Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Skremmende utvikling, selv om det er som forventet

[quote]Total commercial stocks of oil and refined fuels rose by 9.9 million barrels to 1.354 billion barrels as of Friday, the U.S. Energy Information Administration said. It is a record high, buoyed almost solely by crude, which added 9.4 million barrels for the week. That addition was more than three times the size of analysts’ expectations, and also outpaced industry estimates and a strong draw from gasoline stockpiles.

“Production is still the same,” said John Macaluso, vice president at Tyche Capital Advisors LLC, which manages about $6 million in assets. “Nothing’s really changed. The supply issue is going to continue to get worse.”[/quote]

1 Like

Usikker pÄ om jeg synest utviklingen er sÄ skremmende.
HÄper egentlig pÄ et nytt dypdykk i oljeprisen, og en pÄfÞlgende dominoeffekt av konkurser blant gjeldstyngede skiferoljeselskaper.
Det vil vÊre betydelig mer positivt for norsk olje&gass enn en produksjonsfrys fra OPEC (som jeg forÞvrig mener er spill for galleriet. de fryser pÄ et nivÄ som er tilnÊrmet lik max produksjon)

Det kommer an pÄ perspektivet, skremmende for hvem. Skremmende for de som sitter med oljederivater, jeg har ikke full oversikt over dette, men blir ikke overrasket om det fÄr smitteeffekter ut i finansverden

http://www.globalresearch.ca/perhaps-60-of-today-s-oil-price-is-pure-speculation/8878

Takk for 2 interessante linker. NÄr jeg nÄ svarer deg, sÄ har jeg kun lest zerohedge artikkelen grundig.

Ja jeg er enig i at dette nok er skremmende for noen, men jeg forventer ikke at dette utlĂžser en “black swan event”. Noe dramatikk kan vi nok se blant finansinstitusjoner i USA, men det smitter neppe over til Europa, hvis bankene her faktisk har den tilgjengelige kapitalen de pĂ„stĂ„r Ă„ ha (her kan man jo kansje fĂ„ overraskelser, men da fĂ„r vi tro/hĂ„pe at de fĂ„r lov til Ă„ gĂ„ til grunne, i motsetning til i 2008/2009)

Oljebransjen og oljeservicebransjen lider under for mange produsenter og tilbydere av tjenester. Oljeprisen er bare en lett monitorerbar indikator pÄ tilstanden i sektoren. For at sektoren som en helhet skal ha livets rett pÄ lang sikt, sÄ mÄ noen gÄ til grunne. Ihht markedets spilleregler skal dette vÊre de minst effektive aktÞrene.
Og akkurat det skremmer meg ikke, jeg Ăžnsker det heller velkommen.

1 Like

Mulig du har rett, jeg ser pÄ oljen som et symptom og en indikator pÄ ubalanser i Þkonomien skapt av kredittvekst og en veldig ekspansiv pengepolitikk. Det er ikke nÞdvendigvis oljen som blir det utslagsgivende, men ser heller ikke bort fra at det kan bli det.

Hovedproblemet er at en videre ekspansiv pengepolitikk kan skap enten skepsis og mangel pÄ tillit til stater og valutaer eller for Ä bygge opp tilliten igjen blir verden nÞdt til Ä gÄ inn pÄ en mindre ekspansiv linje der gjeldsÞkningen ikke fortsetter og vi fÄr mer normale renter igjen (selv om de fortsatt vil vÊre lave historisk). Dette vil skape mindre aktivitet i realÞkonomien der stater, selskaper og privatpersoner mÄ spare mer. Alternativet er heller pessimistisk med risiko for politisk uro.

1 Like

Beit meg merke i fĂžlgende avsnitt i link nr2:

As a result, over the past two years crude oil inventories have been steadily growing, resulting in US crude oil inventories that are now higher than at any time in the previous eight years. The large influx of speculative investment into oil futures has led to a situation where we have both high supplies of crude oil and high crude oil prices.

SĂ„ jeg tok et kjapt sĂžk og fant fĂžlgende historiske data:

Det viser desverre ikke stÞrrelsen pÄ lagrene mot kapasitet (jeg fant heller ikke noe info om hvordan lagerkapasiteten har utviklet seg historisk), men det er like fullt interessant Ä se hvordan lagerbyggingen har vert ekstremt hÞy fra 2000-2008 og fra 2010 og til idag.
nÄr vi samtidig vet at tilbudssiden nÄ har vokst seg stÞrre enn etterspÞrselsiden og futures markedet er negativt, sÄ kan vi kansje fÄ nedsalgsscenariet som er omtalt i zerohedge artikkelen.

1 Like

Her er jeg helt enig.
Samtidig stiller jeg meg selv spÞrsmÄlet hvorfor jeg skulle innse dette, nÄr alle de store sentralbankene ikke gjÞr det
? (nullrente har blitt den nye normalen).
Men denne diskusjonen hÞrer kansje ikke hjemme i en oljetrÄd :slight_smile:

1 Like

Fullstendig oljekrĂŠsj

Hvordan gÄr det da med iox?

Satser pÄ at olja kryper oppigjen over 40 til ose Äpner igjen, sÄ rir vi stormen av atter en gang

1 Like

Ned mot 25?

38-tallet

39,4 og langt iver 38 tallet :wink:

3 Likes

Mindre olje pÄ lager enn ventet
Amerikanske rÄoljelagre steg med 2,3 millioner fat i forrige uke, ifÞlge tall fra det amerikanske energidepartementet (EIA).

Det var pÄ forhÄnd ventet 2,8 millioner flere fat pÄ lager.

Bensinlagrene falt med 2,5 millioner fat, mens markedet hadde ventet et fall pÄ 2,2 millioner fat.

Gasslagrene falt med 2,5 millioner kubikkfot, mens markedet hadde ventet et fall pÄ 2,2 prosent.

Lagrene av destillater falt med 1,1 million, mot et ventet fall pÄ 300.000.

Mye interessant fra Jarand Rystad her. Fra ca 7:50

2 Likes

Veldig spennende. Intet nytt under solen mtp hans langsiktige spÄdommer, men mye interessante detaljer og argumentasjon for hvorfor han tror pÄ en stigning mot 105$ fatet i 2020.

Saudi Arabia var ute og sa at lave oljepriser var ikke noe problem siden de skal bĂžrsnotere sitt statlige oljeselskap og begynne Ă„ selge ut aksjer for Ă„ finansiere underskuddet i budsjettet.

Jeg legger merke til at vi begge lider av confirmation bias siden vi har klart Ä finne hver vÄr nyhet pÄ samme dag som bekrefter vÄrt syn :slight_smile:
@Kronn

3 Likes