Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Noen ideer om hvor langt ned vi skal?
Kan bli tradingmuligheter i mange oljeaksjer fremover hvis vi fÄr et vedvafende fall

Potensialet i hs er mer eller mindre tatt ut nÄ, ser man pÄ rsi er den oversolgt sÄ det holder. Videre er det god teknisk stÞtte i omrÄdet vi er i nÄ. Men dette er oljen, sÄ her kan alt skje :wink:

3 Likes

Da var den innom 46$ fatet ila natten, ser ut til Ă„ ha stabilisert seg rett over 47$


1 Like

Ikke helt den utviklingen jeg hadde sett for meg usikker pÄ utviklingen videre her nÄ. Tror jeg ville valgt Ä ta en pause nÄ og se an videre retning, markedet vil vise vei. (Kurs 47.50)

2 Likes

interessant, deler av asia hoppet jo over fiber og rett pÄ satellitt. Om India skulle hoppe over fossilt og rett til fornybar vil jo drastisk endre utsiktene for oljeprisen. At India sitt behov skulle vokse er jo et av de sentrale bull argumentene til oljeprisen.

2 Likes

Interessant! Men husk: Elbil =! Fornybar

SĂ„ hvor skal strĂžmmen til noen hundre tusener elbiler komme fra?

1 Like

India? Solceller er en het kandidat, passer perfekt med lagring i bilbatteriene. Solceller produserer billigere strĂžm enn kull

Solar power generation cost has reduced to â‚č2.97 (4.6Âą US) per kWh for the 750 MW Rewa Ultra Mega Solar power project which is cheaper than any other type of electricity generation in India

1 Like

Tror @cagey2 mente det som et ledende spÞrsmÄl til meg, at de allerede tenker / burde tenke i den retningen :wink:

Er du klar over hvor stort areal og hvor mange timer du hadde mÄtte lade for Ä ta deg en liten kjÞretur da!?

Solceller, vindenergi, etc - alle disse fornybare ressursene monner bare ikke nÄr det er snakk om stor skala.

Nok en gang: I India? Vel, en kvadratmeter gir oppi 2000KWh/Äret, eller ca 25% av det via solcellepanelet som gir ca 1,36KWh pr dag. La oss si hustaket ditt er pÄ 5x10m, eller 50m2, sÄ fÄr du 68KWh om dagen. Tror det hadde funka rimelig bra jeg.

Dessuten, sÄ tenkte jeg mer pÄ at du har lokale solcelleparker som gir ekstra strÞm til nettet midt pÄ dagen, som du da kan bruke til Ä lade bilen osv. Som vist over, funker det ogsÄ pÄ mindre skala, sÄ enkeltpersoner som har rÄd til batteridrevne biler kan bygge ut sitt eget tak og fÄ svÊrt billig (og relativt stabil) strÞm.

Ja, selv i India vil det vĂŠre en rekke utfordringer med slike private anlegg (tror jeg da). Solcelleparker som supplement derimot fungerer jo ok per i dag men kapasitet er jo bare i promiller.

Regne-eksempelet ditt er dessuten ekstremt optimistisk. 2000KWh/Är er jo maximalt ved ekvator og aldri en sky. Reelt vil det vÊre godt under det selv i India. StÞv, forurensning, ikke ideelle panelvinkler etc vil redusere det betraktelig. Reell effekt pÄ rimelige paneler ligger vel ogsÄ nÊrmere 15% enn 25%. Og 50 kvadrat med panel for en privatperson er mye.

SÄ da ender en pÄ kanskje 0,4 KWh/m2 pr dag, og med 10m2 => 4 KWh per dag (i snitt). En liten elbil har batterikapasitet ca 25 KWh, - tap under lading 20% (?) = 30 KWh.

AltsÄ tar det over en uke (om du er heldig) Ä fÄ ladet bilen en gang.

Eller fra India. Du kan sjekke kartet fra wikien jeg linket til. :slight_smile:

Der har du helt rett. Det er kommersielt tilgjengelig opptil 22,5%, men vanlig pr dags dato er 14-16%.

Her var jeg helt sikker pÄ at du tok feil, men nÄr jeg sjekket sÄ virket 20% tap ved lading relativt riktig.

Ja, det er max total effekt mottatt av en kvadratmeter. Et fast solcellepanel, (som ikke er montert med automatisk tilting som snur seg etter solens gang over himmelen), vil motta mye mindre. Og smog i byer (der folk flest faktisk bor) vil ogsÄ kunne redusere innstrÄlt effekt betraktelig.

Selv mine tall vil jeg si er med godviljen til.

KjÞpte meg inn pÄ x12 bull olje jeg da, liten post.

PÄ disse lave nivÄene mÄ den vel opp igjen :slight_smile:

1 Like

Hvem blir fĂžrst til 1.000 mrd. dollar?
Men det spekuleres i at verdens stÞrste oljeselskap, Saudi Aramco, kan bli dobbelt sÄ stort.

Det gÄr mot bÞrsnotering av det statlige saudiarabiske oljeselskapet. Regjeringen vil legge en liten andel av det statlige selskapet ut for salg.

Mindre enn fem prosent av Aramco skal pÄ bÞrs, trolig til neste Är, i Saudi-Arabia og i utlandet. Det kan bli historiens stÞrste bÞrsnotering.

Visekronprins Mohammed bin Salman har tidligere anslÄtt at den statlige oljegiganten er verdt 2.000 milliarder dollar, altsÄ over 17.000 milliarder kroner.

Aramcos oljeproduksjon er landets viktigste inntektskilde, men finansiell informasjon om selskapet er ikke offentlig tilgjengelig.

2 Likes

Oljelagrene faller - oljeprisen stiger
4 timer siden · Eirik Nysveen
Ferske tall fra det amerikanske energidepartementet viser trekk i oljelagrene forrige uke.
RĂ„oljelagrene falt med 1,8 millioner fat
Bensinlagrene falt med 400.000 fat
Destilatlagrene falt med 1,9 millioner fat
Oljeprisen reagerer positivt pÄ nyhetene om lagertrekk, og prisen pÄ ett fat nordsjÞolje (brent spot) hoppet opp 80 cent, til 52,50 dollar etter nyheten.

:grin:

Sitter du fortsatt? If so, hÄper den posten var liten :confused:

Sitter fortsatt ja, posten er liten heldigvis. Ser at markedet reagerer litt rart pÄ dette, mulig det retter seg etterhvert.

Er ikke sÄ rart kortsiktig, OPEC gjÞr alt for lite og USA pÞser ut shale oil.

1 Like