Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Vet ikke hvilket forventninger eg har, men hÄper naturligvis at trenden fortsetter.
Dvs at om lagertall Þkes, sÄ hÄper eg det er pga hÞyere import og ikke hÞyere produksjon, eller lavere forbruk / etterspÞrsel.
Selve lagertallene trenger ikke Ă„ ha alt Ă„ si, men hvordan tallene blir som dei blir, er eg mest opptatt av da det sier noe forhold mellom nevnte import, egterspĂžrsel og produksjon.
Beste er self at lagertallene gÄr ned, og gjerne samtidig med Þkt import, der vil vise en kommende retning i oljen, og da blir det opp.

Rt olje kl 18,10 er 37,16
Opp fra bunn pÄ 35,93 for bare timer siden, store svingninger

2 Likes

For oljebransjen og vertfall fangen av selskapene eg fÞlger, sÄ nÊrmer vi oss en oljepris igjen der selskapene vertfall kan gÄ breakeven.
Om vi passerer 40 dollar, uten Ä se oss tilbake igjen, sÄ kan bli mye gode olje aksjer fremover og ett godt bÞrsklima igjen

Hvor fÞlger dere med pÄ oljeprisen? Jeg bruker denne siden: http://www.finanslinker.net/oil.html

Eg bruker denne :

Wti : http://www.investing.com/commodities/crude-oil

Hadde en annen for wti som eg likte bedre, men har klart Ă„ rote bort linken

BÞrsrally i USA ogsÄ, bare ikke det kommer dÄrlige olje tall ikveld, som Þdelegger dette nÄ da

leste en artikkel hvor det antydes at oljeprisen stiger pÄ forventninger om fall i lagertallene. dette pga rapporter om reduksjon i shale-produksjon

Det var litt unþyaktig av meg
 her er link http://www.investing.com/news/commodities-news/u.s.-oil-futures-climb-above-$34-on-signs-of-reduced-shale-output-387175

Nettopp, det er ikke optimalt for oljeprisen. Vi skal helst ha bort produksjon, det skal koste Ă„ produsere fĂžr markedet balanseres

2 Likes

Lager kapasiteten fylles opp - hvis dette skjer vil du ikke sitte pÄ oljesertifikater

1 Like

API tallene indikerer lagerbygging. kraftig sÄdan


Release Date Time Actual Forecast Previous
Mar 01, 2016 16:35 9.900M 2.500M 7.100M

2 Likes

Tja, ikke noe bull med dagens tall, klarer ikke helt Ă„ vri dagens tall om til noe positivt.
Jaja, forelÞpig holdes prisen greit over 36, det er oositivtvpÄ dÄrlige tall

Vanskelig Ä si hvordan dette vil spille seg ut, men grunn til Ä vÊre forsiktig med store bets pÄ oljeprisen pÄ kort sikt nÄ.

2 Likes

I dagens morgenrapport fra Norne kan man lese fĂžlgende:

** Commodities**

‱ Brent for May is up USD 0.1 at USD 37.0/b this morning, after rising USD 0.1 yesterday.

‱ WTI for April is up USD 0.1 at USD 34.8/b this morning, after increasing USD 0.3 yesterday.

‱ Oil prices remain strong this morning,
partly as a result of that U.S. oil production fell for the sixth week
in a row, to 9.08 mill bbl. per day, the lowest level since November
2014, according to the EIA.
‱ U.S. production again declined
for the sixth week in a row by 25,000 b/d.
‱ However, U.S. oil inventories rose further last week, by 10.4 mill b/d, and are at the highest level for the last 80 years.

Vi ser altsÄ fallende produksjon i USA, men samtidig fortsetter lagerbyggingen, og dette i et tilsynelatende Þkende tempo (2 week average, sÄ veldig kortsiktig). Hvorfor denne motsigende utviklingen?
Denne interessante artikkelen adresserer en mulig Ă„rsak - den fallende etterspĂžrselsiden.

1 Like

Liker ikke den utviklingen, og alle sitter med skylapper og hÄper pÄ det beste

2 Likes

Personlig hÄper jeg jo pÄ en ordentlig kollaps i oljeprisen, da jeg mener at det er det eneste som vil fÞre til reduksjon pÄ tilbudssiden og en balansering av oljeprisen pÄ lengre sikt.

Jeg leste en artikkel tidligere i uken om at det er fÊrre shorthandlere i oljen nÄ enn tidligere. Hvilket kan vÊre en av grunnene til at oljen har reagert minimalt pÄ negative nyheter de siste ukene.
Gitt at dette stemmer sÄ vil vi sikkert se at short posisjonene kommer tilbake hvis oljen fortsetter Ä stige mot 40$

1 Like

En total kollaps selv over kortere tid der oljemarkedet ikke fungerer fordi det ikke finnes fysisk lagringskapasitet kan fÄ store ringvirkninger - mulig black swan?

1 Like

Mulig

Hvis det skulle inntreffe, sÄ er min antagelse at amerikanske skiferprodusenter blir hardest rammet. De vil ha stÞrst problemer med Ä fÄ solgt/lagret oljen, samt at mange av de har stor gjeld og allerede sliter med betjeningsevnen sin.

Mars og April blir spennende :slight_smile:

1 Like

Jeg blir mer og mer sikker pÄ at olja skal ned igjen dessverre. Oppgangen har kommet uten noe substans og kun pÄ basert pÄ pratnog rykter?

1 Like

Og jeg tror Tina tar feil :smiling_imp:

5 Likes

Fra E24:
Iran: - Snart oppe i to millioner fat per dag

Irans statsminister sier at landet straks er oppe i en produksjon pÄ to millioner fat med olje per dag, skriver NTB. I februar lÄ eksporten pÄ rett over én million fat per dag. Etter at sanksjonene mot regimet ble hevet tidligere i Är har landet bidratt ytterligere til produksjonsoverskuddet i oljemarkedet.

Fra Stig Myrseths ukesrapport:
I slutten av april og begynnelsen av mai er det sterk lagerbygging i oljemarkedet av sesongmessige Ärsaker. Med allerede breddfulle lagre er risikoen at oljeprisen fÄr seg en siste knekk i denne perioden.

Hvis vi kommer litt over 40$ fatet, sÄ kunne jeg tenke meg Ä prÞve meg med en bear posisjon

2 Likes