Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Enkelt Ä produsere rimelig olje nÄr man har slavedrift!! :heart_eyes:

Gammel artikkel, men

Operating and capital costs in Algeria, Iran, Libya, Oman
and Qatar were all estimated to be around $10-15 a barrel.

Vil jo tro at nylige interne uroen har pÄvirket kostnadene noe.

Dette er jo bare lÞfte kostnad. DVs olje opp av hÞlet i en tank. Vakthold shipment osv er jo ikke tatt med og det vil jo stige drastisk i en sÄnn konfliktsone.

Om det ikke er avtalt spill sÄ tenker jeg at OPEC fÞler seg fÞrt bak lyset av Donald. Ikke utenkelig at de Þnsker Ä vis tyngde.

Break-even pÄ $13,7 i Norge er nok ikke sÄ langt fra sannheten.

Equinor snakker vel om at de ligger pÄ rundt 20USD pÄ de beste feltene sine i Norge nÄ. ( sverdrup).

ligger vel pÄ 27 i norge for tiden mener jeg Ä ha lest
Sverdrup vil nok droppe dette ned en del da Equinor anslÄr at den skal stÄ for 25% av oljeproduksjon i Norge.

Noen av utbyggingsplanene som er lagt frem de siste to Ärene, viser at mange felt er lÞnnsomme pÄ en oljepris under 35 dollar fatet, og noen fÄ av dem helt ned til 20 dollar fatet.

De har ogsÄ nye felt som er stygg nÊrme en sifrert kost :stuck_out_tongue:

Men ja, rundt 20 for JS er det offisielle tallet basert pÄ kjennskap til dagens volum. Vil nok vÊr lavere for hver % Þkt utvinning man fÄr til.

Om du ser pÄ kost pr utvunnet fat sÄ er det flere plasser i Norge denne er under $5 pr fat.

Edit: Herregud for skrivefeil. Skulle tro jeg har slag


Det er de fĂŠrreste.

Denne er noen Är, men den reflekterer pris pÄ eksisterende felt.

under 5USD pr fat nekter jeg Ă„ tro. Har du link? Vi snakker nordsjĂžolje liksom. Noe av det vanskeligste Ă„ pumpe opp i verden.

Klart du ikke fÄr link pÄ dette fra meg. Om du velger Ä tro pÄ meg eller ikke bryr meg ikke sÄ mye om, men tallet er ikke tatt fra fantasien.

Edit: MÄ spesifisere at dette er utvinningskost. AltsÄ prisen den koster Ä fÄ ut ett fat pr nÄ. Denne endres avhengig av feltet levetid, produksjon, produksjonsprognoser.

hadde en representant fra Lundin pÄ bedriftspresentasjon som sa det samme. Begrunnet det mye med teknologi og presisjon av funn. utspurte henne ikke da jeg antok hun ikke hadde all kunnskapen om det finansielle ettersom det var en ingeniÞr

Tingen er at det hÞres litt for fantastisk ut ( nÄ jobber jeg ikke i Olja, men jeg jobber med Olja. og jeg har aldri hÞrt om tall under 20USD). 5usd er liksom nesten saudi pris. og de har jo omtrent oljefontener nede i Þrkenen sin. Men jeg skal aldri si aldri, nÄr vi ser besparelsen equinor klarte pÄ Castrup. SÄ er det meste mulig! ( 100MRD and counting? )

Har hĂžrt snakk om at deler av Troll har under 10$ fatet.
Men dette er “snakk” og trolig basert pĂ„ opprinnelig utbyggingskost, for den fĂžrste utbyggingen. Subsea utvidelser, vedlikehold og utvinnelsesoptimalisering etc er trolig ikke med.

Troll er vel et rent gassfelt om jeg ikke tar helt feil.

For ett stort selskap sÄ vil du selvsagt ha billige felt og dyre felt. Snittprisen er vel den som er interessant i det store bildet. Men at man klarer Ä gjÞre det billig er det mange grunner til uten at jeg skal skrive side opp og side ned om det.

For feltutbygging sÄ er det strenge regler for hva som kan beregnes som volum til bruk for godkjenning av utbygging. Det er disse konservative tallene man legger til grunn. Ta feks Statfjord feltet som nÊrmer seg slutten etter snart 40 Är i drift. Her forventet man en utvinningsgrad pÄ rundt 40%. Det nÊrmer seg nÄ rekordhÞye 70%. Her snakker vi stor verdier! Mindre felt som knyttes opp mot eksisterende infrastruktur vil i mange tilfeller komme svÊrt gunstig ut nÄr det gjelder utvinningskostnad.

Det bestĂ„r av flere “provinser”. Minst ett er rent olje.

Statoil ville kun ta ut gass fra troll feltet. Dette skyldes nok internasjonal storepolitikk. Hydro ville gjerne ta uten olje ogsÄ. Resultatet ble Troll A, gass, Troll B og C olje og gass.

1 Like

@pdx vi er flere som ikke fÄr postet, gidder du Ä se om denne trÄden har rare innstillinger?