Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Interessant om olje:

In any case, I’m expecting a quite prolonged storage crisis, up until Iran is content, shale is dead, and Saudi-Arabia, Kuwait and UAE can agree on the necessary cuts. I plan to buy more DNO, ShaMaran and USO long before that of course, but only when Iran has ramped significantly or we’ve hit new lows for oil, oil companies and the stock market in general. This might happen already this April,or as late as April 2017.

http://mikaelsyding.com/oil-tactics/

2 Likes

Olja traff akkurat punktet det er nødt til å vende på om det skal være noe fart i raketten som skal gå til 43-44…

Nå når den traff 39.96 området vil den helt klart bli her litt, kanskje retrace endel oppover… og i værste fall (for meg som er short) kjøre en sterk rakett rett opp til 43…

4 Likes

OPEC produserte litt mindre råolje i februar
Produksjonen av råolje fra OPEC-land falt med 175.000 fat per dag til i snitt 32,28 millioner fat per dag. Det melder OPEC i den månedlige oljerapporten mandag ettermiddag.

Samtidig forventer OPEC at produksjonen av olje fra ikke-OPEC land vil falle med 0,7 millioner fat per dag til i snitt 56,39 millioner fat per dag etter å ha økt med 1,42 millioner fat i fjor.

Uendret vekst i etterspørsel etter olje: Veksten i den globale etterspørselen etter olje er 1,25 millioner fat per dag. Dette er uendret siden forrige månedsrapport. I snitt er etterspørselen 94,23 millioner fat per dag i 2016.

OPEC forventer at OPEC-tilsluttede gassprodusenter vil øke tilbudssiden av gass med 0,17 millioner fat per dag i 2016. DEL Del

1 Like

Aha, derfor olja er i fritt fall :

1 Like

Olja sliter seg oppover igjen, klarer den å karre seg over 40 igjen ?

Edit :

Da blir det ikke lett

Oljelagertall tall

Edit : 1,5 milion fat mindre enn ventet

1 Like

I løpet av de neste årene venter vi at oljeprisen vil ta seg noe opp og vi må regne med en viss styrking i kronen, skriver Bruce.

Det virker for meg som at de fleste “proffene” spår at bunnen for oljeprisen allerede er nådd. Her inne på Tek er oppfatningen motsatt. Dette er ikke å bli klok på.

Det kan godt være at bunnen er nådd. Men det vil i så fall være av spekulasjonsårsaker, ikke av fundamentale forhold (i følge meg :wink: ).
Hvis vi begynner å se konkurser av betydning på produsentsiden frem mot sommeren, så er jo det er argument for at oljeprisen skal stige. Dermed kan man forsvare at prisen ligger der den gjør idag.

Så det jeg egentlig sier er vel at spotpris har bevegd seg mot futurepris.
Det endrer uansett ikke mitt syn som er bearish. eksempelvis kan produksjonsfrysen vise seg å gi minimale effekter.

2 Likes

Jeg tror de fleste er enige i om at oljeprisen vil stå høyere om et par år, men det er stor usikkerhet de kommende månedene. Det er også muligheter for at oljen under en viss periode vil prises ekstremt lavt rett og slett fordi det er liten lagringskapasitet igjen. Men før eller senere vil break-even nivå på en del av produksjonen presse prisene oppover igjen.

Jeg ser også en sterk krone som en stor trussel mot norsk økonomi. Det er vanskelig å spå, men det er et mulig scenario at vi etterhvert vil få en meget sterk valuta som vil svekke konkurransekraften til norske selskaper (selv en normalisering vil være problematisk der vi er nå). Den norske stat har store eiendeler som handles i andre valutaer og skulle man selge seg ned her og kjøpe norske kroner burde det få konsekvenser for kronekursen.

4 Likes

Kan vel også være att når “ekspertene” snakker om bunnen mener di ca. 27,50 som vi var nede på for en tid siden. Å skulle vi svinge nedom der og ikke gå noe særlig under har de jo rett att bunnen var nådd.

1 Like

Det jeg også lurer på er hvor var disse ekspertene da oljen lå rundt 27 usd? Hvis de mener oljen er billig på 40, burde de ha skreket på 27

5 Likes

Jeg tror ikke et produksjonsfrys har noe å si i seg selv(sett bort ifra Iran, hvor mye kan de andre egentlig øke produksjonen sin ved disse nivåene?), men det faktum at OPEC+Russland sitter ved bordet og samarbeider kan ha mye å si. Situasjonen idag har mange fellestrekk med 1997-99, og da endte det med at Iran fikk spesielle vilkår med et høyere produksjonstak mens de andre kuttet.

Utifra frekvensen på meldinger og hauss fra Opec/Russland tror jeg rundt 30$ er deres smerteterskel.
Så lenge oljeprisen holder seg over dette tror jeg de kommer til å forholde seg rolig, mens de følger nøye med på gjeld, konkurser og produksjonsnivå i USA.

1 Like

Oppfører seg helt etter oppskriften :

http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=C-PBROUSDBR-SP.GTIS

1 Like

Dollar på vei ned, bra for emerging markets, ikke så bra for Europa

1 Like

Dollaren styrket seg hele tiden mens oljen gikk ned, nå går oljen opp, så går dollaren ned. Er det så enkelt?

1 Like

Topper olja nå, eller blir det ett nivå til ??

Oil-field services company Baker Hughes Inc. said Friday that the count of drilling rigs in the U.S. rose by 1, ending three straight months of weekly declines. Since their depths last month, oil prices have rallied more than 50% in the expectation that the lower prices would curtail production, even as supply-and-demand fundamentals remained weak.

The number of oil rigs actively drilling in the U.S. has fallen more than 50% from year-ago levels, but production has declined by less than 7% and still remains more than 9 million barrels a day. But the rally to the $40-a-barrel level–and the increase in the rig count, however marginal–raises the possibility that the industry has achieved a stasis of sorts before there has been any kind of substantive change in output.

2 Likes

Commodities

• Brent for May is down 0.4 at USD 41.4/b this morning, after increasing USD 0.3 yesterday.

• WTI for May is down 0.5 at USD 41.0/b this morning, after falling USD 0.1 yesterday.

• Prices for oil contracts weakened today from Tuesday’s new highs for the year after API reported a significant increase in US oil inventories.

• API reported that U.S. crude supplies increased by 8.8 mill bbl. last week, significantly more than Bloomberg consensus predicted.

1 Like

Riktignok fra igår, men likevel en interessant sak for det lange bildet.

1 Like