Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Er pga ordet “troll” som automatisk gjør at innlegget må godkjennes av admin :wink: Har skrudd det av.

2 Likes

HAHAHAHAHAa, seriøst?

LOLz :smiley:

For Oljetråden bør du kanskje skru det av.

1 Like

Siden vi nå har fått avklart TROLL! spørsmålet. Deler jeg denne

Fra 2016 men litt kul lesing.

Og med det teknologiske spranget som nå gjøres av blant annet AkerBP med Cognite tror jeg den avstanden i løftekostnad bare øker.

Ellers mye bra her.

Det som gjør at vi på Norsk sokkel er såpass gode som vi er i verdenssammenheng skyldes delvis at oljeindustrien har vert en svært attraktiv arbeidsplass. Stor tilgang til høy kompetanse som vi har spesialisert. Om man ser til UK så er det ikke uvanlig at man ligger med en produksjonseffektivitet på 60%. For Equinor så var denne rett i overkant av 90% i 2017 om jeg ikke husker mye feil. Når 1% er mye penger så kan man jo selv regne litt på det hva dette betyr.

Det var selskaper som såvidt tjente penger med en oljepris på $100+++ fatet og en PE på 50-60%. Tviler på at disse har hatt det særlig moro de siste årene :stuck_out_tongue:

1 Like

Er du sikker på dette, at du ikke forveksler med antatt verdi PR fat der den ligger ?
Flesteparten av selskapene eg kjenner, har kost på 20-30 dollar, men bruker gjerne 5 dollar for p regne på verdier på felt

Veldig sikker.

Men det er jo ikke snittet for Norsk sokkel som ligger der. Men relativt nye med utvinngskost i det området. Andre relativt nye mindre utbygginger som bruker eksisterende infrastuktur kan ligge med break even på 10-15

En artikkel fra april.
Dette er snakk om gjennomsnitt:

Johan S:

Troll feltet:

Tørr ikke åpne grunnet det bilde der.

Teksten er uansett der. Lager går tilsynelatende ned. Men oljeprisen står stille.

Liker du ikke Tyler Durden? :smiley:

Hehe.
Bare tulla litt siden det var en kjekk ung mann i bar overkropp.
Så ikke at det var fra fightclub før jeg kikket på det nå og zoomet.

1 Like

Under 60!! Skal vi helt ned til 57-56?
Ikke lenge siden det kun var snakk om at vi skulle opp til 90-100 dollar.

Skulle gjerne sett tekniske analyser her altså, dette er veldig spennendes.
Regner med Opec+ klarer sette en bunn for oljeprisen nå i desember, men om aksjemarkedet fortsetter ned kan jo oljeprisen også gjøre det samme.
Som nevnt tidligere så tenkte jeg at det ikke kan gå så mye lavere, for ellers vil det jo faktisk måtte falle veldig mye for å finne støtte!
Må ned på nærmere 55 nå sikkert ja!

Ble overrasket av dette jeg altså, jeg vet jo oljeprisen skal ned ettersom økonomien også skal det. Men ikke at det allerede skjedde nå, men med litt Trump magic så er mye rart mulig!

Det skikkelig spennende er jo om oljeprisen begynner å stige skikkelig pgr kutt som i 2008, når verdensøkonomien faktisk trenger lavere priser. Det kan forverre problemene. Det er jo det jeg forventet, men nå ser det ut som vi får en skikkelig dipp før Opec+ og de andre faktorene begynner å stramme inn på tilbudet.
Så når vi nå legger fokuset på prisen og innrømmer at den må ned som følge av lavere vekst, og at det er bra for de økonomiene som importerer olje, så vil vi også da lettere få fokus på at det er negativt når det plutselig snur opp igjen!

Den enkle analysen er jo … enten 100 eller 50. Jævlig nyttig, ikke sant?

Haha jo det enkleste er ofte det beste!
Skal ikke se bort i fra det forblir innenfor den rangen da, med bunn 50ish før det spretter opp kanskje for en siste gang. For det skal veldig godt gjøres at Opec+ ikke klarer å kontrollere fallet når de møtes i desember. De har bra rom for å kutte og Saudi virker allerede veldig bestemte, selvsagt kan man spekulere i at de skal være snille med Trump nå som han var kompis mtp mordet deres, men har de egentlig råd til å være så snille? De trenger penger for å unngå miste kontrollen over hele regimet egentlig, samt finansiere krig/vision 2030.
Men det er godt mulig vi raser ned til 50ish før den tid, med et 5% fall som i dag “ut av det blå” er jo alt mulig!

Min korte analyse tilsier at OPEC og Russland føler seg ført bak lyset av Donald. Bare rimelig å anta svar på tiltale

1 Like

Da gikk vi igjennom den lange trend linja, neste motstand Fibc 0,5 på ~57 ish$
Brent, rekker vi ett siste push ned mot 50$ før short inndekningen begynner frem mot OPEC møte?
Kanskje, det pleier å lekke info før møte, husker tilbake til des 2014 da OPEC ikke valgte og kutte.

7 Likes