG kommer pÄ markedet i andre halvÄr 2026, sÄ vet man at prisene vil synke nÄr vi nÊrmer oss sommeren.

Mao blir det kaldt nÄ sÄ er det garantert at at det blir billigere til sommeren.

Mao jo kaldere det blir nÄ, og fortere lagrene dropper, desto mindre blir injisert i lagrene.

Og da synker lagre siden de bare rommer 1/4 av Ärlig forbruk.
Sesongvariasjoner )kaldere om vinteren gjÞr imidlertid at fullt lager ikke tÞmmes pÄ 3 mÄneder, men pÄ 1,5 mÄneder uten tilfÞrsel.

I tillegg er det slik at under 30% fyllingsgrad begynner trykkfallet Ă„ redusere uttaksgraden, og under 15% dropper den skikkelig.

Hva tror du skjer med strÞmprisen nÄr gass ikke har kapasitet som balansekraft?
Og nÄr tro du man trenger balansekraft?

Industri som mÄ gÄ pÄ strÞm til 10 kroner kilowatten bruker energibudsjeyyet pÄ noen uker, det er dritt for bedrifter med dÄrlig marginer.

Men det er en parentes, noen produksjoner kan ikke stenge ned uten betydelige kostnader, det er ikke pris, men stop som er det stĂžrste problemet.

mye penger gÄr i lite effektiv energiutvikling

1 Like

Regner med at du ikke tar noen investeringsbeslutninger basert pĂ„ dette her
 Denne “spinnville” oppgangen har tydeligvis gĂ„tt det tyske aksjemarkedet hus forbi.

4 Likes

Nei, jeg har ikke shortet noen tyske selskaper eller solgt meg ut av tyske selskaper pga dette

Utfra det jeg kunne finne, sÄ kjÞper Tyskland gass pÄ lange kontrakter i 50-80% av tiden. Resten i spotmarkedet. Tyskland begynte Ä gÄ for lengre kontrakter igjen i 2022. Aner ikke hvorfor.

2 Likes
2 Likes

Takk for den.
Hva er oljeprisen dei har brukt?

status borte i USA

image

4 Likes
3 Likes

*tommelfinger regel(oppdatert 2017`ish :sweat:) : for hver prosent BNP,sÄ Þker dette etterspÞrselen av olje med ca 1,6 gangern,-ved 0% gÄr etterspÞrselen ned med 3,5%

3 Likes

Den skjÞnte jeg ikke, sÄ hvis global BNP Þker med 3 % sÄ skal etterspÞrselen etter olje stige med 3*1,6 = 4,8 % ?

Konsensus for 2026 ligger pÄ en Þkning i oljeetterspÞrselen pÄ ca. 900 kb/d , litt under 1 %%, etter det jeg har fÄtt med meg (f.eks. IEA rapport fra 2 dager siden).

1 Like

ditt eksempel kan nok muligens stemme
da dagens oljesensitiver er sterkt forandret siden min datamodell ble notert.

Ellers kan det ser ut som gode tider for LNG-frakt, for dem som forstÄr seg pÄ shipping? ( jeg har kastet inn hÄndkleet der). BÄde tilbud og etterspÞrsel Þker.
https://www.reuters.com/business/energy/global-lng-supply-set-jump-2026-limiting-prices-spurring-demand-2026-01-21/

leste et Dagens nĂŠringsliv avis(Kapital?) at det er et overskudd av LNG-skip frem mot 2028 til markedet igjen blir “stramt” der,men igjen dette berĂ„r seg pĂ„ hvordan akumuleringen av LNG vil pĂ„virke i markedet frem til da,og i ettertid
 :weary:*komplekst

2 Likes
4 Likes

Ser om som de som skriver for oilprice.com har skjĂžnt det, kanskje de har faglig innsikt?

3 Likes

Ble litt nysgjerrig, det stemmer litt bedre hvis man deler pÄ 1,6 i stedet for gange? Typ 3 % vekst i BNP, 1,x % vekst i oljeetterspÞrsel?

2 Likes

Korona tiden Ă„ lav oljepris resulterte i nullrente.

Spennende tider i gassmarkedene, US priser eksploderer pga av monster kulde, og I Europa tÞmmes gasslagre i rekordfart fordi det ikke lÞnner seg Ä fylle for de kommersielle aktÞrene fordi prisene i 2 halvÄr skal synke nÄr masse ny LNG kapasitet kommer.

Men i mellomtiden kan det bli dyrt, og tomt.

Veldig i interessant i GFS-modellen for temperaturen i 10 hPa hĂžyde om et par uker:

https://www.wetterzentrale.de/de/topkarten.php?map=2&model=gfs&var=42&time=306&run=0&lid=OP&h=0&mv=0&tr=6

Legg merke til at vinden skifter retning i samme hĂžyde og det som skjer i stratosfĂŠren forplanter seg nedover i tropsfĂŠren, de vi og vĂŠret er:

https://www.wetterzentrale.de/de/topkarten.php?map=2&model=gfs&var=41&time=306&run=0&lid=OP&h=0&mv=0&tr=6

SlÄr det til fÞrer splitt i den polare vortexen til at kald luft faller ut fra pol-omrÄdene fra rundt 20 februar, og alt fra 2-6 uker med kulde etter det.

Passer usannsynlig dÄrlig med kuldebÞlge i Europa i mars hvis spesielt lavt gasslagre gjÞr at lavt trykk ikke kan levere pÄkrevd mengde balansekraft.

Selvsagt kan varsler forandre seg, men sannsynligheten er stÞrre enn den har vÊrt de foregÄende vintre.

Man fÄr krysse fingre Ä hÄpe at man unngÄr uflaks denne gangen ogsÄ.

Det er lov til Ä ha seg en god latter pÄ en mandags morgen
 :sweat_smile:

3 Likes