Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

mange sitter nok med et inntrykk av at US shale er noe som bare vil fortsette oppover i en rett linje for alltid. det mange glemmer å tenke på er decline vil inntreffe i stadig større grad når det gjelder amerikanske rig-counten. for å opprettholde eller øke produksjonsveksten må riggtellingen øke stadig raskere. de startet opp med de beste feltene først, og etterhvert vil flere og flere av de nyaktiverte riggene være på mindre effektive produksjonfelt. kan også være verdt å merke seg svak cashflow i mange av shale-selskapene. aksjekursen har stupt hos mange av disse en stund nå…kan være verdt å være obs på.

2 Likes

Jeg begynner å tro på dette scenarioet

1 Like

Moro når det går rett vei i hvert fall :sunglasses:
Jeg har et lite bet på gang. Satser på at alle gode ting er tre og at oljen fortsetter dette draget oppover.
Legger ved chartet jeg følger og legger til grunn. For øyeblikket håper jeg på en utgang ved den grønne fallende trendlinjen, men det kan fort endre seg. Irriterende at BULL x12 kun kan handles innenfor norske åpningstider og at det ikke går an å sette stoploss. Kan fort bli dyrt å sitte over natten.

1 Like

Bytt market maker. CMC Markets / plus500 etc der kan du handle med vesentlig høyere gearing og døgnet rundt. Som du er inne på, er det fullstendig galskap å sitte i x12 uten mulighet for å gjøre inngripen eller bli stoppet ut ved negativ balanse. Regner med posisjonen er der etter :wink:

2 Likes

Ja, det er jo helt håpløst å tilby produkter basert på 24/7 eller andre markeder som kun kan trades i OBX åpningstiden!?

1 Like

Plus500 har jeg faktisk prøvd meg litt på tidligere, og det er jo et mye bedre opplegg om man skal ta lengre posisjoner. Vanligvis holder jeg meg til fond og aksjer, så i dette tilfellet var det ganske spontant da jeg hadde litt kontanter på aksje- og fondskontoen på nordnet samtidig som rekylen i oljen så ut til å bli linet opp perfekt. Blir et bra alternativ til lotto og foreløpig nyter jeg godt av rentes rente-effekten jeg får ved et bull-sertifikat. Grovt regnet (får heller ingen oppdateringer i nordnet utenfor stengetid :smirk:) er posisjonen opp 65% siden inngangen på fredag og worst case er jo uansett bare at papiret blir nullet ut.

Ja, og det er også bevegelsen rett etter stengetid jeg er mest interessert i… Ikke akkurat optimalt :sweat_smile:

1 Like

Jeg har svidd av et par hundre tusen på CMC. Hovedsakelig på Crude og SPX. Gikk meget bra en stund, etterfulgt av en periode med dårlig trading, hvor alt endte med en flash crash :wink:
Fikk et par og 90K igjen på skatten året etter :sweat_smile:

CMC leverer et sinnsykt bra produkt.
Jeg er i dialog med Nordnet og Pareto om Active trader konto, men har på følelsen at det blir CMC igjen vi får se.

Ellers liker jeg traden din, pent med 65% på et par dager! Hvor stor er posisjonen?
Jeg vurderer inngang selv.

1 Dag

1 Uke

Muligens litt for tidlig å tegne stigende trendkanal pt, men den vendte fint på RSI på 1 dagers, dukket litt under på 1 uke men er på vei opp.

1 Like

Ayy, jeg er glad jeg ikke har noen lignende historie å vise til :slight_smile: Jeg har bare brukt plus500 til å trade på differansen mellom brent/wti så oppsiden/nedsiden har uansett vært ganske begrenset.

Posisjonen er dessverre bare på 7,5k, men om det hadde vært noe særlig mer hadde jeg nok heller kjøpt noe med lavere gearing uansett. Bettet er at rekylen kommer til å vare i ca 2 uker, og nå har jeg ikke noe problem med å bare la snøballen rulle.

1 Like

fall i Baker Hughes Rig count med “hele 2!” rigger fra forrige uke, fra 758 til 756. blir interessant å se om det er toppen som er satt eller bare en litt blip før videre oppgang i rigcounten. det som også er interessant ikveld er oppdaterte EIA-tall for US produksjon, april-tallene kom ikveld, og de er ned fra mars; https://www.eia.gov/dnav/pet/PET_CRD_CRPDN_ADC_MBBLPD_M.htm

2 Likes

Torbjørn Kjus har sagt det ganske lenge. Det er grunnen til at man skal eie Songa inn mot 2020/21 når de er nesten gjeldsfri og har de nyeste riggene :slight_smile: Men igjen, endringer skjer raskt nå. Hvor effektivt er sol og vind, har vi byttet ut plast osv i 2025?

2 Likes

Tror det kanskje nærmer seg en topp her og at vi skal få dypere bunner fremover

2 Likes
3 Likes

blir interessant å se hva olja gjør når/hvis den kommer opp igjen til 53-55-nivået

1 Like

Tror den skal ned

Ta med Venezuela i beregningen. Styrter de så går det fort opp

Ser at mange skriver at dersom ting går skeis i venezuela så vil oljeprisen gå opp. Når man ser totalproduksjonen til venezuela og vet hvor dårlig kvalitet olje de har.

http://www.opec.org/opec_web/en/about_us/171.htm

Så er jeg usikker hvor mye frafallet av denne produksjonen har å si. ( Venezuela importerer olje fra usa for å kunne blande denne i sin egen. Så eksportforbud fra USA kan også drastisk redusere volumene fra Venezuela).

Ellers kom jeg over denne.http://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-borgerkrig-etter-venezuelas-blodige-valg-her-eksploderer-bomba-midt-i-politikonvoien/68551853
Dersom man tror fafallet av Olje fra venezuela vil øke oljeprisen… Så ville jeg betta. For Venezuela er veldig veldig nær borgerkrig.

1 Like

Er inne i fun. Hadde jeg hatt tilgjengelig valuta hadde jeg bettet. Det blir et kortvarig løft da Venezuela eksporterer det meste til USA. Når USA må i andre markeder å handle så stiger etterspørselen. Akkurat som når Libya ble stengt ned. Kortsiktig stor oppside på en rask trade.

Men Venezuela har de største oljereservene i verden, så en viss impact vil det få.

Når det skal sies har USA innført sanksjoner mot Maduro i kveld, men ikke landets oljeindustri. De vurderer det fortsatt, sies det imidlertid.