Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Uansett hva den burde vÊre, sÄ har den vert pÄ 46 i natt og nÄ kl 0613 ligger pÄ 45,90.
Det er 20 dollar opp fra bunnen i januar, og oljerelaterte aksjer bÞr etterhvert fÄ noen saftige rekyler.
Dno seiler opp til ett favorittstempel for min del.

Edit: eg er pÄ ingen mÄte overbevist om at olja er friskmeldt, men benytter noen elleville oljadeger sÄ lenge varer

2 Likes

Jeg ble nĂždt til Ă„ poste dette bildet her inne selv om jeg ikke selv har endret mine charts til bull enda. Dette er en kar jeg fĂžlger, som er meget flink til Ă„ charte bananer og har en egen algoritme som har det siste Ă„ret truffet veldig godt.

Hvis du ser nederst pÄ bildet pÄ hans egen versjon av MACD. Hvor han har kombinert alle MACDs fra alle tidsrammer inn i en ny MACD. Det er slÄende utfall, og hvor hÞyt det kommer til Ä gÄ nÄ som denne superMACDen gÄr over 0 er interessant. Det han charter her pÄ bildet er USOIL, eller WTI om du vil, og ikke UKOIL eller Brent som vi fÞlger her, sÄ ta hÞyde for at prisingen her vil vÊre lavere enn hva Brent sine muligheter er. Han har ogsÄ lagt inn en strek som viser nÄr OPEC mÞtet vil vÊre i Juni, som etter hans syn vil vÊre toppen i hans analyse fÞr neste nedtur. Det skal legges til at for 1 uke siden sÄ grafen hans veldig annerledes ut og han hadde et veldig Bear syn pÄ olja.

Det kan se ut som Brent skal opp for Ă„ teste Det “gylne gjennomsnittet” i vekst som er tatt med Ă„ tegne en linje mellom 1998 bunnen og 2001 bunnen. Per idag ligger dette snittet pĂ„ 51.5 Brent. Men som grafen over viser er mulighetene for oppgang mye stĂžrre enn det. Hvis du trekker et snitt med utgangspunkt i 2001 bunnen og 2008 bunnen ligger dette snittet per idag pĂ„ 56.5. Kanskje vi ser Brent 60 i de neste 2 mĂ„nedene. Jeg har ikke annet valg enn Ă„ endre komplett syn etter Ă„ ha sett denne grafen, nĂ„r jeg legger til hva som skjedde for 2 dager siden.

Men ettersom oljeprisen er sÄ manipulert som den er, kan det ogsÄ komme en sinnsyk kniv de neste dagene. Som vil endre synet til mange igjen. En annen person jeg fÞlger har komplett motsatt syn og har etter sine beregninger tatt gÄrsdagens topp som starten pÄ nedturen igjen. Men jeg syns fortsatt grafen over er mer overbevisende. Og kommer med det, til Ä ikke trade pÄ denne informasjonen fÞr jeg fÄr en konfirmasjon ene eller andre veien i mine egne analyser.

edit: Norsk

4 Likes

Trenden fortsetter, fredagens rigg telling viser stadig nedgang av operative rigger :

3 Likes

Og uten rigger i drift, sÄ blir det sÄnn :

http://www.investing.com/news/economic-indicators/u.s.-api-weekly-crude-stock--1.100m-vs.-0.800m-forecast-398071

Olja over 46, forelÞpig topp pÄ 46,30

4 Likes

Og fallet i rigger fortsetter :

http://www.nasdaq.com/article/baker-hughes-us-oil-rig-count-332-vs-343-prior-cm614033

1 Like

Og Iran og Irak Ăžker produksjonen

OPEC’s oil output rose in April to close to the highest level in recent history, a Reuters survey found on Friday, as production increases led by Iran and Iraq more than offset a strike in Kuwait and other outages.

2 Likes

Din gledes dreper :wink: hehe

Som ogsÄ eg har vert inne pÄ, sÄ er det viktig Ä fÄ kontroll pÄ OPEC landene, pluss noen andre, bl.a Russland.
Uten at det skjer, sÄ deler eg nÄ mer ett bearish syn, enn hva eg tidligere i vinter har villet gjort.
Min target pÄ 48 ble oppnÄdt, nÄ er eg Äpen for ett dypdukk, og kommer til Ä vurdere justering i min portefÞlje etter det.

2 Likes

“We believe under normal conditions towards the end of this year, second half of this year but latest 2017, markets will rebalance.”

2 Likes

Ser bedre ut for meg og mine bjÞrner nÄ.

Oljeprisen er veldig avhengig av at OPEC fÄr igang en frys, eller helst kutt.
NÄ kan det se ut til at Doha mÞtet ikke blir noe av, det vil i sÄ fall bekrefte bear synet pÄ olja, og det hjelper lite at pumpes mindre i Amerika nÄr andre fylle pÄ enda mer.

1 Like

Grei reaksjon pÄ lagertallene :smirk:

1 Like

Noen med full tilgang til IEA sin oljerapport her?

Produksjonsoverskuddet ligger nÄ pÄ 250.000 fat om dagen, men det er
forventet Ă„ komme i balanse med etterspĂžrselen snarlig ettersom
produksjonen kun Ăžkte med 50.000 daglige fat i april.

Skulle gjerne sett hvordan de kom fram til det tallet. Er det med eller uten det kortsiktige bortfallet i Canada?

Den fulle rapporten gjĂžres tilgjengelig for alle om to uker, men her er highlights: https://www.iea.org/oilmarketreport/omrpublic/

Verdt Ä merke seg at neste mÄneds rapport vil inneholde en detaljert forecast for 2017.

1 Like

Spennende nÄ om olja bryter 48 eller om det snur ned igjen som den gjorde for ett par uker siden.
Sluttet den over, kan vi ta frem skjemaet for 50 tallet

1 Like

Sabotasje har fÞrt til en reduksjon pÄ 500.000 fat per dag i forhold til samme periode i fjor i Nigeria.

I Canada har det tilfeldigvis vĂŠrt skogbrann, og det har fĂžrt til en reduksjon i den daglige produksjonen med mer enn 1 mill fat per dag.

Og i Kuwait var det streik i oljesektoren.

Hmm


Tinfoil-hat
? :wink:

1 Like

Den er pÄ :smile:

1 Like

Jeg liker ikke at oljen har steget sÄ mye fÞr vi fikk en konkursbÞlge blant skiferselskapene i USA. Hvis skiferselskapene begynner Ä Þke sin produksjon ved disse nivÄene, sÄ vil det ha en langvarig negativ konsekvens for norsk leverandÞrindustri.
Det vil vi merke bÄde pÄ Oslo bÞrs og i norsk Þkonomi ellers


1 Like

Jeg tipper at vi nÊrmer oss en topp her nÄ, bÄde indeks og olje er litt hypet opp, men jeg tror ikke markedet kan holde oppe dampen. Reduser / selg olje og indeks.

Oil price slump to keep sector 'in doldrums until 2018’
Jun 9, 2016
BP chief economist issues bleak forecast after Shell warns ‘lower forever’ scenario will lead to further cuts

The oil industry faces two more years of woe thanks to excess supply from Saudi Arabia and Iraq that will keep barrel prices at low levels, says BP’s chief economist.

Spencer Dale says the global glut of oil could take up to 18 months to decline, holding prices down and heaping yet more pressure on Britain’s North Sea oil industry.

He adds that there is a surplus of about 700 million barrels of crude, with around 50 per cent of it languishing in storage tanks and ships in developed countries. The other half is thought to be stockpiled in developing countries such as China.

This excess stock is the biggest in the history of the oil industry. Dale’s 18-month timescale means there is little prospect of a swift recovery in prices to the levels above $100 a barrel recorded two years ago.

Oil hit its highest price in eight months yesterday, rising for a third consecutive day to more than $53 a barrel at one point. This is still a far cry from June 2014, when it stood at $114.

2 Likes

Jeg hadde pekt meg ut 53$ som et mulig stopp og reduserte idag eksponeringen mot oljerelatert.

Tror i bunn og grunn at oljeprisen er der den skal vÊre hvis man zoomer litt ut, men forventer nÄ en god del mindre hjelp fra rigtellingen fremover. Jeg er ogsÄ litt usikker pÄ hvor stor effekt brannen i Canada har hatt pÄ lagertallene i USA.

PÄ lengre sikt har jeg ikke endret synet og er fortsatt like bull. Nye oljefunn var pÄ ATL i fjor, og jeg tror det skal mye til for Ä endre den trenden.

1 Like