Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Virket i overkant stort ja…
Får avvente offisielle tall

Nyttårsforsett 2018, holde på posisjonene mine ( inngang Songa 30kr) 60kr RT :cry:
Får vel ta en posisjon i BWO da.

PS Olja fortsetter rykket!

Oljepris 30. juli 2014: 662,5 NOK
Oljepris idag: 519,1 NOK

1 Like

Jeg tenker også slik! Merkelig lite snakk om akkurat dette.
30 juli var også dollaren høyerene enn normalt i årene før.
Dollaren lå mellom 5,70-6 området mesteparten av tiden fra 2010-2014.
Dvs oljeprisen i NOK var alt fra 400 nok til 700 på toppen i 2012.(124 dollar*5,7))

Så vi snakker jo egentlig nå om en oljepris som er rundt 20% lavere enn før?

Jeg har egentlig negativt syn på dollarutviklingen, men slik det er nå burde jo vi kunne tjene bra på oljeprisen! Slike beregninger har fått meg til å vurdere inngang i olje relaterte næringer. Har gått fra å være pessimist på oljen (tenkt den skal ligge ganske stabilt i området 50-60) til å ha troen på at Saudi Arabia direkte vil øke oljeprisen gjennom avtaler og kutt. Samtidig vil prisen gå opp som følge av all krigføringen og ustabiliteten i midtøsten. Det brygger opp til mer kaos nå som Saudi Arabia forsøker å rydde opp i regionet samt Iran virkelig har vunnet mye frem på flere områder. Det vil kanskje føre til desperate gjerninger fra Saudi Arabia. Dersom det blir indre strid der også vil jo det sikkert gi høyere oljepris, da vil jo mange vestlige reise hjem som følge av usikkerhet. Da klarer de vel ikke de å holde produksjonen oppe!

1 Like

De fleste ar vel hedge mot valutarisiko? Statoil eks sparer utgifter ved svak kr.
Tror du tenker litt feil og burde heller fokusere på hva oljeselskapene har som utgifter/inntekt.

Eks Statoil hadde kanskje en utgift på 80 dollar per fat når prisen var 100 dollar vs
Nå har de utgifter på 30-40 dollar per fat når prisen er 60 på nye https://www.statoil.com/no/magazine/achieving-lower-breakeven.html

2 Likes

Alle store selskaper har vel en form for valutasikrings strategi. Men potensialet for å tjene mer penger er vel tilstede nå som dollaren er høy. Det er jo grunnen til at generell eksport går bra nå med svak valuta. Men oljeselskaper har kanskje mer sikring?
Jeg har svært lite spesifikk kunnskap om oljeselskaper, har ikke vært interessert i det egentlig da jeg har tenkt at oljeprisen ville bli holdt nede. Men mine makroøkonomiske tanker har fått meg til å ville undersøke det noe mer.
Har jo vertfall sett selskaper med sikringer som har gått ut slik de nå tjener bedre enn før. Etter oljeprisen gikk ned burde vel alle selskap skjønne ar valutaen vår ville vær svak. Men mange trodde jo i starten spesielt det skulle komme tilbake. Tok en stund før de fleste ble mer pessimistiske.

Ville absolutt ha sett nærmere på olje, siden jeg vet du er litt negative til børs men bull olje :wink:

Du er litt "for sein til vorspielet " i oljesektoren nå, men er forsatt billig om du tror at oljen holder seg rundt 60-70 dollar de neste 5 årene.

Eks ta en titt på BWO som er gjeldsfri om ca 5 år om dagens prisene holder seg, + har lange kontrakter.

Samme gjelder Songa med kontrakter med statoil på 6-7år og helt nye rigger, men den har gått litt i det siste + var snakk om oppkjøp.

Haha jeg er fortsatt negativ til aksjer generelt. Men den dagen det krakker må jeg være klar til å posisjonere meg i selskapene som vil gjøre der bra i framtiden. Nå ser jeg ingen ordning i Midtøsten med det første og ser for meg at det kan hjelpe oljeprisen. Men har også fortsatt troen på amerikanerne så jeg tror de vil produsere bra med olje slik det ikke blir så veldig høye uansett. Trump vil nok gjøre alt i sin makt for å sikre energiuavhengighet.
Skal se på oljeselskapene du nevnte. Takk for tips.

1 Like
1 Like

– Jeg tror vi i 2017 når bunnen, herfra går det oppover. Det gir oss grunn til å beholde vår positive innstilling til bransjen som helhet, sier sjeføkonom Kjetil Olsen i Nordea Markets til E24.
Investeringene i 2018 vil trolig bli enda høyere, fordi det skal leveres planer for haugevis av prosjekter de neste månedene, ifølge SSB.

https://blogg.nordnet.no/oljeprisen-har-sterkere-moment-enn-noen-gang/?autoplay=1

Torbjørn Kjus, DNB olje-analytiker som er på besøk hos pengepodden. God høring. =)

1 Like
2 Likes

Researchers at MIT have uncovered one potentially game-changing detail: a flaw in the Energy Department’s official forecast, which may vastly overstate oil and gas production in the years to come.
The culprit, they say, lies in the Energy Information Administration’s premise that better technology has been behind nearly all the recent output gains, and will continue to boost production for the foreseeable future. That’s not quite right. Instead, the research suggests increases have been largely due to something more mundane: low energy prices, which led drillers to focus on sweet spots where oil and gas are easiest to extract.

1 Like

Gikk du inn @RedEnergy? Nå er Catcher i drift og det er vist snakk om oppstart i et nytt felt i 2018.

1 Like

Uff, jeg hadde BWO på watchlisten og hadde planer om å kjøpe ved brudd på 30.

Litt senere enn planlagt, men jeg tar likevel en posisjon nå.

1 Like

Noen som kjenner til Panoro Energy caset etter forliket? + De starter jo joint venture med BWO

Er det nye APCL @Kronn ? :slight_smile:

Kjenner dessverre ikke caset godt nok, men her er det vel både produksjon og påviste verdier, så det skiller seg vertfall fundamentalt fra Apcl.

Schlumberger (SLB) Sees Oil Market In Balance – Commodity Comment
By Imani Moise

In its fourth-quarter earnings release, oil-services giant Schlumberger Ltd. (SLB) Chief Executive Paal Kibsgaard said the oil market is now in balance and shed some light on the market for 2018. Here’s what you need to know:

On the Oil Market:

“Strong growth in demand is projected to continue in 2018, on the back of a robust global economy. On the supply side, the extension of the OPEC- and Russia-led production cuts is already translating into higher-than-expected inventory draws.”

On North American Shale:

“In North America, 2018 shale oil production is set for another year of strong growth, as the positive oil market sentiments will likely increase both investment appetite and availability of financing.”

On Shale Abroad:

“The production base in the rest of the world is showing fatigue after three years of unprecedented underinvestment. The underlying signs of weakness will likely become more evident in the coming year, as the production additions from investments made in the previous upcycle start to noticeably fall off.”

2 Likes