Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Fra XI morgenrapport:

“Iht Financial Times ga Deputy Crown Prince Mohammed bin Salman
Doha-delegasjonen fra Saudi Arabia ordre om å reise hjem få timer før
samtalene mellom deltagerlandene i det hele tatt skulle begynne. De forble
etter hvert i Doha, men frysavtalen var i realiteten død basert på deres
nye krav om at Iran måtte delta. Russland er irritert ettersom de mener at
man i prinsippet hadde en avtale før man skulle møtes i Doha. Analytikere
konkluderer med at regimet i Saudi Arabia har blitt svært uforutsigbart”

Stemmer dette så har Saudi Arabia tatt en mer agressiv holdning, og ønsker f.eks å forsvare sin markedsposisjon kontra Iran.
Uansett negativt for oljeprisen

Men fy fader, nå går det så det griner!

:slight_smile:

Jepp, men som nevnt over.
Når alle andre er euforiske, så kan det være strategisk å begynne å tenke bear :slight_smile:

Pr nå så er det kun streiken i Kuwait som fundamentalt skal dra prisen oppover. Iran, Saudi Arabia og mangel på frysavtale tilsier at vi skal ned.

2 Likes

Frister å gå hardere inn med bear på OBX

2 Likes

Teknisk er det en viss sjanse for at den skal opp til 620-ish (OSEBX mener jeg, men OBX svinger vel ganske likt) - kommer den opp dit skal jeg også kjøpe litt bear (har bare OMX nå)

1 Like

Sinnsykt så olja buller i vei da, ser vi 45 ?

Kan være det må lastet på skikkelig vis i oljepapirer om dette er trenden fremover

2 Likes

Woah, se olja da!
46 Før ni nyhetene ?
Her må det legges ny plan for morgendagen

2 Likes

Hva skjer a? Hvorfor går olja nå? Har ikke fulgt med på nyhetene i dag. Er det mindre olje på lager, eller er det shortsqueeze?

lagertall bedre enn forventet, rykter om opec møte i mai, shortsqueeze og på litt lengre sikt forventninger om supply/demand? Noe mer?

1 Like

Etter dagens rally kan mye rart skje. 48-55 er mulige høyder, har ikke fått satt meg nok inn i det enda.

Ettersom det ikke var noe nytt i media som kan få et sånn rally til å starte kan det spekuleres i det gule og blå på hvorfor det gikk så fort opp. Kuwait streiken, Houston oversvømmingen, short skvis skjult i lagertallforbedring etc…

Uansett hva som har skjedd har det ihvertfall midlertidig endret bildet til kaos i mine øyne. Så må tilbake til tegnebordet. Jeg har kun et chart som jeg kan lene meg på som fortsatt går som planlagt og der stopper bull perioden på 48-49. Men et chart alene er ikke nok til å stole på.

edit:
for ikke å glemme Obama… kanskje det er noe på gang der. Tross alt betyr jo USA mye mer enn noen av de landene som var på amatørmøtet. Han er jo på besøk i Saudi Arabia

5 Likes

Dette kan være tidenes short skvis før kniven kommer brutalt…

Men den har som dere ser her gode bein å stå på. Hvis den stenger over 44.3 idag som den ganske sikkert kommer til å gjøre, blir det første dag siden Juli 2014 at prisen stenger over 200 EMA. Og ikke bare stenger over, den ser ut til å stenge ihvertfall 1$ over.

Som dere også kan se finnes det ikke noe av de virkelig store motstandene på veien opp til 53, så hvis prisen nå finner gode bein å stå på kan det gå fort oppover. Jeg har fortsatt troa på at prisen skal langt ned igjen, men etter idag står jeg på sidelinja og gaper… Blir spennende å følge med de neste dagene. Mye mulig jeg må reanalysere olja i alle tidsrammer hvis det her fortsetter for langt.

Hva kommer Goldman Sachs til å gjøre nå? hehe… mye morro som kommer til å skje i nyhetsbildet etter idag. Mange nye og gamle eksperter kommer til å grille hodene til folk med en hel haug bs. Uansett hva som komer til å skje fremover med oljeprisen er det ihvertfall helt sikkert at noen har investert hardt de siste 3 ukene på at oljeprisen skal opp. Om de går tom for penger eller får fler folk til å følge etter, gjenstår å se.

1 Like

@olepederk

Tenker at en short-skvis er den mest naturlige grunnen til at oljeprisen stiger nå. (beklager for at chartet ikke er helt oppdatert)

hehe, joda det kan være mange grunner til at oljen stiger nå.

Men prøvde tidligere i tråden å advare deg for å gjøre slike analyser som du gjorde her. Kan forklare fort i noen bilder her hvorfor det ikke er bra å lene seg for mye på en slik analyse.



Derfor er det veldig viktig hvis du skal trade noe så manipulert og likvid som oljeprisen og gullprisen at du gjør grundige analyser, hvor du setter deg inn i skoene til både beste og værste resultat, med like sterke følelser, før du gjør en endelig avgjørelse om du vil satse penger på det.

5 Likes

joda, ser poenget ditt.

1 Like

Jeg vil si at innenfor 25-55 er det veldig vanskelig å avgjøre hvilken pris som er rett. Før eller senere bør prisen opp til rundt 55 dersom det ikke kommer ytterligere teknologiske fremskritt som driver ned break-even på shale, men før vi kommer dit så er det fortsatt stor ubalanse i oljemarkedet med høye lagertall og overproduksjon, dette er ikke borte. Dessuten har du Russland, Saudi-Arabia og Iran som vil fortsette å produsere så mye de bare kan…

En liten joker på oppsiden her er den politiske situasjonen i USA der det er press på å være mer restriktiv med fracking, men det ville vel først bli alvorlig dersom Sanders ble valgt og det ser ikke sannsynlig ut nå.

2 Likes

Lagertallene er høye pga import, å ikke produksjon.
Tallene fra amerikanske lager viser nedgang i produksjon, noe også den ukentlige riggtellingen viser, det er jo snart ikke en rigg igjen som er i drift.
Lagertallene økte med 2,1milioner fat menst det var ventet enn økning på 2,7 milioner.
Samtidig var det impotert 1,7 milioner fat.
Markedet er i ferd med se at det kan gå mot balanse tidligere enn antatt.

Trenger at Iran holdes litt i tøylene, så blir det bra på oljefronten

2 Likes

Dette chartet er vel ikke oppdatert med siste økningen, men det er vel ikke akkurat en positiv utvikling?

Ja USA produserer mindre, men Iran, Saudi-Arabia og Russland kan øke

Ja det er viktig at OPEC får med Iran på en frys, dette tror eg kommer.
Iran må bare markere seg litt, det må dei sikkert bare få lov til, etter sanksjonene deibtørr vert gjennom.
Blir det nytt møte i mai, så blir det møte og enighet

Obama på rundtur :

1 Like

Det er fortsatt ingenting som har endret bildet som var når oljeprisen var på 30$. Egentlig er det vel bare blitt værre.

Møtet som var på Søndag kan jeg ikke skjønne hvorfor eksperter kranglet om å være først til å si at det kom til å bli både enighet og bedre tider i vente pga møtet.
Selv om det hadde vært en enighet på møtet på Søndag ville det fortsatt ikke endret noe som helst, ettersom verken Iran eller USA deltok på møtet. USA som klart størst oljeprodusent i verden og Iran som øker produksjon så fort de bare klarer. De landene som deltok har allerede vedtatt en frys på nivåene som var i Januar. Et møte som ble iscenesatt av en blødende nasjon, Venezuela.

USA har falt tilbake en brøkdel med sin produksjon siste 12 månedene, men har fortsatt økt med vanvittige 5m fat per dag de siste 4 årene.

For at det skal komme noe form for enighet så er det nødt til å være en enighet som inkluderer Iran og USA.

Derfor er det fortsatt som det var når oljeprisen lå på 30$ fatet, bortsett fra spillet om lagerholdninger. (Tilbake i gullalderens tid var det vanlig å sende gull på reiser mellom land så lagertallene på gull ville minske og dermed øke prisen på gull)

Det eneste virkelige som ligger i fremtiden til oljeprisen er OPEC møtet som er 2.Juni. Alt som skjer når frem til da blir bare spekulering og manipulering. Sånn som informasjonen ligger idag er det ingenting som skulle tilsi at oljen i det hele tatt gikk over 40$ i første omgang.

4 Likes