Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Er enig i det meste du skriver, men uenig i denne konklusjonen her. Det beste er å la markedet balansere seg selv, de som ikke er konkurransedyktige får ta opp årene og gi seg. Det er veldig mye ovenfra ned styring i markedene for tiden, bare se på renta. Mindre av dette tror jeg er sunt.

3 Likes

Skrev det fordi slike rammer ville fått balansert markedet raskere, og jeg tror det ville være bra for verdensøkonomien å fått på plass en oljepris som produsentene/forbrukere begge kunne leve med. Kommer vi langt nok ned og dette pågår lenge nok og vi får ett skikkelig konkursras hos produsentene kommer vi til å se hinsides høye oljepriser med dertil brems i enkelte økonomier. Verdensøkonomien er skjør nok fra før og jeg mener vi heller trenger tiltak som stabiliserer enn enda en ting som skaper mere uro.
Men jeg er ingen ekspert på område verdensøkonomi ,bare noen tanker jeg har gjort meg :slightly_smiling:

3 Likes

Ser poenget :slight_smile:

Men såvidt jeg har forstått så er det ganske lett å skru av og på skiferoljeproduksjon, og dette burde regulere seg selv så prisene ikke går noe særlig over 60 USD såfremt det ikke kommer en høykonjunktur og i så fall er det bare bra å kjøle ned økonomien med litt høy oljepris (dessuten bra for miljøet).

Den fleksibiliteten jeg nevner med skiferoljen er ganske godt beskrevet i artikkelen jeg har linket inn under:

“Med konvensjonelle metoder er ledetiden ca. fem år for å få i gang ny oljeproduksjon, mens det med skiferolje tar bare tre måneder.”

2 Likes

Brent i ferd å sprenge kanalen ? :

http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=C-PBROUSDBR-SP.GTIS

1 Like

Oppdatering på olja…

Etter dagen idag har det snudd igjen, ser nå fortsatt en sannsynlighet for overskyting av denne toppen, som tidligere topper også har vist.

Volumet økte helt utrolig en liten 1minuttsperiode etter EIA idag, volumet var i mine øyne 60-80% Bullish. Så selv om det kan fint gå ned herfra, er det også tegn til at disse bull folka som har fått lyset opp litt for seint ikke vil gi opp med det første.

Derfor er det fortsatt mulighet for en tur opp til 43-44

edit:
Har postet opp en ide om olja fremover på min Tradingview konto. Her vil jeg også oppdatere hvordan jeg ser prisen vil gå fremover.

8 Likes

Den buller bra nå, og setter høyere bunner for hver gang.
Ser vi 42-43, så er jo veien kort også til 46-48 ?

Din innsikt og kunnskap imponerer meg stort! Takk for gode bidrag!

5 Likes

Veldig mye resistance rundt og rett etter 44… I denne lagringstida er det ikke en sjans for å gå over der, spør du meg!

3 Likes

Saudi-arabia og Russland har planer om å fryse sin produksjon her - dvs ikke fortsette den “kraftige økningen” vi har sett.

The problem is that neither Saudi Arabia nor Russia has greatly increased production since the oil-price collapse began in 2014 (Figure 1). A freeze by those countries, therefore, will only ensure that the supply surplus will not get worse because of them. It is, moreover, doubtful that Saudi Arabia or Russia have the spare capacity to increase production much beyond present levels making the proposal of a freeze cynical rather than helpful.

http://olduvai.ca/?tag=oil-production-freeze

5 Likes

Nå smeller den straks ov 41 og lukker på dagshøy, ser vi 42-43 før helgen.

( 46-48$, vi kommer dit )

Husk nå på at produksjonen til USA stiger nå som olja er over 40$.

I en tid nå når prisen på olja steg på luft, frem til plutselig “kjøpssignaler” kom inn på bordet til de store, når månedscandle stengte i grønt og ukentlig candles viste et sterkt momentum… Når nå det fundamentale catcher opp og treffer disse “uvitende” i ansiktet. Vil det gå som det går, veldig fort.

Derfor, å sitte på oljeaksjer på Oslo Børs i en sånn tid, kan man bli utsatt for en reduksjon av oljeprisen på 10% fra stengetid en dag til åpning dagen etter. Hvis man da ikke trader i førbørsperioden, sitter man igjen med å prøve å kaste ut aksjene sine i kniven som oppstår i alle disse aksjene. Noe som kan bli brutalt for mannen i gata

6 Likes

Helt enig, oljen har gått 50% siden bunnen, ta pengene og løp

4 Likes

Igår var olja ned på 39 tallet, menst den nå er i full fart mot 41, er det nå den skal vise topp 42-43 ?

Oljeproduksjonen i USA steg i forrige uke (riktignok kun med 1000bbl/d)

2 Likes

Har nå oppdatert status på kortsiktig olje. Er et scenario som er viktig å vite om i tilfelle man velger å gå for mye inn i Bear scenarioet. Ikke ta for gitt at toppen er funnet helt enda. Følg nøye med på 4hr MACD for brudd gjennom 0 linjen. Hvis du ser en bounce rundt 0 kan det være at toppen enda ikke var funnet.

Det farlige med dette scenarioet er at for 4hr MACD å komme hele veien ned til 0, må prisen drastisk ned, såpass mye ned at folk kan være overbevist at dette er over og vi er på full fart på vei til bunn… For så å snu opp

edit:
scroll ned når du er inne på linken for å se oppdateringene

5 Likes

Snart er det full stopp i US

3 Likes

Nå er falltakten lavere enn tidligere, men den kan jo ikke fortsette med 10-15 i minus pr veke, det vil jo naturligvis bremsest etterhvert

Det store spørsmålet er jo hvor lang tid det tar før man ser en lignende utvikling på produksjonsnivåene.
Sist antall aktive oljerigger var like lavt var produksjonen på rundt 5,5mbd.

Slik ser produksjonen for en typisk skiferoljebrønn ut
(Om jeg har forstått det rett så skyldes den lille økningen etter ca 8 måneder i 2015 en refracking):

For å opprettholde produksjonsnivåene er de avhengig av å kontinuerlig kunne åpne produksjon på nye brønner. Det store antallet ferdigdrillede brønner som det ennå ikke er begynt produksjon på vil jo utvide levetiden for skiferoljen, men det sier jo seg selv at en så stor nedgang i drilling med tiden vil gjøre et innhogg i produksjonsmengden.

Oppå dette kommer gjelden til de amerikanske oljeselskapene. Her er det mange små selskaper med en enorm gjeld og løpende rentekostnader som gjør at de tvinges til å opprettholde produksjonen (så lenge inntektene er høyere enn lift cost). Slik jeg ser det er det eneste alternativet konkurs:

Vil også legge til at det er ingen automatikk i at produksjonen øker ved dagens oljepris. Den amerikanske skiferoljen er ingen sammensydd enhet med ett satt nivå for break even. Hvilken oljepris forskjellige selskaper i forskjellige felt tjener penger ved varier nok veldig mye.

Dette er i hvert fall min vurdering. Jeg tror de oljeselskapene som overlever dette vil komme kraftig styrket ut. Lav gjeld, lav lift cost og en fullastet krigskasse tror jeg er nøkkelen :wink:

5 Likes

Bra innlegg du her presenterer.
Det er mangen som mener at når prisen på olje tar seg opp, så øker produksjonen raskt.
Men som eg har nevnt tidligere, det tar tid i fra ønsket prisnivå inntreffer, til produksjon igjen kan startes/ økes.

Her er jo også en artikkel på Hegnar om dette :

Leste også en artikkel i uka som var, som rettet fokus mot skiferprodusenter, og at det mulig kommer avgifter som gjør skiferproduksjonen dyrere. ( fant ikke den igjen, googler etter igjen senere )

I tillegg er det også sånn at det må finnes nye brønner etterhvert som andre tømmes, å etter hva eg har forstått så gjøres det ikke nye funn med samme farten som oljen vi har tilgang på nå, brukes.
Med mindre verden endrer seg vesentlig til ett grønnere klima, så vil verden stadig bruke olje, selv om det forskes og tenkes mye, så er vi ikke der enda, at oljen kan erstattes.

4 Likes

Under 40, støtte på 39 ryker nok denne uken dessverre.

2 Likes