Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Oljen ser sterk ut synes jeg og lagrene minker. Positiv til olje, gull og kryptovaluta (eth).

2 Likes

Vet ikke helt hvilken tråd jeg skal skrive dette på, men gjør det her. Jeg kommer til å sette noen små lodd i 2-3 olje/oljeserviceselskaper de neste månedene også legge de i skuffen og ta de opp om et par-tre år. Har allerede sett endel på Songa og blir nok noen aksjer her. Noen som har lignende tanker? Evt. hvilke selskap i en hel haug av høyrisikoselskap ser dere som mest potensielle?

Vurderer Songa etter at de siste emisjonsaksjene er kommet ut i markedet. Men er litt urolig for hva som skjer med Dee og Delta.
Kansje tiden er moden for å begynne å plukke litt i seismikk også

1 Like

Vil selv inn i Songa, tror vi handler på stor rabatt iår om vi ser 3-5 år fram i tid.

Anbefaler å ta en titt på Havyard group, selv om de har tatt bort litt fokus på oljeservice.
Gode utsikter for 2018 og videre, men er veldig usikker på 2017. Klarer de å komme på stabile bein i 2017, vil de minste kontraktene gjøre store utslag på kursen.

Risikofaktorer er mangel på bygge kontrakter ved deres skipsverft i 2017, en stor kontrakt ble nettopp utsatt til 2019 ( derav kursfallet den siste uken ). Skipsverftet står for mesteparten av inntekten, så usikker på hvor stort utslag dette vil ha på utgiftene når de står uten arbeid. De jobber vel allerede 4 dagers uker og ser for meg oppsigelser/ permitteringer i 2017.

Men deres andre områder eks Havyard MMC AS som tar for seg fiskeri, ansatte nettopp 3 pers, + 4 nye stillinger ble utlyst denne uken. Grunnen kan være http://www.tu.no/artikler/norske-leverandorer-kan-gni-seg-i-hendene-fn-stiller-krav-om-rensing-av-ballastvann-fra-2017/351388

Hyard har god posisjon til å ta nye kontrakter innen bygging/ombygging av ferger pga det stilles CO2 krav på nye fergeanbud. (Fjord 1 eies av samme eier)

Edit : PS Det er stor mangel på kjøpersiden nå i Hyard etter kontrakt utsettelsen og det virker som at kursen blir manipulert av en robot.

1 Like

Jeg er positiv til oljen på kort sikt, men fornybart vil ta en stadig større del av kaka

Samme sak.

Det er jo fantastiske nyheter det her.

1 Like

Skjer med olja nå da ? Under 50 igjen !?
Etter at eg kastet kortene i Iox, så følger eg ikke med like mye som eg gjorde i tiden eg satt lastet til langt over ørene

1 Like

Kan gå ned til 45, men tror den vil stige derfra en del utover vinter og frem mot våren. Det tekniske ser bra ut, og lagertallene har vist bedring, men vi er inne i en svak sesong.

2 Likes

Enabler er suspendert i 3 mnd.
I utgangspunktet ikke kritisk, men Songa er finansielt svært sårbare.

Olja på god tur til 45 @holmes
Eg følger svært lite med om dagen, hva skyldes det store fallet vi ser nå i ettermiddag ?
Litt ironisk, er ikke lenge siden eg visste det meste rundt oljen, nå er det knapt så eg sjekker prisen

Flere OPEC land, med Iran i spissen, som motsetter seg produksjonskutt/ frys

2 Likes

Ned til 45 på politikk, svak sesong og TA er ventet, men en tydelig bunnformasjon er dermed i ferd med å dannes som burde ta oljeprisen opp til 65-75 på et halvt års sikt, men mulig at det blir en overshooting som tar prisen over det som fundamentalt sett kan forsvares (dermed mulig med enda høyere potensial). Jeg er likevel ikke så interessert i å kjøpe olje her da det er andre aktiva som kan gjøre samme nytte.

2 Likes

Olja fortsetter ferden ned, brent på 47-tallet nå, menst wti er lav 46.

Oljeprisen fortsetter nedover, spennende å se hvor den snur, men @holmes nevnte tidlig 45, så da blir det sikkert sånn.
Det kan sikkert gi gode muligheter for en inngan i Dno, verdt å følge med og evt ta inngang før helgen ringes inn

2 Likes

44-ish vil jeg si, target for å kjøpe hvis man ønsker oljeeksponering.

1 Like

Olja?!?!?!

Skal litt lenger ned, og så tror jeg den snur opp.

2 Likes

BULL BRENT X3 ND

Noen som tør? :slight_smile:

Tok en liten post nå :slight_smile:

1 Like