Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Jeg visste du var langsiktig, men trodde ikke du tenkte i generasjonsperspektiv :wink:

Hehe hvorfor skal det ta mange generasjoner?

Det er et poeng at drivstoff har en fordel mot elektrisitet, og det er derfor en enda større trussel dersom hydrogen (eller annet drivstoff som kan produseres på miljøvennlige måter) tar av, men der er teknologien kommet kortere, innen den nisjen som oljen forventes å kunne beholde sin posisjon. Men solenergi vil uansett de neste ti årene kunne få en fantastisk utvikling innen annen kraftproduksjon for ikke mobil bruk og for de bruksområdene der batteri fungerer greit.

De siste 40 årene har verdens energiforbruk i gjennomsnitt økt med ca. 1,7 % per år og det årlige forbruk av primærenergi er nå ca. 550 EJ (2012). 82 % av dette forbruket har fossil (dvs. olje, kull og naturgass) opprinnelse. Siden oljekrisen i 1973 har denne andelen gått ned fra ca. 87 %. https://snl.no/energiressurs

Fra 1973 (drivhuseffekten ble påvist i 1896) til i dag har altså verden klart å redusere andelen fossil kraft med hele 5%.

Fordi jeg er en realist :wink: neida, men jeg tror det tar lengre tid enn folk er klar over. Koyotoavtalen ble undertegnet for 20 år siden. Og fortsatt har lite skjedd. Landene gidder ikke engang love det. Selv om alle vet hvor lett politikere gir lovnader de ikke har tenkt å holde.

Den første programmerbare datamaskinen ble bygget i 1941, så det var sikkert mange som tenkte som deg på 90-tallet når det gjaldt datamaskinens fremtid

1 Like

Skiftet fra olje til f.eks sol følger ikke en lineær trend, men en logaritmisk. Økt volum driver forskning og gjør at du får stor-skala utbyggingsfordeler. Sol er jo i endel tilfellet billigere enn olje allerede nå.

Hvis man ser på utvikling på elbil skjedde det nesten ingenting gjør Tesla. Etter det har utviklingen skutt fart. Mye på batterifronten.

2 Likes

Hvor stor andel av verdens befolkning kan kjøpe Elbil og har et strømnettverk som takler solenergi? Kull er fortsatt 30% av energi bruken i verden og fornybar energi 2.8%. Så ja veksten er stor, men % er det relativt lite :slight_smile: Det vil nok fort bli et grønt skifte her til lands og Norge vil bli en av banebryterne når hydrogen nettverket kommer opp. Men mesteparten vil henge langt etter. “Bull olje noen år til” :slight_smile:

2 Likes

Ja, enig med deg, men om 10-20 år kan mye ha endret seg.

1 Like

Hvis alle bilene i Norge skulle gått på strøm var det ikke mange prosentene av det totale strømforbruket. For meg virker det da som det er et rimelig begrenset problem.

Ja, men hvis du ser på overgangen til strøm/vind osv, så er den logaritmisk, så selv om det er rimelig lite i dag, så kan situasjonen være en fullstendig annen om 10-20 år.

Helt klart, men noen år til er kanskje 10-20 år? :slight_smile:

1 Like

Det jeg siktet til var at Norge helt sikkert kan gå 100% elbil/hydrogen. Men mange land i asia vil fortsatt være avhengig av olje og gass. Så ja 10-20 år, så vi er nok enige :slight_smile:
Å ikke for å snakke om alternativer til hva bi produktene av olje brukes til. Det blir jo brukt i alt fra skosåler til parfyme. Må finne alternative til det også. Vil inn i Songa, så må ha 10 års perspektiv; )

Det trenger ikke gå til 0, men dersom oljekonsumet blir fallende i stedet for økende som det er nå vil prisbildet bli veldig annerledes. Men jeg er ganske positiv til oljen nå det neste året, såfremt det ikke blir noen stor krise i verdensøkonomien (men det er ikke mitt hovedscenario nå). Når det gjelder oljeselskaper så kanskje det er lurt å være forsiktig, et selskap prises på inntjening over svært lang tid, men der må man så klart se på utsiktene til hvert selskap og hvordan aksjen prises i dag.

1 Like

Songa har lange kontrakter med statoil og er gjeldsfri ila 7 år om jeg husker riktig. Statoil har brukt rettigheter til å kutte ned lengden med 1 år og kan kjøpe seg ut for 2/3 av summen (ugunstig). Føler at det blir for dumt å ikke ha noe oljerelatert risiko i porteføljen når de handles på rabatt dersom man er bull olje:) Må vente til emisjons aksjene kommer da.

1 Like

Ja, det som gjør meg litt positiv til oljen nå er de lave rentene, det gjør det mer lukrativt å lagre olje. Alt som er en begrenset resurs gynnes av den lave renten som gull, eiendom, kryptovaluta, olje osv. Men det er viktig å være klar over de to risikomomentene jeg tok opp over, nemlig at en eventuell nedtur i økonomien i form av en resesjon vil skape lavere etterspørsel, og alternative energikilder på fremmarsj kan gi økt konkurranse og lavere pris. Oppsiden i den lave renten er jo i stor grad tatt ut allerede innen eiendom, og da er olje, kryptovaluta og muligens gull interessant å se på. Et lite minus når det gjelder oljen som man kanskje bør ta med i beregningen er at vi går inn i en svak sesong, men det er også positive indikatorer både fundamentalt og teknisk.

1 Like

Ikke glem utviklingen i biologisk drivstoff da dere, siste generasjon biodiesel i en lastebil med euro-6 motor er klimanøytralt. Kan puste i eksos-røret uten fare og mange store selskap går den veien. Spennende utvikling, men på lang sikt har jeg mer tro på hydrogen.

1 Like

Biodiesel har etiske utfordringer… blir feil å produsere mat som drivstoff

Jeg vet ikke om jeg er helt enig her. Noe kan gå på bekostning av matproduksjon, men det trenger det ikke. Biodisel kan bli laget på mange forskjellige måter som ikke opptar store landområder.

Klimanøytralt og betyr ikke at det er farefritt å puste inn. Å brenne tre er klimanøytralt, men ikke så godt å puste inn røyken. :wink:

Da må det ihvertfall skje noe med kostnaden for å lage hydrogen. Pr dags dato så er det vel ca 2x så mye energi for å lage hydrogenen som man får ut.

1 Like

Det har du selvsagt rett i. Jeg mente ikke at alt klimanøytralt automatisk er ufarlig, men jeg mener det jeg sier om å puste i eksosrøret. I innkjøpsprosesser jeg har vært involvert i har både scania, Volvo og Mercedes uttalt at det er helt trygt på nye tungbiler de leverer.

Når det gjelder det etiske knyttet til biodiesel @Fenriz så er HVO100 laget av slakteavfall og vegetabilsk olje, ikke av mat. Ser ikke helt hvilke etiske problemstillinger det skal utløse?

1 Like

Du vil jo bli kvelt av co2-en? :wink:

1 Like

Dauer nok av kjedsomhet før den tid gitt. Nye motorer slipper knapt ut mer enn det er av CO2 i lufta, og HVO reduserer CO2-utslippet ytterligere, så det som kommer ut på baksida er ikke nok til å skade deg såfremt du ikke fester truten rundt åpningen og kun puster det bilen slipper ut. Der er det jo ikke noe særlig oksygen å leve av.

Uten at jeg gidder å se i detalj på drivstoffet du nevner, så har problemet tidligere vært at den vegetabilske oljen kommer fra mais. Økt bruk av biodiesel har ført til økte priser på mais, som har ført til matmangel i sør og mellomamerika (fordi de ikke har råd lenger).

1 Like